پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۶۹۵۶
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵
برف بهمن‌ماه در استان‌های مختلف کشور حکایت مهمان سپیدی بود که با دو همراهش یعنی تعطیلی مدارس و جاده‌ها بازهم ایران‌گردی کرد تا در برخی شهرها مسئولان غافلگیر شوند.

شعار سال: ماشین را کنار جاده زده و به‌زحمت چرخش را زنجیر می‌کند، سوز کولاک نه‌فقط جاده که راننده را هم کلافه کرده است، ماشین‌های پشت سرش هم همین اوضاع رادارند. بعضی با زنجیر چرخ مسافر جاده شده‌اند و برخی هم بدون زنجیر کناری پارک کرده‌اند و منتظرند تا جاده روی خوشش را نشان دهد؛ دانه‌های برف به‌صورت شیشه‌ای ماشین می‌خورد و بعد از چنددقیقه‌ای چهره‌اش را می‌پوشاند؛ این حالِ امروز جاده‌های برخی استان‌های کشور بود که همچنان تجربه‌های زمستانی‌شان را تکرار و تکمیل می‌کنند.

برف که می‌بارد هرچقدر دل بچه‌ها به تعطیلی مدارس خوش می‌شود، دل جاده‌ها می‌گیرد، روایت مسدود شدن محورها و یخبندان و کولاک تنها یک روی سکه برف در استان‌های مختلف کشور است. ارتفاع برف در نقاط مختلف کشور هم متفاوت بود، در برخی استان‌ها ساعت‌ها طول کشید تا خیابان‌های شهر مهیای تردد آن هم در شرایط ترافیک و کندی عبور و مرور شوند.

مهمان سپید امروز بازهم راهی جاده‌ها شد تا برای مسافران و رانندگانی که به جاده زده بودند دردسرساز شود، هرجایی که برف لنگر انداخت، ماشین‌ها را هم با خودش متوقف کرد، تا ساعات شلوغی برای امدادگران و نیروهای پلیس رقم بزند.

خبرها از برخی جاده‌های غربی و مرکزی ایران حکایت انسداد است و خودروهایی که در برف‌گیر کرده‌اند، از زنجان و قزوین گرفته تا البرز و تهران، غرب و مرکز ندارد، روایت‌ها مشابه همدیگر است.

برف در کشورمان هر بار عزم باریدن کرد با خودش دو همراه جدانشدنی داشت، یکی تعطیلی مدارس و دیگری تعطیلی جاده‌ها!

اوضاع در جاده‌های روستایی هم تعریفی ندارد، از آذربایجان شرقی و غربی خبر می‌رسد که برف راه ارتباطی برخی روستاها را مسدود کرده است. نکته قابل‌تأمل در بارش برف طی زمستان امسال مسدود شدن برخی آزادراه‌های کشور بود.

وضعیت جوی

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور: روز گذشته شاهد بارش برف گاهی با وزش باد شدید در نیمه جنوبی آذربایجان و آذربایجان، اردبیل، کردستان، زنجان، همدان، کرمانشاه، مرکزی، قم، غرب اصفهان، شمال چهارمحال و بختیاری، ارتفاعات شمال شرق خوزستان، گیلان، مازندران، گلستان، غرب خراسان شمالی، قزوین، البرز، تهران، غرب و شمال سمنان بودیم.


احد وظیفه افزود: امروز هم بارش برف گاهی با وزش باد شدید در گیلان، مازندران، گلستان، غرب خراسان شمالی، البرز، تهران، جنوب مرکزی، قم، اصفهان، شمال چهارمحال و بختیاری، سمنان، غرب یزد، بخش‌های مرکزی خراسان رضوی رخ داده است.

سازمان هواشناسی در اخطاریه ای آورده است: با توجه به کاهش شدید دما در نیمه شمالی کشور طی امشب و صبح روز دوشنبه یخ زدگی در معابر عمومی و جاده های بین شهری و احتمال ریزش بهمن به سبب انباشت برف در مناطق برفگیر جاده های کوهستانی پیش بینی می شود. از اینرو به شهروندان گرامی توصیه می شود از سفر غیرضروری خودداری کرده و در صورت لزوم از تجهیزات زمستانی و به خصوص زنجیر چرخ استفاده کنند.

به دلیل کاهش شدید دما در غالب نقاط کشور و ماندگاری آن تا صبح چهارشنبه مدیریت در بهینه سوخت و انرژی به ویژه مصرف گاز جهت اجتناب از افت فشار در شبکه گازرسانی توصیه می شود.

وضعیت محورها

سرهنگ نادر رحمانی - رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجاگفت: تا ساعت ۱۲ یکشنبه محورهای زیر همچنان مسدود است:

۱-محور اولنگ شاهرود در استان های گلستان و سمنان.

۲-محور دیزین-شمشک در استان های تهران و البرز.

۳محور فرعی گنجنامه-تویسرکان در استان همدان.

۴-محور یاسوج-پادنا در استان کهگیلویه و بویراحمد بعلت بارش برف مسدود می باشد و محور جایگزین یاسوج-سمیرم-پادنا است.

۵-در استان گیلان محور پونل -خلخال به علت بارش شدید برف و عدم ایمنی کافی.

۶-محور کرج - چالوس در استان های البرز و مازندران به علت بارش شدید برف و عدم ایمنی کافی.

۷-محور قزوین - همدان در استان قزوین به علت بارش شدید برف و عدم ایمنی کافی.

۸-محورهای قزوین - زنجان, قزوین - رشت, زنجان - طارم، تهم - طارم و بوئین زهرا به علت بارش شدید برف و عدم ایمنی کافی.

۹-محور رزن -قزوین در استان همدان به علت بارش برف و کولاک

پلیس راه راهور ناجا اعلام کرد: در اکثر محورهای استان های آذربایجان شرقی، اردبیل، البرز، قزوین، زنجان، گیلان و سمنان شاهد کولاک و یخ زدگی هستیم. بنا بر اعلام پلیس راه راهور ناجا بارش برف در اکثر محورهای استان های آذربایجان غربی، البرز، سمنان، کرمانشاه، گیلان، قزوین، قم، زنجان، همدان، ارتفاعات گلستان و استان تهران گزارش شده است.

همچنین در استان آذربایجان شرقی ( محور مرند- جلفا)، استان خراسان رضوی ( محور تربت حیدریه مشهد)، استان مرکزی (محور های اراک-توره و اراک قم)، استان لرستان (محور الشتر کرمانشاه ) و ارتفاعات محورهای کندوان، هراز و فیروزکوه شاهد بارش برف هستیم.

بر پایه این گزارش ترافیک سنگین در باند شمالی آزادراه تهران-کرج (محدوده پیکان شهرتاگرمدره) و باندجنوبی آزادراه کرج-قزوین(محدوده پایانه شهید کلانتری تا پل فردیس) گزارش شده است.

پلیس راه راهور ناجا، به مردم توصیه کرد از تردد در محورهای تهران - کرج، تهران - قم و تهران - ساوه تا اطلاع ثانوی خودداری کنند. این در حالیست که دقایقی پیش رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر از بازگشایی آزادراه تهران ـ قم خبر داد.

پلیس راه راهور ناجا همچنین اعلام کرد: محور هراز در استان مازندران و شرق تهران به دلیل بارش برف وکولاک تا اطلاع ثانوی مسدود است.

امدادرسانی در جاده‌ها

شاهین فتحی معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به امدادرسانی به هموطنان متاثر از برف و کولاک از پنج بهمن ماه تا ساعت ۱۰ صبح امروز (هشت بهمن ماه) در ۱۸ استان متاثر از برف و کولاک بیان کرد: استان های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، تهران، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، زنجان، سمنان، قزوین، کردستان، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، همدان و مرکزی متاثر از برف و کولاک بوده‌اند.


وی با بیان اینکه ۳۱۰ تیم عملیاتی متشکل یک هزار و ۲۵۴ امدادگر نسبت به ارائه خدمات امدادی در ۱۱۸ محور شهر و روستا اقدام کردند، ادامه داد: در مجموع به ۲۷ هزار و ۲۰۰ تن از هموطنان امدادرسانی شد و هشت هزار و ۲۰۰ نفر هم به صورت اضطراری اسکان داده شدند.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به انتقال ۲۱ مصدوم به مراکز درمانی و درمان سرپایی شش مصدوم، خاطرنشان کرد: ۱۰ هزار و ۵۰۰ تخته پتو، سه هزار و ۷۰۰ بطری آب معدنی، دو هزار و ۵۰ قوطی انواع کنسروجات، ۳۰۰ کیلوگرم خرما، یک هزار قرص نان و دو هزار و ۷۰۰ بسته بیسکوییت میان هموطنان متاثر از برف و کولاک توزیع شده است.

فتحی در پایان تاکید کرد: طی این مدت یک هزار و ۲۵۵ دستگاه خودرو از برف و کولاک رهاسازی شد.

قطعی برق در برخی استان‌ها

بارش برف باعث قطعی برق در برخی استان‌ها نیز شده است. «محمود حقی فام» معاون شرکت توانیر در خصوص قطعی برق در برخی استان‌های کشور ناشی از بارش سنگین برف اظهار داشت: بر اساس آخرین آمارها تا ساعت ۱۰:۱۵ امروز صبح می‌توان گفت در استان تهران ۵۱ فیدر، مازندران ۵ فیدر، غرب مازندران ۴ فیدر، گیلان ۳ فیدر، قم یک فیدر، قزوین ۱ فیدر، البرز ۱۱ فیدر و در نهایت در زنجان ۱۱ روستا از مدار خارج و یا دچار قطعی برق شده‌اند.

وی افزود: عمده قطعی برق در بسیاری از استان‌های کشور ناشی از شکستن درختان در اثر سنگینی برف و افتادن آن‌ها بر روی سیم‌ها و کابل‌های برق بوده است.

معاون هماهنگی توزیع توانیر تصریح کرد: به علت استمرار بارش‌ها ممکن است برخی از نقاط قطعی و اتصال دوباره آن‌ها دچار نوسان شود، با این اوصاف همکاران ما در شرکت‌های توزیع با تمام توان در حال اتصال دوباره شبکه برق در تمام نقاط کشور هستند.

حقی فام گفت: بااین‌حال با توجه به‌شدت بارش برف و البته گستردگی شبکه برق در کشور میزان قطعی برق ناچیز بوده و انشاء الله تا ساعات آینده برق نقاط قطع‌شده دوباره وصل خواهد شد.

غافلگیری مدیریت شهری تهران

بارش برف از عصر روز گذشته مدیریت شهری تهران را غافلگیر و معابر پربرف شهروندان برای ترددهای روزانه با مشکل روبه‌رو کرد. باوجودآنکه اعلام‌شده تمامی معابر اصلی برف‌روبی شده است اما به دلیل عدم برف‌روبی معابر فرعی دسترسی خودروها به معابر اصلی ضعیف شده و در حال حاضر مسافران در حاشیه خیابان‌ها منتظر تاکسی هستند. همچنین باوجود کاهش تعداد تاکسی‌ها و مسافربرهای شخصی هیچ‌گونه تمهیدی برای افزایش خدمات‌رسانی در حوزه اتوبوس‌رانی نشده است.

مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران نیز با تأیید وضعیت نامطلوب خدمات‌رسانی به شهر و صحن علنی شورا گفت: شهرداری در بحث اخیر غافلگیر شد سطح شهر تهران برف آمد اما خدمات شایسته‌ای ارائه نشد.

وی افزود: سال گذشته ۳۳ میلیارد تومان و امسال ۳۰ میلیارد تومان به این موضوع اختصاص داده‌شده و هرسال پول پیمانکاران برف‌روب پرداخت‌شده اما خدمات‌رسانی مطلوب نیست، به خودم و شهردار تهران در این خصوص تذکر می‌دهم.

با توجه به بارش شدید برف و بررسی وضعیت خدمات‌رسانی در استان تهران، جلسه ستاد مدیریت بحران تهران دقایقی قبل آغاز شد.

وضعیت پروازها

بارش برف همچنین باعث لغو برخی پروازها شد. حسن اسفندیاری قائم‌مقام شرکت فرودگاه‌ها درباره وضعیت فرودگاه‌های کشور اظهار داشت: بارش شدید برف و کاهش دید افقی امکان نشست‌وبرخاست را برای هواپیماها در فرودگاه‌های امام خمینی (ره) و مهرآباد مشکل کرده است به همین دلیل از ساعت ۲۰:۳۰ شب گذشته تاکنون پروازی در این دو فرودگاه انجام‌نشده است.

وی با بیان اینکه دو فرودگاه مهرآباد و امام خمینی (ره) به‌عنوان دو فرودگاه اصلی کشور هستند که بیشتر پروازها به مقاصد یا مبادی این دو فرودگاه انجام می‌شود، طبیعی است در صورت توقف نشست‌وبرخاست در این دو فرودگاه، پرواز در سایر فرودگاه‌ها نیز دچار اختلال می‌شود. به همین دلیل در حال حاضر پرواز در دیگر فرودگاه‌ها در ساعات گذشته باطل‌شده است.

و اما در آخرین اظهارنظرفرودگاه بین‌المللی مهرآباد اعلام کرد که با بازگشت دید افقی و افزایش دامنه آن به ۶۰۰ متر، پروازهای خروجی از فرودگاه مهرآباد تهران از سر گرفته‌شده است. البته در این اطلاعیه تأکید شده است: مسافران که قصد سفر هوایی دارند می‌توانند پیش از عزیمت به سمت فرودگاه، با شماره ۱۹۹ تماس بگیرند و یا از طریق mehrabad.airport.ir از وضعیت پروازها مطلع شوند.

وزیر راه و شهرسازی هم از فراهم شدن شرایط نشست‌وبرخاست در فرودگاه امام خمینی (ره) و ازسرگیری پروازهای ورودی و خروجی به فرودگاه مهرآباد خبر داده است.

این سخنان در حالی است که حسن اسفندیاری قائم‌مقام شرکت فرودگاه‌ها دقایقی قبل گفت که سطح دید به کمتر از ۴۰۰ رسیده و تا بعدازظهر هم امکان پرواز فراهم نیست.

دستور جهانگیری

اسحاق جهانگیری صبح امروز (یکشنبه) در تماس‌های تلفنی جداگانه با وزیر راه و شهرسازی و استانداران البرز و قم، خواستار اقدامات فوری برای روان‌سازی راه‌ها و یخ‌زدایی از مسیرها شد.

وزیر راه و شهرسازی که در جلسه ستاد مدیریت راه‌های کشور مستقر بود و استانداران‌ البرز و قم نیز در این تماس‌های تلفنی گزارشی از آخرین وضعیت راه‌ها و اقدامات انجام‌شده برای روان‌سازی مسیرها ارائه کردند.

جزئیات اخبار و حوادث ناشی از برف در استان‌های مختلف کشور در زیر آمده است.

آذربایجان شرقی

به دنبال بارش شدید برف، کولاک و سردی هوا مدارس برخی از شهرهای استان امروز یک‌شنبه تعطیل اعلام شد. در شهرستان اهر مدارس تمام مقاطع تحصیلی مناطق روستایی در دو نوبت صبح و بعد از ظهر تعطیل است و مدارس تمام مقاطع مناطق شهری با یک ساعت تأخیر رأس ساعت نه صبح شروع به فعالیت کردند.

در شهرستان هوراند و منطقه نظرکهریزی، و شهرستان ورزقان مدارس تمام مقاطع تحصیلی اعم از مناطق شهری و مناطق روستایی تعطیل شدند. در شهرستان کلیبر مدارس تمام مقاطع تحصیلی مناطق روستایی در نوبت صبح تعطیل شد و مدارس شهری، پیش‌دبستانی، استثنایی و ابتدایی در نوبت صبح تعطیل و متوسطه اول و دوم بایک ساعت تأخیر از ساعت نه شروع به کار کردند.

در منطقه ترکمانچای هم تمام مقاطع تحصیلی مدارس مناطق شهری و مناطق روستایی در نوبت صبح تعطیل شد.

و اما در این استان همچنان راه برخی روستاها مسدود است. تیمور امیرانلوی سرپرست اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان هشترود از عملیات بازگشایی راه‌های روستایی این شهرستان خبر داد.

امیرانلوی گفت: اکثر راه‌های روستایی شهرستان هشترود در اثر بارش برف و کولاک مسدود شده است.

وضعیت بارش‌ها در آذربایجان شرقی به‌گونه‌ای است که سرهنگ جواد ناموران رئیس پلیس‌راه استان آذربایجان شرقی از لغزندگی بیشتر محورهای مواصلاتی استان خبر داده و گفته است: هم‌اکنون در آزادراه تبریز - تهران، محور تبریز - میانه، محور تبریز -اهر -کلیبر و محور تبریز -مرند -جلفا بارش شدید برف گزارش می‌شود و رانندگانی که قصد تردد در این مسیرها را دارند حتماً زنجیر چرخ و لوازم ایمنی خودرو را به همراه داشته باشند.

وی از رانندگان وسایل نقلیه خواست در هنگام بارش برف و یخبندان از مسافرت‌های غیرضروری پرهیز کنند.

آذربایجان غربی

در آذربایجان غربی هم بارش راه ارتباطی ۶۰ روستا در سلماس، ۱۵ روستا در چالدران، ۱۰۵ روستا در ارومیه و ۳۰ روستا در خوی را مسدود کرده و هم‌اکنون روند عادی زندگی در شهرهای استان ازجمله تردد در خیابان‌ها مختل شده است. معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی از انسداد راه ارتباطی ۳۸۴ روستای استان به دلیل بارش برف و کولاک خبر داد.

رئیس پلیس راه آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر پنج محور اصلی در استان به دلیل بارش برف و کولاک مسدود است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر به علت کولاک شدید در گردنه دوآب محور مذکور مسدود است و تقاضا می‌شود تا اطلاع ثانویهاز تردد در محور پیرانشهر نقده خودداری شود.

علی‌اکبری همچنین از مسدود بودن محور تمرچین پیرانشهر خبر داد و از رانندگان خواست از تردد در این محور به دلیل انسداد خودداری کنند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی ادامه داد: با توجه به بارش برف و لغزنده بودن جاده تردد در محور پیرانشهر سردشت فقط با زنجیر چرخ مقدور است.


سرهنگ عباس فرمانی رئیس پلیس‌راه آذربایجان غربی با اشاره به بارش سنگین برف در محورهای جنوبی استان، گفت: در محورهای نقده - پیرانشهر، نقده - تمرچین و جاده شاهین‌دژ بارش برف سنگین گزارش‌شده است و تردد از این محورها بدون زنجیر چرخ امکان‌پذیر نیست.

رئیس پلیس‌راه آذربایجان غربی با اشاره به وقوع سوانح رانندگی با تلفات زیاد طی دو روز گذشته در جاده‌های برفی این استان گفت: در این مدت ۳۲ تصادف در جاده‌های شمال و جنوب استان رخ‌داده است و براثر آن‌ها هفت نفر جان خود را ازدست‌داده‌اند.

اما روابط عمومی آموزش‌وپرورش آذربایجان غربی نیز اعلام کرد: با توجه به بارش برف و برودت هوامدارس شهرستان مهاباد در مقطع ابتدایی و متوسطه دوره اول شهری و روستایی و شهرستان سردشت مقطع ابتدایی و تمام مقاطع تحصیلی روستایی تعطیل است. همچنین بارش برف مدارس مرحمت آباد و میاندوآب را در مقطع ابتدایی به تعطیلی کشاند. با تعطیلی مدارس این دو شهر تعداد شهرهایی که مدارس آن‌ها در نوبت صبح یکشنبه هشت بهمن‌ماه به دلیل بارش برف تعطیل شد به ۱۴ شهر رسید.


اصفهان

و اما در استان اصفهان حسن خدابخش رئیس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی اصفهان اظهار داشت: طی روزهای یکشنبه تا دوشنبه سامانه فعال بارشی منجر به بارش برف و باران به‌ویژه طی روز یکشنبه در اکثر نقاط استان خواهد شد.

وی اعلام کرد: از دوشنبه تا اواخر هفته آینده شاهد کاهش محسوس دما در استان خواهیم بود.

رئیس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی اصفهان اضافه کرد: در چادگان ، میمه، خوانسار و فریدون‌شهر و داران شاهد بارش برف خواهیم بود.

استان اردبیل

در استان اردبیل هم شدت بارش در مناطق شهری تا نیم متر و در کوهستان و ارتفاعات بیش از یک متر گزارش می‌شود. بارش برف همچنان در برخی شهرها ادامه دارد و تردد شهروندان در سطح شهرها کاهش‌یافته و تردد خودروها به‌سختی انجام می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل تصریح کرد: بیشترین بارش برف در سطح شهرها از شهر سرعین گزارش‌شده است. به گفته دولتی مهر با قطع بارش‌ها دمای هوا به‌شدت کاهش‌یافته و شاهد برودت و یخبندان خواهیم بود بطوریکه افت دما تا منفی ۲۰ درجه در روز دوشنبه پیش‌بینی شده است.

در استان اردبیل نیز به دنبال تداوم بارش برف و کاهش محسوس دما، برخی مدارس استانبرای دومین روز متوالی تعطیل شدند. مطابق اعلام آموزش‌وپرورش استان مدارس سری صبح شهرهای اردبیل، سرعین، گرمی، مشگین شهر، ارشق، لاهرود در تمامی مقاطع تعطیل شد.

بهرام غیبی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان اردبیل نیز گفت: به دلیل شرایط بحرانی بارش برف در محورهای مواصلاتی، نیروهای امدادی در حالت آماده‌باش هستند.

استان البرز

محور کوهستانی کرج چالوس به دلیل کولاک برف مسدود شد و عوامل راهداری و پلیس‌راه سعی کردند در ساعات اولیه شب گذشته جاده را از خودروها تخلیه کنند. سرهنگ رضا معظمی گودرزی گفت: پیرو کولاک شدید در این محور، مسیر کرج - چالوس از دو طرف جنوب و شمال مسدود شده است.

وی بابیان اینکه مسیر تقریباً تخلیه‌شده و تنها برخی از خودروهای عبوری از روستاها در مسیر تردد دارند که به‌زودی این خودروها نیز هدایت و از مسیر تخلیه خواهند شد، افزود: انسداد مسیر کرج - چالوس از سمت شمال و جنوب از ساعت ۱۹ شنبه هفتم بهمن اجرایی شده بود.

رئیس پلیس‌راه استان البرز بابیان اینکه تاکنون ریزش کوه و سنگ در محور کرج - چالوس گزارش نشده است، تأکید کرد: انسداد مسیر در صبح روز یکشنبه هشتم بهمن به شرایط جوی بستگی دارد.

اما بارش برف رانندگان در آزادراه کرج را غافلگیر کرد، سرهنگ‌ معظمی گودرزی در این خصوص گفت: بارش شدید برف و عدم پاک‌سازی رمپ‌های ورودی و خروجی به اتوبان سبب توقف خودروهای عبوری از اتوبان تهران - کرج شده است.

اما شدت برف باعث شد که استاندار البرز در شورای مدیریت بحران ادارات دولتی را امروز تعطیل کند. به گفته محمدعلی نجفی استاندار البرز ادارات استان به‌جز دستگاه‌های خدمات رسان امدادی و شهرداری امروز یکشنبه تعطیل هستند و بانک‌ها نیز با سه ساعت تأخیر شروع به کار می‌کنند
.


مطابق آخرین اطلاعات نقل شده از سوی مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز، اتوبان کرج در محدوده استان البرز بازگشایی شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان البرز هم با اشاره به اینکه محور کرج - کندوان آماده تردد است، گفت: مسیر اصلی پاک‌سازی‌شده و در حال انجام پاک‌سازی شانه‌ها هستیم.

استان ایلام

وضعیت بارش ها در تهران روی پروازهای سایر استان ها به مقصد فرودگاههای این استان تاثیر گذاشت. علی متانت مدیر فرودگاه شهدای ایلام گفت: پروازهای صبح یکشنبه فرودگاه ایلام انجام نخواهد شد.

متانت روز اظهار داشت: بارش سنگین برف در تهران که از شب گذشته آغاز شده باعث شد است پروازهای شماره ۸۴۰ و ۸۴۱ تهران - ایلام - تهران لغو شوند.

مدیر فرودگاه شهدای ایلام تاکید کرد: پروازهای شماره ۳۹۰۰ و ۳۹۰۱ (مشهد - ایلام - مشهد) امروز صبح نیز به دلیل شرایط نامناسب جوی انجام نشد ولی پروازهای عصر این فرودگاه دایر خواهد بود.

استان تهران

در استان تهران هم علاوه بر کندی تردد در معابر و خیابان های شهری برخی آزادراه ها و پروازها هم دچار مشکلاتی شدند تا شهردار تهران در توییتی از مردم دعوت کند در کنار ماموران شهرداری به سبک‌تر شدن بار شاخه‌های درختان از برف کمک کنند.

علی کاشانی حیدری مدیر روابط عمومی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) اظهار داشت: با توجه به برودت هوا و بارش شدید برف وامکان و کاهش دید افقی، پروازهای فرودگاه امام خمینی(ره) تا اطلاع ثانوی انجام نمی‌شود.

وی اضافه کرد: به پرواز ۶۶۰۳ به مقصد استانبول نیز که در باند پرواز قرار داشت، به دلیل بارش شدید برف اجازه پرواز داده نشد و مجبور به پیاده کردن مسافران شد.

همچنین به دلیل عدم امکان فرود در فرودگاه مهر آباد تهران تعدادی از پروازهای داخلی به مقصد این فرودگاه لغو شده اند، از جمله چند پرواز مسیر مشهد- تهران به دلیل کاهش دید و شرایط نامناسب جوی امکان فرود در فرودگاه مهرآباد را پیدا نکرده و به مشهد بازگشتند.


پروازهای ورودی این فرودگاه هم تا ساعت ٢٣ به سمت فرودگاه اصفهان تغییر مسیر داده اند. مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: مسافران داخلی پیش از عزیمت به فرودگاه با شماره ١٩٩ تماس گرفته و از وضعیت پروازها مطلع شوند.

فرهادی فرماندار تهران هم گفت: با توجه به بارش برف و اخلال در تردد شهروندان، تصویب شد که کار ادارات استان تهران در روز یکشنبه با دو ساعت تأخیر و از ساعت ۱۰ صبح آغاز شد. روابط عمومی و امور بین الملل استانداری تهران در اطلاعیه ای اعلام کرد: هم اکنون ادارات دولتی استان تهران دایر است.

همچنین بارش برف و ترافیک خطوط ورودی راه آهن تهران سبب توقف و حرکت کند قطارها در ورامین شد.

مدیر روابط عمومی استانداری تهران از تعطیلی نوبت بعد از ظهر مدارس این استان خبر داد. صبوری، اظهار داشت:تمامی مقاطع تحصیلی در نوبت بعدازظهر امروز یکشنبه هشت بهمن در سطح استان تهران تعطیل است.

رییس پلیس راه شرق استان تهران هم گفته است: محور هراز باز شد، اما احتمال انسداد محور هراز در صورت تداوم کولاک و بارش برف وجود دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران از پیشنهاد تعطیلی ادارات استان تهران به وزیر کشور خبر داد و افزود: تصمیم گیری در خصوص تعطیلی ادارات بر عهده وزیر کشور است.

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان ری هم گفت: نبستن زنجیر چرخ توسط بسیاری از رانندگان یکی از دلایل انسداد اتوبان تهران-قم بود.

به دلیل بارش برف سنگین و یخبندان معابر، همه مدارس شهر تهران فردا تعطیل است.

استان خراسان رضوی

به دلیل بارش برف و شرایط نامساعد جوی در بیشتر استان های غربی و مرکز کشور، برخی پروازهای فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد لغو و برخی دیگر با تاخیر مواجه هستند. طبق اعلام فرودگاه مشهد پرواز شرکت های قشم ایر و ایران ایرتور که قرار بود ساعت ۰۹:۵۰ دقیقه به مقصد تهران پرواز کنند باطل اعلام شد.

همچنین پرواز پکن تهران نیز به دلیل شرایط نامساعد جوی در فرودگاه امام خمینی(ره) در مشهد به زمین نشست و پس از مساعد شدن شرایط جوی به مسیر خود ادامه خواهد داد.

همچنین طبق اعلام فرودگاه مشهد پروازهای ۰۲۷، ۶۳۰۳، ۴۰۵۶ و ۴۰۲۶ به فرودگاه شهید هاشمی نژاد بازگشتند.همچنین از مسافران خواسته‌شده قبل از حضور در فرودگاه با اطلاعات پرواز تماس حاصل کنند.


طبق اعلام آموزش و پرورش خراسان رضوی به دلیل برودت شدید هواتمامی پیش دبستانی ها و مدارس نواحی هفتگانه مشهد، احمدآباد و رضویه، نوخندان و درگز، قوچان، چناران و گلبهار وصالح آباد در نوبت صبح تعطیل شد.

همچنین در شهرستان کلات نیز فعالیت مدارس در مقاطع اول و دوم متوسطه با یک ساعت تاخیر آغاز شد.

مدارس نوبت بعدازظهر مشهد به دلیل برودت هوا در مقاطع پیش دبستانی ، دبستان و استثنایی تعطیل اعلام شد.

استان زنجان

مدیرکل مرکز مدیریت بحران استان زنجان از تعطیلی مدارس مقطع ابتدایی همه شهرستان‌های استان زنجان به‌جز طارم در نوبت صبح یکشنبه خبر داد.

همچنین به علت بارش برف و برودت شدید هوا مدارس همه مقاطع تحصیلی استان زنجان در نوبت عصر تعطیل شد.

مدیرکل مرکز مدیریت بحران استان زنجان اعلام کرد: با توجه به بارش برف، دستگاه‌های اجرایی استان به حالت آماده‌باش هستند تا در صورت ادامه بارندگی شدید همه راه‌های مواصلاتی قابلیت عبور و مرور داشته و راهی بسته نماند.

کرامتی با بیان اینکه همه امدادگران راهدارخانه و جمعیت هلال‌احمر و اورژانس آمادگی لازم برای ورود در این حوزه را دارند، افزود: فضای مناسب برای اسکان اضطراری پیش‌بینی شده است و این مکان‌ها برای اسکان مسافران و در راه ماندگان هنگام مسدود بودن جاده‌ها پیش‌بینی شده است.

همچنین محمدامینی رئیس مرکز راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان از مسدود شدن محور زنجان به طارم و آزادراه زنجان به قزوین به علت بارش برف و برودت هوا طی شب گذشته خبر داد.

استان سمنان

بارش برف در استان سمنان پس از مدت ها شهرهای این استان شامل مهدیشهر، امیریه و میامی را سپید پوش کرد. رئیس اداره آموزش و پرورش میامی گفت: به علت تداوم بارش برف وکولاک شدید در منطقه کالپوش تمامی مدارس این منطقه دردو نوبت صبح و عصر تعطیل است. در مهدیشهر، کوه زر دامغان و رشم نیز مدارس تعطیل شدند.

رئیس پلیس راه استان سمنان با بیان اینکه هم اکنون در گردنه های استان با بارش برف مواجه هستیم، گفت: تردد در این محورها با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است.

حسن ارگی فرماندار مهدی‌شهر گفت: مدارس روستای «چاشم» به علت لغزندگی معابر در هر دو نوبت روز یک‌شنبه تعطیل شد. وی افزود: مدارس شهمیرزاد و روستای فولاد محله یک‌شنبه با یک ساعت تأخیر در نوبت صبح دایر شد.

حادثه قابل ذکر روز یکشنبه در استان، مفقود شدن سه نفر در گردنه اروانه سرخه است که این افراد طبق گزارش خانواده هایشان برای جمع آوری هیزم به منطقه وارد شده و مفقود شدنشان صبح یکشنبه گزارش شده است.

استان سیستان و بلوچستان

در این استان هم کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان اعلام کرده است که یخبندان شبانه از دوشنبه شب با نفوذ توده هوای سرد در نیمه شمالی استان تشدید می شود.

مسئول روابط عمومی فرودگاه های سیستان و بلوچستان گفت: پرواز های زاهدان به تهران و زاهدان به مشهد امروز یک‌شنبه لغو شده است.

استان فارس

هواپیمای حامل معاون اول رئیس‌جمهور به دلیل مشکلات جوی در فرودگاه مهرآباد به شیراز بازگشت.درحالی‌که سفر یک‌روزه معاون اول رئیس‌جمهور به همراه تعدادی از وزرا به شیراز شب گذشته به اتمام رسید و راهی تهران شدند اما ساعتی بعد به دلیل شرایط نامناسب جوی در فرودگاه مهرآباد هواپیمای حامل معاون اول و وزرای دولت به شیراز بازگشت.

استان قزوین

در استان قزوین هم به گفته متولیان بارش برف و کولاک و سرما و یخبندان تا عصر یکشنبه میهمان هوای استان خواهد بود. امروز مدارس استان تعطیل و ادارات دو ساعت دیرتر فعالیت خود را آغاز کردند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قزوین هم گفت: امدادگران جمعیت هلال احمر با رهاسازی ۱۲۴۶ دستگاه خودرو بیش از ۶۰۰۰ نفر در راه مانده را در مراکز امدادی اسکان دادند.

رئیس پلیس راه استان قزوین گفت: تمام محورهای مواصلاتی استان قزوین به علت کولاک شدید مسدود است. نصرالله بیگلری اظهار کرد: هم اکنون در محور آزاد راه قزوین کرج محدوده شهرستان آبیک شاهد بارش مقطعی برف و کولاک و آزاد راه قزوین _ رشت محدوده کوهین بارش۰ مقطعی برف و کولاک شدید هستیم.

جواد حق لطفی مدیر راهداری استان قزوین گفت: به دلیل بارش شدید برف و کولاک و لغزنده شدن جاده‌ها، آزادراه قزوین به زنجان مسدود شد و تردد خودروها در این مسیر از جاده قدیم قزوین به زنجان امکان‌پذیر است.

مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش قزوین هم اعلام کرد که به علت تداوم برودت هوا مدارس نوبت بعد از ظهر قزوین تعطیل شد.

استان قم

بارش اولین برف زمستانی طی سال جاری که از شب گذشته در قم آغاز شد باعث سفیدپوش شدن شهر و تعطیلی مدارس این استان شد.بارش نزولات آسمانی از عصر روز گذشته در استان قم آغاز شد که در بخش‌های کهک، خلجستان و دستجرد و ارتفاعات به‌صورت برف و در شهر قم به شکل باران بود.

به علت برف و کولاک شدید، تردد در محورهای استان قم به‌سختی و با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است. مدیرکل مدیریت بحران استان قم با بیان اینکه جاده گرمسار به علت بارش برف مسدود است، گفت: همه راه‌ها و مسیرهای مواصلاتی که در حوزه استحفاظی استان قم قرار دارد باز است.

مدیریت بحران استان قم با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به دلیل تداوم بارش برف و سرما و یخبندان معابر، مدارس تمامی مقاطع تحصیلی در استان قم امروز یکشنبه مورخ هشت بهمن‌ماه ۹۶ در نوبت صبح تعطیل است. همچنین مدارس ابتدایی قم امروز یکشنبه به علت برودت هوا و یخ زدگی در نوبت عصر تعطیل شد.

اتوبان قم - تهران و جاده قدیم تهران به علت بارش شدید برف و کاهش دما مسدود است و امکان تردد در این مسیرها وجود ندارد. بسیاری از خودروهایی که از شب گذشته وارد این مسیر شده‌اند هنوز به مقصد نرسیده‌اند و امکان اتمام سوخت برای این وسایل نقلیه وجود دارد.

نهادهای امدادی اعلام کرده‌اند که به خودروهایی که در مسیر متوقف شده‌اند امدادرسانی می‌شود و تانکرهای بنزین اعزام شده‌اند ولی قطع ارتباط تلفنی در مسیر باعث نگرانی خانواده‌های مسافران شده است.

بارش برف و یخبندان به حدی است که نیروهای امدادی نیز برای خدمات‌رسانی به این خودروها و افرادی که در مسیر متوقف شده‌اند با مشکل مواجه هستند و نمی‌توانند خود را به آنها برسانند.

استان کردستان

در استان کردستان نیز به گفته معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان راه ارتباطی ۱۵۰ روستا به دلیل بارش برف در دو روز اخیر در این استان مسدود است.

همچنین بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی کردستان مبنی بر تداوم بارش‌ها و بر اساس تصمیم فرمانداران شهرستان‌ها یکشنبه هشت بهمن‌ماه ۹۶ مدارس شهرستان قروه و منطقه سریش آباد، دهگلان، بیجار و منطقه کرانی و سنندج و منطقه کلاترزان در نوبت صبح تعطیل شد.

همچنین به علت بارش برف و تداوم برودت هوا، یخبندان و لغزندگی معابر و بر اساس تصمیم فرمانداران شهرستان ها، تمامی مدارس سطح شهر و روستا شهرستان قروه و منطقه سریش آباد و شهرستان دهگلان در نوبت بعدازظهر تعطیل است.

تمامی مدارس سطح شهر و روستای شهرستان بیجار و منطقه کرانی ومراکز پیش دبستانی و ابتدایی سطح شهر و تمام مدارس روستایی شهرستان سنندج و منطقه کلاترزان و تمامی مدارس روستایی شهرستان دیواندره و شهر زرینه هم در نوبت بعدازظهر تعطیل اعلام شده است.


استان کرمانشاه

در استان کرمانشاه فرمانده پلیس راه از لغزندگی معابر و ترافیک نسبتا سنگین در محورهای استان و در نتیجه بارش برف خبر داد و بر لزوم رعایت موارد ایمنی از سوی رانندگان تاکید کرد.

همچنین مدیرکل بحران استانداری کرمانشاه از تعطیلی همه مدارس نوبت صبح استان در گروه های ابتدایی، متوسطه اول و دوم به علت سرما و برودت هوا خبر داد.

از سوی دیگر بر اساس اعلام فرودگاه بین‌المللی کرمانشاه، به علت شرایط نامساعد جوی، ۲ پرواز در مسیر کرمانشاه به تهران لغو شد. لغو این دو پرواز به علت شرایط نامساعد فرودگاه در تهران صورت گرفت.

استان گلستان

در استان گلستان هم مدیرکل راهداری و حمل نقل جاده‌ای از آماده‌باش کامل ۲۴ اکیپ راهداری در جاده‌های استان به علت ورود سامانه سرد بارشی به گلستان خبر داده است. فرمانده پلیس‌راه استان گلستان هم گفت: تمامی محورهای ارتباطی و مواصلاتی استان لغزنده است و رانندگان از سفرهای غیرضروری اجتناب کنند.

مدیرکل هواشناسی استان گلستان با بیان اینکه موج سرمای شدیدتری از دیشب وارد استان شده است، اظهار کرد: بارش برف در مناطق صعب‌العبور، کوهستانی و بخش از مناطق شرقی استان ادامه دارد و این میزان بارش امروز به ارتفاع حدود ۶۰ سانتی‌متر خواهد رسید.

وی افزود: از امروز گلستان کاهش دمای بسیار محسوسی را تجربه خواهد کرد، به‌طوری‌که دمای هوا در مرکز استان به منفی دو درجه کاهش خواهد یافت، اما این کاهش دما برای ارتفاعات استان به حدود منفی شش درجه خواهد رسید.

استان گیلان

در استان گیلان هم رئیس پلیس‌راه طی شب گذشته از مسدود شدن محور رشت به قزوین به علت بارش شدید برف، کاهش دیده افقی و کولاک خبر داده بود. مدارس برخی مناطق استان گیلان هم در دو نوبت صبح و عصر به علت شدت بارش برف و یخبندان و مشکل در رفت و آمد تعطیل شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان با اشاره به باز بودن محورهای اصلی و فرعی این استان و تردد خودروها، گفت: در مناطق کوهستانی تردد تنها با زنجیر چرخ امکان پذیر است.

محمدرضا نازک کار با اشاره به بارش برف در مناطق کوهستانی استان، افزود: ارتفاع برف در برخی از این مناطق حتی به یک متر و ۳۰ سانتی متر نیز می رسد.

لرستان

در استان لرستان نیز مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از برف‌روبی ۸۵۳ کیلومتر از جاده‌های لرستان خبر داد و گفت: با توجه به تداوم بارش برف، برخی محورهای روستایی هنوز برفروبی نشده و تلاش اکیپ‌ها برای برقراری تردد روان در این محورها ادامه دارد.

همچنین بر اساس اعلام اداره کل راهداری لرستان، تردد روان در همه محورهای لرستان برقرار است. در این استان امروز مدارس بخش کاکاوند تعطیل شد.

استان مازندران

برف اگرچه کمی دیر در مازندران بارید اما بالاخره رویای شب‌ها و روزهای برفی رنگ گرفت و چتر سفید بر دامن طبیعت گسترده شد و ارتفاع برف در برخی مناطق از جمله کجور به یک متر می رسد.

بارش برف مدارس پنج منطقه از استان مازندران شامل بلده، مرزن آباد، کلاردشت، کجور و لاریجان را برای روز یکشنبه تعطیل کرد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران هم از امدادرسانی به ۸۲۱ متاثر ناشی از برف و کولاک در محورهای مواصلاتی استان خبر داد.

بخشدار کجور ارتفاع برف در این بخش کوهستانی را بین ۵۰ سانتی متر تا یک متر اعلام کرد و گفت: راه های بیش از ۶۶ روستای این بخش مسدوده شده است. بخشدار مرکزی شهرستان جویبار هم از قطع ارتباطی راه ۲۰ روستا به مرکز شهرستان درپی بارندگی دو روز اخیر خبر داد.

رئیس مرکز مدیریت راه های مازندران هم ساعت هشت صبح امروز یکشنبه گفت: با توجه به بارش سنگین برف در البرز و محور کندوان و محور هراز با نظر پلیس راه، تردد در این مسیرها ممکن نیست و همچنین تردد در محور کیاسر و سوادکوه بازنجیر چرخ ممکن است.


استان مرکزی

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: تردد در محور ساوه-تهران که از ساعات اولیه امروز به سبب بارش برف سنگین و ترافیک خودروها مسدود شده بود، برقرار شد. با وجود برقراری تردد در محور ساوه- تهران، اما همچنان رفت و آمد خودروها در این محور با روند کندی همراه است.

ایرج کهریزی اظهار داشت: محور بویین زهرا در استان مرکزی که از ساعات اولیه امروز به علت بارش سنگین برف دچار انسداد شده بود، همچنان مسدود است.

همچنینبه علت بارش برف سنگین و برودت هوا مدارس برخی شهرستان‌های استان مرکزی در روز یکشنبه هشتم بهمن‌ماه تعطیل اعلام شد و در برخی شهرستان‌ها نیز آغاز به کار مدارس با تأخیر همراه بود.

برمبنای اطلاعیه آموزش‌وپرورش استان مرکزی، به علت بارش برف و برودت هوا، امروز یکشنبه هشتم بهمن‌ماه، تمام مدارس شهری و روستایی منطقه سربند در نوبت صبح و در تمامی دوره‌های تحصیلی تعطیل شد و مدارس پیش‌دبستانی و ابتدایی شهری و روستایی تفرش در نوبت صبح تعطیل شد.

بر اساس این گزارش، همچنین مدارس پیش‌دبستانی و دبستانی شهری منطقه نوبران در نوبت صبح تعطیل شد و در ضمن دوره‌های متوسطه اول و دوم شهری با تأخیر و از ساعت نه صبح فعالیت خود را آغاز کردند. مدارس روستایی منطقه نوبران نیز در تمامی دوره‌ها و در نوبت صبح تعطیل اعلام‌شد.

همچنین در کمیجان و خنداب، امروز تمامی دوره‌های تحصیلی شهری و روستایی با تأخیر و از ساعت نه صبح شروع به کار کردند.

طبق این اطلاعیه، تمامی مدارس شهری و روستایی شهرستان زرندیه در نوبت صبح و در تمام دوره‌های تحصیلی تعطیل است و در شهرستان فراهان هم مدارس در تمامی دوره‌های تحصیلی با تأخیر و ساعت نه صبح فعالیت‌های آموزشی خود را آغاز کردند.

استان همدان

روابط عمومی آموزش‌وپرورش استان همدان اعلام کرد که به علت بارش برف، برودت هوا و لغزندگی معابر و راه‌های مواصلاتی و به جهت جلوگیری از آسیب‌دیدگی دانش آموزان و فرهنگیان، تمامی مقاطع تحصیلی در نواحی یک ودو شهر همدان و شهرستان رزن، کبودرآهنگ، اسدآباد، فامنین، بهار و مناطق سردرود، قروه درجزین، گل تپه، قهاوند، لالجین تعطیل است.

همچنین مراکز پیش‌دبستانی و مدارس ابتدایی در شهرستان تویسرکان، نهاوند و مناطق قلقل رود و خزل در نوبت صبح یکشنبه هشت بهمن‌ماه تعطیل اعلام شد.

تصاویری از بارش برف





شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 8 بهمن 96، کد مطلب: 4211843: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
0
0
برف برای تموم ملت ها نعمت به شمار میاد و باعث خوشحالیشون میشه!اما برای ما ایرانی ها ترس به همراه داره واقعا
ا.ف75
ناشناس
India
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
0
0
انقدر این کلمه غافل گیری رو از مسئولامون شنیدم خسته شدم
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
0
0
برف نماد رحمت الهی در فصل زمستان است ، همه این لغو پرواز ها و مشکلات ارزش این برف را برای همه دارد
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
0
0
ای کاش تمام این کم آبی هایی که در کشور وجود داره ر فصل بعدی که بهار میشه جبران بشه ، در این زمستان برف زیادی ما ندیدیم
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
0
0
بازم ایراد نداره همینکه بتونه کم ابی رو بهتر کنه بازخوبه
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین