پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۷۶۰۱
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵
معاون پژوهش و آموزش سازمان محیط زیست با بیان اینکه دولت نباید سمن‌ها را کنترل کند، گفت: ما به دنبال شبکه سازی سمن ها نیستیم، تصدی‌گری در مدیریت سمن‌ها با تعاریف جدید سازمان‌های مردم‌نهاد در جهان منافات دارد.

شعارسال: کاوه مدنی معاون پژوهشی سازمان محیط زیست با بیان اینکه دولت نباید سمن‌ها را کنترل کند، گفت: ما به دنبال شبکه سازی سمن ها نیستیم، شبکه‌های موجود در دوره قبل ایجاد شده‌اند و ما برای آنها احترام قائلیم، اما تصدی‌گری در مدیریت سمن‌ها با تعاریف جدید سازمان‌های مردم‌نهاد در جهان منافات دارد و به نوعی نقض غرض است.

وی تأکید کرد: شبکه‌های سمن‌ها را به رسمیت می‌شناسیم اما وقتی صحبت از مشارکت می‌کنیم، منظورمان این شبکه‌های موجود نیست بلکه تمامی شبکه‌های کشور، سمن‌های فعال و مردم عادی مدنظر ما هستند.

به گفته مدنی، به جای انتخاب نماینده های استانی با اتخاذ بسیاری از روش‌ها می‌توان کارایی سمن‌ها را بالا برد.

معاون پژوهش و آموزش سازمان محیط زیست با بیان اینکه صرفاً نباید شبکه‌های موجود رسمی و سازمان محیط زیست را به عنوان نماینده سمن‌های کشور بشناسیم، اظهار داشت: شبکه‌های دیگری هم می‌توانند شکل بگیرند، اما ما شبکه‌سازی را تشویق نمی‌کنیم، چرا که این مسئله فعالان محیط زیست را در تقابل با هم قرار می دهد.

وی افزود: فراموش نکنیم مشارکت مردمی به معنای واقعی باید مشارکت همه مردم باشد، حتی اگر کسی عضو یک سمن نباشد، هدف اصلی ما در این دوره مشارکت عامه مردم است و شدیداً با بحث تصدی‌گری دولت مخالفیم.

مدنی با اشاره به اینکه نگاه حاکم بر مشارکت‌های مردمی در سازمان محیط زیست بر تعامل متقابل است، گفت: به دنبال هدایت و کنترل سمن‌ها نیستیم.

وی در ادامه تصریح کرد: برای ارتقای فعالیت سمن‌ها نیاز به انتخاب نماینده استانی نیست، ما می‌توانیم از طریق برگزاری همایش‌ها و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها، ارتباط متقابل داشته باشیم.

این کارشناس محیط زیست، از برگزاری جلسه شبکه سمن‌های کشور در اسفندماه در سازمان محیط زیست خبر داد و خاطرنشان کرد: شبکه‌های موجود سمن در کشور دائما با دفتر مشارکت‌های مردمی در ارتباط هستند.

وی ادامه داد: سیاست‌های جدید ما در سازمان محیط زیست، اولویت دادن به برخی از موضوعات خاص خواهد بود تا ضریب حساسیت جامعه را درباره آن بالا ببریم.

وی با اشاره به اینکه از 1 دی‌ماه تا 16 فروردین‌ماه این سازمان بر روی مسئله پسماند تمرکز دارد، گفت: تلاش ما این است که ضریب حساسیت جامعه از طریق تعامل با رسانه و سازمان های مردم نهاد را در این باره بالا برود.

مدنی جلوگیری استفاده از بطری‌های پلاستیکی آب آشامیدنی در سازمان محیط زیست را از جمله این فعالیت‌ها عنوان کرد و گفت: امیدواریم هر چه به عید نوروز نزدیکتر می‌شویم، حرکات خودجوش مردمی درباره کاهش پسماند افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: ما زمانی می‌توانیم ادعا کنیم که در زمینه مشارکت‌های مردمی موفق شده‌ایم که فعالیت دوستداران محیط زیست را کنترل نکنیم.

به گفته این کارشناس، توانمندسازی سازمان‌های مردم‌نهاد به معنای تقویت دانش، اطلاعات و تسهیل و هموارسازی راه فعالیت آنهاست، نه تزریق پول مستقیم.

مدنی با تأکید بر اینکه سمن‌ها نیازمند تأمین مالی هستند، ابراز داشت: اما تزریق مستقیم پول باعث وابستگی آنها به سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی می‌شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: 11 بهمن 1396 ، کدخبر: 13961111000533 ، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین