پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۷۷۸۰
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴
در حالی بسیاری از کشور های جهان طرح مقابله و نابودی درخت کهور آمریکایی به عنوان یکی از خطرناک ترین موجودات زنده دنیا را در پیش گرفته اند که این درخت در بسیاری از استان های جنوب کشور در حال توسعه است.

شعار سال: در روزهای اخیر بسیاری از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و فعالان زیست محیطی نگرانی خود را از کشت درخت مرگبار کهور آمریکایی که در بسیاری از اراضی استان های جنوبی بالاخص خوزستان کشت می شود ابراز کردند.

در حالیاین روزهااین درخت با هدف مقابله با معضل گردو غبار در کشور کشت می شود که امروزه تمام کشورهای خارجی و منطقه ای حتی کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس، سرمایه گذاری هنگفتی را برای نابودی این نوع درخت انجام داده اند و حتی اتحادیه اروپا این گونه گیاهی را خطرناک‌ترین موجود زنده دنیا نامگذاری کرده و در لیست سیاه مهاجم دنیا قرار گرفته است.

علی ای حال درخت کهور در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری ایران، هند، استرالیا، آمریکای لاتین، آفریقای جنوبی و در صحرای سوزان امارات متحده عربی می‌روید که تفاوت بسیاری میان درخت کهور ایرانی با کهور پاکستانی است و گونه داخلی آن بسیار کم خطرتر است.

آنچه مسلم است کهور آمریکایی(کنوکارپوس) از جمله گیاهان غیر مثمری است که به صورت مستمر از خود غبار تولید می‌کند و ورود گرده‌های آن‌ها به ریه سبب ایجاد حساسیت، بیماری‌های تنگی و عروقی و حتی سرطان ریه می‌شود.


درختان کهور آمریکایی فاقد رطوبت بوده و با خشک نگه‌داشتن هوای اطراف خود مانع تشکیل ابرهای باران‌زا می‌شوند و با خاصیت پوست‌ریزی برگ‌هایشان در زمان گرده‌افشانی گرده‌هایشان را وارد هوا می‌کنند.این درختان با سفت کردن خاک و کم کردن پوشش گیاهی سبب می‌شوند آب‌های سطحی به زمین فرو نرود و در نتیجه سیلاب‌های ویرانگر ایجاد شود. با کم شدن گیاهان و بوته‌های اطراف، خاک حاصلخیز شسته شده و گیاهان خودرو رشد نمی‌کنند.

کهور آمریکایی دارای سمی است که منجر به فلج اعصاب فک و صورت و لرزش فک و در نهایت مرگ دام می شود و مسمومیت دام های اهلی از نیام های باران خورده این گونه نیز گزارش شده است.این گونه گیاهی زمین را غیرقابل استفاده می کند و به خاطر این موضوع در فهرست گونه های مهاجم اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت قرار دارد.

محمد درویش عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع در این زمینه گفته بود که: کهور پاکستانی گونه‌ای از درختان است که اصطلاحا به آن درخت مهاجم اطلاق می‌شود، چرا که در رقابت با سایر گونه‌هایی که در هر منطقه رویش داشته باشد، پیروز می‌شود و همه فضا را به تصرف خود در می‌آورد و اجازه رشد به گونه‌های بومی نمی‌دهد.

وی با یادآوری اینکه کاشت درختان کهور خطر مضاعفی را برای استان خوزستان ایجاد می‌کند، تصریح کرد: این درختان نه تنها گونه‌های بومی را از بین می‌برند، بلکه به همراه خود آفت‌ها، حشرات و بیماری‌های ناشناخته‌ای را وارد کشور می‌کنند که بروز خطرات جبران‌ناپذیری را در پی خواهد داشت، که مصداق این عمل ورود سفید بالک‌ها به تهران است که معضل بزرگی برای این شهر ایجاد کرد.

پس از اظهارات نمایندگان و فعالان محیط زیست اسماعیل کهرم مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بوی مخالفت با اقدامات دولت به مشام می رسد، گفته بود که: ممکن است گرده‌های انواع گل و گیاه حساسیت ایجاد کند، اما نمی‌توان به این بهانه از کاشت آنها ممانعت به عمل آورد.

وی ادامه داد: کاشت درختان کهور پاکستانی در پی مطالعات انجام‌شده ازسوی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به منظور مقابله با ریزگردها انجام شده و 150 میلیون دلار نیز اعتبار بدان تخصیص داده شد که یک سوم از آن به این سازمان، یک سوم به وزارت جهاد کشاورزی و یک سوم نیز به وزارت نیرو داده شد تا اقدامات مختلفی را در این حوزه انجام دهند.

جهت پیگیری بیشتر در تماسی که با راشکی رئیس اداره بیابان زدایی منابع طبیعی استان داشتیم، وی با بیان اینکه درختی به نام کهور آمریکایی در استان کشت نمی شود، تصریح کرد: جهت مقابله با بیابان زدایی در کانون های بحرانی استان از جمله سیستان گز شاهی و در اراضی کشاورزی طرح بادشکن، در جنوب استان در ایرانشهر کهور ایرانی و در نیکشهر کهور ایرانی و چگراب اجرا می شود که در چابهار پیش از خشکسالی ها درخت کهور پاکستانی کشت می شده و در حال حاضر با توجه به خشکسالی های اخیر به سمت پروژه های مدیریت آب رفتیم که پوشش طبیعی منطقه را با استفاده از احداث بندهای خاکی گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه گونه ای به نام کهور امریکایی نداریم ، گفت: سه گونه کهور داریم ؛جغجغه در اراضی سیستان، کهور ایرانی در ایرانشهر و نیکشهر و کهور پاکستانی که در چابهار توسعه دارد اما گونه ای به نام کهور آمریکایی نه داریم و نه در ایران کشت می شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی عصر هامون، تاریخ 10 بهمن 96، کد مطلب: 101025: www.asrehamoon.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین