پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۰۸۱۸۴
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۷
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به‌منظور دیدار با مردم شهرستان سیرجان، بازدید از مناطق زلزله‌زده استان کرمان و افتتاح چندین طرح بزرگ صنعتی و معدنی پنج‌شنبه ۱۲ بهمن‌ماه از طریق فرودگاه سیرجان وارد استان کرمان شد. استان کرمان بعد از سیستان و بلوچستان دومین مقصد سفر رئیس‌جمهوری در دولت دوازدهم بود.

شعار سال: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به‌منظور دیدار با مردم شهرستان سیرجان، بازدید از مناطق زلزله‌زده استان کرمان و افتتاح چندین طرح بزرگ صنعتی و معدنی پنج‌شنبه ۱۲ بهمن‌ماه از طریق فرودگاه سیرجان وارد استان کرمان شد. استان کرمان بعد از سیستان و بلوچستان دومین مقصد سفر رئیس‌جمهوری در دولت دوازدهم بود.

او در جریان این سفر در نشست خبری با اصحاب رسانه تاکیدکرد: باید از آنچه در اختیار بخش دولتی و خصولتی‌ها قرار دارد، بکاهیم. او همچنین گفت: تاکید زیادی دارم تا دولتی‌ها، بنگاه‌های اقتصادی خود را به بخش غیردولتی واگذار کنند، ضمن اینکه در بخش نیروهای مسلح نیز در ملاقات اخیر با مقام معظم رهبری، ایشان هم تاکید داشتند که این نیروها هم باید بنگاه‌های اقتصادی خود را واگذار کنند؛ بنابراین امروز اتفاق نظری در این زمینه بین مسوولان وجود دارد و امیدوارم این حرکت شامل رسانه‌ها و بخش خصوصی هم بشود. رئیس‌جمهوری در جلسه شورای اداری استان کرمان نیز گفت: با وجود همه تلاش‌های دولت، آن نیرویی که می‌تواند واقعا کشور را متحول کند، مشارکت مردم و جذب سرمایه‌های بخش خصوصی است. رئیس‌جمهوری همچنین در نشست خبری‌اش در کرمان در پاسخ به سوالی درباره لزوم شفافیت در مسایل اقتصادی، باتاکید بر اهمیت شفاف‌سازی اظهار کرد: به وزارت اقتصادی و دارایی دستور دادم که از خزانه و هر کجا بودجه‌ای تخصیص می‌دهد، آن را اعلام کند تا مردم از آن خبردار شوند و جنب و جوشی که در فضای مجازی بعد از تقدیم لایحه مجلس ایجاد شد، برایم بسیار خوشحال‌کننده بود. روحانی افزود: این حق اولیه مردم است که بدانند مبالغ موجود در خزانه چگونه هزینه می‌شود؛ چراکه خزانه متعلق به مردم است و باید بدانند که پولشان به کدام دستگاه و استانی اختصاص می‌یابد.

رئیس‌جمهوری همچنین دراین نشست خبری گفت: با توجه به حمایت دولت از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان پیمانکار پروژه قول گرفته‌ایم که ساخت و تحویل منازل مسکونی و دائمی مناطق زلزله‌زده استان کرمان خرداد ماه و تیرماه سال آینده نهایی‌ شود. همزمان عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور نیز روز گذشته با حضور در شهرستان کوهبنان، از تعهد دستگاه‌های مسوول برای بازسازی کامل منازل تخریب‌شده منطقه کوهبنان و تحویل آن به مردم تا پایان شهریورماه خبر داد.

هشدار به واشنگتن

سفر دو روزه روحانی به مناطق زلزله‌زده استان کرمان روز پنج‌شنبه با حضور رئیس‌جمهوری در جمع مردم سیرجان آغاز شد.

رئیس‌جمهوری در جمع مردم این شهر با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی گفت: هنوز دو ماه از پیروزی انقلاب نگذشته بود که امام مردم را پای صندوق رای دعوت کرد. در تاریخ انقلاب‌های دنیا نمونه‌ای را پیدا نمی‌کنید در کمتر از 2 ماه پس از پیروزی انقلاب، مردم برای انتخاب نوع نظام سیاسی پای صندوق رای آمده باشند. به گزارش «ایسنا» رئیس‌جمهوری با بیان اینکه مردم هستند که در کنار دولت می‌توانند موجب پیشرفت کشور شوند، گفت که بدون حضور، نظر و رای مردم و حتی بدون انتقاد مردم نمی‌توانیم مسیر پیشرفت و سعادت را بپیماییم.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه «در واشنگتن کسی فکر نکند می‌تواند برای ملت بزرگ ایران تصمیم بگیرد»، اظهار کرد: شما امروز در واشنگتن به فکر مردم ایران افتاده و برای مردم ایران دلسوزی می‌کنید؟ اگر راست می‌گویید اموال مردم را که غارت کرده‌اید، پس دهید. شما سال‌ها مردم ایران را در تحریم نگاه داشتید، تحریم شما به نفع مردم بود یا به ضرر مردم؟ شما حتی دارو را هم روی مردم ایران تحریم و اموال مردم را هم چپاول کردید، آیا شما می‌توانید بگویید دلسوز مردم ایران هستید؟

گسترش فضای مجازی

روحانی در ادامه مسوولان استانی را به گسترش فضای مجازی و توسعه بیش از پیش مناطق تحت‌پوشش اپراتورهای تلفن‌همراه توصیه کرد و گفت: برای این منظور ۹۰ میلیون تومان تخصیص داده شده تا مردم بتوانند به‌راحتی برای ارتباطات و اشتغال از آن استفاده کنند.

بیان نقد آزادانه

همچنین با حضور رئیس‌جمهوری و به‌صورت ویدئو کنفرانس پروژه‌های مجتمع معدنی و صنعتی گل‌گهر و طرح‌های اقتصادی و زیربنایی استان کرمان با اعتباری بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده و عملیات اجرایی بخشی از این پروژه‌ها آغاز شد. حسن روحانی عصر پنج‌شنبه در مراسم افتتاح و آغاز همزمان عملیات اجرایی طرح‌های توسعه‌ای استان کرمان، با بیان اینکه مردم اگر انتقادی دارند باید نظرات خود را به صراحت اعلام کنند، گفت: کشور ما از نظام اسلامی برخوردار است و از شرایط دیکتاتوری برخی کشورهای جهان به دور می‌باشد. مردم کشورمان می‌توانند آزادانه سخنان و انتقادات خود را مطرح کرده و برای رفع مشکلات راهکار نشان دهند. روحانی در ادامه از افزایش یک درجه ریسک اعتباری کشور خبر داد و بیان کرد: نظر دنیا این است که ایران در سال‌جاری رشد داشته و در سال آینده نیز رشد خواهد داشت و ما در مسیر رشد هستیم؛ بنابراین باید به دنیا امیدوار باشیم و دست در دست یکدیگر دهیم و مسایل و مشکلات را حل کنیم. به گزارش «ایسنا» رئیس‌جمهوری در این مراسم همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: در هر پروژه‌ای که در ایران افتتاح می‌شود، همواره در ذهن و جانم از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یاد می‌کنم.

لزوم رفع موانع سرمایه‌گذاری

حسن روحانی شامگاه پنج‌شنبه در جلسه شورای اداری استان کرمان با تاکید بر این نکته که باید همه منابع داخلی و خارجی را برای توسعه و رونق کشور به‌کار بگیریم، گفت: باید از منابع صندوق‌ها و بانک‌های بین‌المللی و همه امکانات دیگری که در جهان وجود دارد به‌ویژه از فناوری‌های پیشرفته استفاده کنیم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی با بیان اینکه «نمی‌شود با بوروکراسی سنگین و پیچیده به روند مطلوب پیشرفت دست یافت»، اظهار کرد: در دنیای امروز باید از همه ظرفیت‌های ارتباطات و فناوری‌های نوین استفاده کنیم تا به بالاترین سطح ممکن از ارتباط با دنیا دست یابیم؛ چراکه ما نیز در منطقه و دنیا رقبای زیادی برای جذب سرمایه داریم.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه سرمایه‌گذاران به‌دنبال امنیت سرمایه‌گذاری و سود بیشتر هستند، اظهار کرد: باید مشکلات و معضلاتی را که در مسیر جذب سرمایه‌گذاری وجود دارد برطرف کنیم و مهم‌ترین عامل در این مسیر برای جذب سرمایه وحدت و هماهنگی داخلی است که در کنار اختلاف سلایق منطقی و معقول باید در معرض دید جهانیان قرار گیرد. رئیس‌جمهوری افزود: نمی‌شود و نمی‌توانیم خودمان را از فناوری‌های روز محروم کنیم و در دنیای ارتباطات عقب بمانیم.

لزوم بازسازی بافت‌های فرسوده

بخش دیگری از سخنان روحانی به لزوم بازسازی بافت‌های فرسوده و بهره‌مندی مردم از خانه‌های نو و مقاوم اختصاص داشت. رئیس‌جمهوری در این خصوص تصریح کرد: دولت در راستای بازسازی بافت‌های فرسوده اقداماتی را آغاز خواهد کرد که جزئیات آن به‌زودی اعلام می‌شود. روحانی اضافه کرد: یکی از این طرح‌ها آن است که اگر دولت یا نهادهای دیگر مثل شهرداری‌ها، ‌زمینی در اختیار دارند، آن را به توسعه‌گرها واگذار کنند تا دو برابر نیاز مناطق فرسوده هدف در آنها مسکن ساخته شود و بعد با واگذاری منزل مسکونی فرسوده و زمین آن به‌جای پول افراد بتوانند این خانه‌های ساخته شده را رایگان در اختیار بگیرند. رئیس‌جمهوری اظهار کرد: برای خانه‌اولی‌ها نیز تسهیلاتی در نظر گرفته خواهد شد که بدون ودیعه اولیه به آنها پرداخت می‌شود تا بتوانند از این خانه‌ها خریداری کنند. با این اقدام با یک تیر چند هدف زده خواهد شد یکی اینکه مشکل بافت فرسوده حل خواهد شد، دوم اینکه خیلی از کسانی که تا به حال خانه نداشته‌اند و خانه‌اولی خواهند بود، صاحب خانه خواهند شد و دیگر اینکه خانه‌های جدید براساس تکنولوژی جدید ساخته خواهند شد تا هم مقاوم‌تر باشند و هم به اصلاح الگوی مصرف انرژی کمک کنند.

انتقال اختیارات از مرکز به استان‌ها

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در راستای تداوم اجرای اقتصاد مقاومتی کمیته‌ای با حضور استانداران تشکیل خواهد شد تا ببینیم چه اختیاراتی می‌تواند از مرکز به استان‌ها منتقل شود تا در تصمیم‌گیری‌ها و اجرای آنها تسریع به عمل آید. رئیس‌جمهوری در نشست خبری با اصحاب رسانه در کرمان نیز در پاسخ به سوال دیگری درخصوص اقدامات دولت برای کاهش بوروکراسی اداری و افزایش اختیارات استانداران اظهار کرد: همه باید به اصلاح امور کشور امیدوار باشیم. در دولت یازدهم، ۴۰۰ مورد از مواردی که مجوز می‌خواست در راستای کاهش بوروکراسی حذف شد ولی هنوز بوروکراسی‌های پرپیچ و خمی وجود دارد و لازم است مقابله با آن را با جدیت ادامه دهیم. روحانی تصریح کرد: کاهش بوروکراسی اداری و انتقال برخی اختیارات از مرکز به استان‌ها یک ضرورت اساسی است.

کرمان صادرکننده برق

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس‌جمهوری در ادامه این نشست خبری با اشاره به افتتاح نیروگاه جدیدی در استان کرمان گفت: بیش از ۹۰۰ مگاوات به برق استان افزوده شد و این استان از این پس به صادرکننده برق به شبکه سراسری تبدیل شده است. به گزارش «ایسنا» رئیس‌جمهوری با حضور در روستای زلزله‌زده گورک از توابع شهرستان با اشاره به بازدید خود از واحدهایی که بازسازی آنها آغاز شده است، تصریح کرد: دولت را موظف می‌دانم امکان اقامت مردم در خانه‌های دائمی را در اسرع وقت به انجام برساند تا مردم به زندگی عادی خودشان بازگردند. اوگفت: همه کسانی که در اثر زلزله شغل خود را از دست داده‌اند یا کسانی که برای اقامت از محل زندگی خود کوچ کرده و اکنون مستاجر هستند نیز از کمک بهره‌مند خواهند شد و خسارات آنها تا حد امکان جبران می‌شود. روحانی سپس تاکید کرد: ضرورت دارد بازسازی و مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی را جدی‌تر دنبال کنیم. انتقال آب از دریای عمان به سیرجان تا پایان دولت دوازدهم و سرمایه‌گذاری ۹۰ میلیارد تومانی در زمینه فضای مجازی از وعده‌های روحانی در دومین سفر استانی‌اش به استان کرمان بود. روحانی سپس کرمان را به مقصد تهران ترک می‌کند. وزیر کشور به نمایندگی از رئیس‌جمهوری در روستای جور کوهبنان حضور یافت او قرار است گزارشی از این منطقه زلزله‌زده به رئیس‌جمهوری ارائه کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازروزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 14بهمن 96، کدمطلب:۳۳۴۹۰۳۷، www.donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین