پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۸۶۰
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰
دکتر زهره سالاری گفت: قانون اساسی معتقد است که زنان به همان درصدی که در جامعه حضور دارند باید به همان نسبت در جامعه سهم داشته باشند که متاسفانه با اینکه به ظاهر یک پیشرفت‌هایی در مشارکت زنان داشتیم اما پیشرفت آن ها تنها در دانشگاه ها و ادارات بوده است و در سمت‌های مدیریتی و قانونگذاری و اجرایی حضورشان بسیار کمرنگ بوده است و ما از این بابت متاسفیم.

شعارسال: دکتر زهره سالاری گفت: قانون اساسی معتقد است که زنان به همان درصدی که در جامعه حضور دارند باید به همان نسبت در جامعه سهم داشته باشند که متاسفانه با اینکه به ظاهر یک پیشرفت‌هایی در مشارکت زنان داشتیم اما پیشرفت آن ها تنها در دانشگاه ها و ادارات بوده است و در سمت‌های مدیریتی و قانونگذاری و اجرایی حضورشان بسیار کمرنگ بوده است و ما از این بابت متاسفیم.

وی در نشست جمعی از زنان اصلاح‌طلب اظهار داشت: این روزها ما را به یاد سی و هفت سال قبل روزهای زیبای انقلاب می‌اندازد که با حضور همه مردم و وحدت و همدلی زن و مرد و پیر و جوان تلاش کردیم و یک انقلاب برخاسته از دل مردم با کمترین هزینه به ثمر رساندیم.

وی افزود: آن زمان هم دیدگاه مردم صلح طلبی بود و نشان آن گل دادن به سربازان بود تا سعی شود که با تلفات جانی کمتر به پیروزی برسیم و خوشبختانه این امر محقق شد.

وی با بیان اینکه در واقع این انقلاب یک موهبت الهی بود گفت: این انقلاب به مردم ما بهای بیشتری داد و زنان و مردان دوشادوش هم تلاش کردند و انقلاب را به پیروزی رساندند.

سالاری افزود: براساس آیه‌ای از آیات قرآن کریم منشاء آفرینش همه انسان‌ها زن و مرد واحد است و به نظر می‌رسد که این آیه پیام دارد که این اختلاف از نوع تفاوت است نه تبعیض چرا که تبعیض یک ظلم است و تفاوت یک حکمت.

این استاد دانشگاه خاطرنشان ساخت: حکمت باعث می‌شود توازن در قانون آفرینش برقرار بماند و باعث می‌شود که زن و مرد مکمل هم باشند و این نمود را از صدر اسلام تا به الان داشته ایم و زنان دوشادوش مردان همیشه تلاش می کردند و در محرومیت و رنج در کنار مردان و پشت صحنه و جلوی صحنه در اجتماع حضور کافی داشتند.

وی همچنین افزود: بعد از رحلت پیامبر اسلام (ص) فاطمه و علی علیه السلام برای گفتن حق از هیچ کوششی فروگذار نبودند و پا به پای هم در این عرصه تلاش کردند و بعد از آن در واقعه عاشورا زینب (س) کنار امام حسین علیه السلام بود و کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود و اگر که نطق غراه حضرت زینب با شجاعت و منطقی که ارائه کردند در کاخ یزید نبود و همچنین نگاه عارفانه اش به قضیه عاشورا نبود قطعا پایه‌های اسلام واقعی همانجا می‌خشکید.

سالاری بیان داشت: از صدر اسلام زن و مرد در کنار هم برای تحقق اسلام و اهداف قرآن تلاش کردند و بعد از آن نیز در دوران تاریخ اسلام حضور اجتماعی زنان کمی کمرنگ تر بود تا اینکه در عرصه ی انقلاب زنان ما دوشادوش مردان در صحنه حضور داشتند و همه با هم تلاش کردند چرا که این مملکت متعلق به همه با تمام سلایق، ظاهر، باطن‌هاست و از یک گروه خاص نیست و ما معتقدیم همین رویه باید ادامه یابد و وجود داشته باشد.

سالاری در ادامه افزود: زنان در نظام جمهوری اسلامی در پیروزی و در تثبیت و تداوم آن نقش بزرگی را ایفا کردند و این 50 درصد جامعه از هیچ کوششی فروگذار نبودند و در جنگ تحمیلی نیز اگر حمایت خانم‌ها در پشت جبهه نبود شاید هیچ وقت مردان نمی‌توانستند دوام آورند.

وی خاطرنشان ساخت: در دوران سازندگی نیز خانم‌ها از هیچ تلاشی فروگذار نکردند و در دوران اصلاحات 2 خرداد 76 با حضور جمعی زن و مرد حماسه دوم خرداد خلق شد و در همان دوران یکی از سیاست‌های دولت حضور بیشتر خانم ها در صحنه بود.

سالاری با بیان اینکه در دوره دولت آقای احمدی نژاد دوران 8 ساله سعی کردند شکل و ظاهر این قضیه را حفظ کنند اما در واقع محتوا کمرنگ تر شد، گفت: ما معتقدیم که اگر خانم‌ها فقط در اندرونی در خانه حضور داشته باشند هیچ زمانی اندیشه های والای انسانی شان چون تفکر، آگاهی، اراده، بیداری، خلاقیت، ابداع و حتی عبادت و سلوک به مرحله ی بروز و ظهور نخواهد رسید و ما فکر می کنیم با حضور زنان در جامعه این اندیشه‌ها پررنگ تر خواهند شد و به تعالی خواهند رسید.

وی افزود: ما معتقدیم که اگر چیزی خلاف این باشد در واقع خلاف قانون اساسی است و قانون اساسی نیز معتقد است که زنان به همان درصدی که در جامعه حضور دارند باید به همان نسبت در جامعه سهم داشته باشند که متاسفانه با اینکه به ظاهر یک پیشرفت‌هایی در مشارکت زنان داشتیم اما پیشرفت آن ها تنها در دانشگاه ها و ادارات بوده است و در سمت‌های مدیریتی و قانونگذاری و اجرایی حضورشان بسیار کمرنگ بوده است و ما از این بابت متاسفیم.

عضو هیات علمی دانشگاه همچنین خاطرنشان ساخت: خوشبختانه با رویکرد جدیدی که اصلاح طلبان در پیش گرفته است سعی شده خلائی که در سال‌های اخیر ایجاد شده است آرام آرام پر شود و در و در طول این دوران به این نتیجه رسیده‌اند که در سمت‌های اجرایی و مدیریتی از حضور خانم‌ها استفاده کرد.

وی حذف خانم‌ها را از جامعه را باعث به هم خوردن توازن در جامعه دانست و گفت: باید این توازن در جامعه برقرار شود تا باعث رشد تعالی جامعه گردد و گرنه ضربه‌اش را هم خانم‌ها و هم آقایان خواهند خورد.

سالاری افزود: اصلاح طلبان از سر ناچاری کاندیدای زن انتخاب نکرده‌اند بلکه در شورای اصلاح طلبان سعی شده است این تفکر را به واقعیت تبدیل کنند و فکر می کنم بتوانیم در این رقابت پیروز باشیم حتی اگر به ظاهر شکست بخوریم ولی پیروزی واقعی از آن ماست.

وی گفت : ما معتقدیم تفکر اصلاح طلبی یعنی آینده ای بهتر برای زن و مرد و هیچ فرقی نمی کند و این با حضور جمعی زن و مرد در اجتماع در سطوح مدیریتی و تصمیم گیری و قانونگذاری محقق خواهد شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری گفتارنو، تاریخ انتشار: 23بهمن1394، کدخبر: 9847: www.goftareno.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین