پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۸۷۲۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۳
برای نخستین بار پروانه تاسیس واحد پرورش ماهی در قفس دریایی به نام جهاد دانشگاهی در سیستان و بلوچستان صادر شد.

شعارسال: برای نخستین بار پروانه تاسیس واحد پرورش ماهی در قفس دریایی به نام جهاد دانشگاهی در سیستان و بلوچستان صادر شد.

دکتر منصور تاجری، رئیس جهاد دانشگاهی سیستان و بلوچستان با اعلام این خبر اظهار کرد: جهاددانشگاهی مجری طرح تحقیقاتی بومی سازی دانش فنی تولید بچه ماهی و پرورش ماهی در قفس در سواحل مکران است.

وی افزود: پروژه پرورش ماهی در قفس که در کشور فناوری نوینی محسوب می‌شود، در راستای برنامه‌های مرتبط با اقتصاد مقاومتی این نهاد به شمار می‌رود.

رئیس جهاددانشگاهی سیستان و بلوچستان ادامه داد: امروزه صنعت آبزی پروری در قفس در دنیا به سرعت رو به توسعه است و مورد توجه محققان و سرمایه گذاران قرار گرفته است.

تاجری، عواملی همچون افزایش مصرف جهانی، کاهش صید ماهیان دریایی، اقتصادی بودن، قابلیت تولید منظم، شرایط مناسب پرورش، سلامت غذایی، طبیعی بودن محصول و تولید ماهی در شرایط طبیعی، مقرون به صرفه بودن، زود بازده بودن، حفظ منابع محدود دریا و ایجاد اشتغال پایدار برای مردم مناطق ساحلی و ... را از دیگر مزیت‌های اجرای طرح‌های پرورش ماهی در قفس برشمرد.

وی ظرفیت تولید ماهی در قفس‌های دریایی در سواحل استان را تا ٣٠٠ هزار تن برآورد کرد و افزود: ما در جهاد دانشگاهی در پی بومی‌سازی این فناوری هستیم؛ یعنی در فاز اول گونه‌های بومی و متناسب با شرایط اقلیمی دریا مثل سی باس، صبیتی، هامور، سوکلا و ... با توجه به وضعیت بستر دریا، آب و هوا، درجه حرارت، عمق و جنس بستر، جهت و جریان‌های دریایی چون آب و باد، دمای رشد، امواج، طوفان‌های حاره‌ای و ... توسط متخصصان و کارشناسان بومی استان که به همین واسطه جذب شده‌اند شناسایی شده و مورد مطالعه قرار می‌گیرند و سپس گونه بومی سودآور بازار پسند به صیادان و سرمایه گذاران این فناوری معرفی و تجاری‌سازی می‌شود.

رئیس جهاددانشگاهی سیستان و بلوچستان تعداد دفعات و فصول برداشت محصول در سواحل مکران را دو بار در سال اعلام و تصریح کرد: در برنامه میان مدت، این نهاد تعهد کرده است که سالانه ٢٠٠٠ تن ماهی در قفس را پرورش داده و به بازار مصرف داخلی و خارجی برساند که این امر کمک شایان توجهی به اشتغال و اقتصاد دانش بنیان منطقه خواهد کرد.

تاجری یادآور شد: ما در این برنامه 6 هدف اساسی شامل بومی‌سازی این دانش فنی، ایجاد مزرعه تکثیر ماهی جهت پیش پرواری، پرواری و تجاری‌سازی محصول و تولید ماهی بومی متناسب با اقلیم منطقه و بازار مصرف، ایجاد یک مرکز خدمات تخصصی پرورش ماهی در قفس، راه‌اندازی یک گروه پژوهشی در آن حوزه و ایجاد یک شرکت دانش‌بنیان شیلاتی و بکارگیری دانش آموختگان بومی بیکار در حوزه آبزیان را دنبال می‌کنیم.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی، وی در پایان فقدان مدیریت یکپارچه سواحل را از عوامل اصلی سختی‌های این راه برشمرد و از مدیرکل شیلات استان و همکارانشان و سایر مسئولان و دستگاه‌های متولی این حوزه صمیمانه قدردانی کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 12 بهمن 1396، کدخبر: 96111207085، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سروش
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
0
0
این کار میتونه تاثیر مثبتی برای اشتغال زایی جوانان و مردم منطقه ایجاد کنه ، امیدداریم چنین طرح هایی ادامه پیدا کنه
ا.ح75
ناشناس
Switzerland
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
0
0
استان سیستان بلوچستان میتونه به یه قطب در زمینه پرورش ماهی در ایران تبدیل شه و قبلا استعداد خودشو در این زمینه نشون داده
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین