پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۱۰۳۷۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷
در هفته اخیر شاهد اعلام مصوبه‌ای از جانب شورای عالی آموزش و پرورش بودیم که بر اساس آن تمامی آزمون‌های مدارس خاص اعم از تیزهوشان و نمونه دولتی و… برای پایه هفتم حذف شده، و طبق گفته‌های بطحایی وزیر آموزش و پرورش، برای سال تحصیلی ۹۸/۹۷ ، دیگر چنین مدارسی نخواهیم داشت. و دانش آموزان همانند مدارس عادی برای ثبت نام به اینگونه مدارس مراجعه خواهند کرد.

شعار سال: در هفته اخیر شاهد اعلام مصوبه‌ای از جانب شورای عالی آموزش و پرورش بودیم که بر اساس آن تمامی آزمون‌های مدارس خاص اعم از تیزهوشان و نمونه دولتی و برای پایه هفتم حذف شده، و طبق گفته‌های بطحایی وزیر آموزش و پرورش، برای سال تحصیلی ۹۸/۹۷ ، دیگر چنین مدارسی نخواهیم داشت. و دانش آموزان همانند مدارس عادی برای ثبت نام به اینگونه مدارس مراجعه خواهند کرد. ضمن تشکر از وزیر محترم و شورای عالی آموزش و پرورش و حمایت قاطع از این اقدام شجاعانه و قابل تقدیر؛ موارد ذیل به نظر نگارنده قابل تأمل هستند:

اول اینکه مافیای تجارت آموزشی که شاهد گردش‌های مالی کلان در عرصه تألیف و تدوین کتب کمک آموزشی و همچنین برگزاری آزمون‌های آزمایشی بوده و هستند، بی تردید ساکت نخواهند نشست و از هر اقدامی به جهت بازگرداندن این گونه مدارس و آزمون ها به عرصه تعلیم و تربیت کشور فروگذار نخواهند کرد. و هر آنچه از دستشان بر می آید برای جلوگیری از افت یکبارهٔ سود و منافع مالی خود انجام خواهند داد. و با وجود لابی‌های بسیار قدرتمندی که در درون بدنه ستادی این وزارتخانه دارند، یقیناً دفاع از این مصوبه و پیشبرد مراحل اجرایی آن توسط تیم تحت مدیریت بطحایی کار چندان آسانی نخواهد بود.

دوم اینکه با توجه به رَوَند تربیتیِ حاکم بر کشور، بسیاری از خانواده هایی که می‌خواهند به هر قیمتی که شده فرزندان خود را به این گونه مدارس بفرستند دچار سردرگمی شده، و بر اساس ذهنیت قالب شده‌ای که برایشان ایجاد شده است؛ منبعد هیچ مدرسه عادی‌ای را بعنوان یک مدرسه خوب و قابل توجه پذیرش نخواهند کرد. در نتیجه ممکن است در مرحله اول اقدام به اعتراضات پراکنده کرده، و در مراحل بعدی به دنبال لابی‌گری در شهرهای محل اقامت خود به جهت ثبت نام فرزندان‌شان در مدارسی که قبلا نمونه دولتی یا سمپاد بوده‌اند، و یا مدارس برَند شده‌ای که به واسطه وجود این نوع آزمون‌ها و این نوع مدارسِ خاص، برای خود اسم و رسمی پیدا کرده‌اند بگردند و در یک کلام پارتی بازی و لابی‌گری جای این نوع آزمون‌ها را بگیرد، و آنان که پول و قدرت و لابی دارند فرزندان‌شان تیزهوش و خاص شمرده شوند؛ و آنان که از این مواهب برخوردار نیستند در مدارس عادی احساس سرخوردگی و عجز نمایند.

سوم اینکه باید سعی شود این اقدام مثبت؛ گامی در جهت تضعیف مدارس دولتی، و به تبع آن تضعیف هرچه بیشتر پیشبرد اصل ۳۰ قانون اساسی مبنی بر تحصیل رایگان فرزندان ایران‌زمین نشود، و دست‌های پشت پرده برای از بین بردن اثرات مثبتِ این اقدامِ درست، و تبدیل آن به اثرات منفی، باعث نشوند که شورای عالی آموزش و پرورش و وزیر محترم از اقدام شجاعانه و اصولیِ خود دچار تردید شده، و فشار افکار عمومی باعث لغو این مصوبه نگردد. لذا با ممنوع کردن آزمون‌های مدارس غیردولتی نیز، از شیفت دادن دانش آموزان و مافیای تجارت آموزشی به سمت درآمد زایی در بخش مدارس غیردولتی جلوگیری به عمل آورند. گرچه حذف آزمون‌های برخی مدارس غیردولتی از موارد مطروحه در این مصوبه است، اما نباید انتظار داشت که همه مدارس غیر دولتی؛ تمام و کمال از مفاد این مصوبه پیروی کنند. لذا تأکید و پیگیری بیشتری در مورد مدارس غیردولتی لازم است. چون منافع مادیِ بیشترِ این مدارس به خطر افتاده، و تبلیغات ویژه ای که برای جذب و ثبت نام دانش آموز در این نوع مدارس بکار می بردند دیگر آن رنگ و بوی قبلی را نخواهد داشت.

چهارم اینکه برگزاری کلاس های فوق برنامه و عقد قرارداد های نانوشته بین مدیران مدارس دولتی و غیردولتی با موسسات تجاری آموزشی باعث جذب منابع مالی زیادی برای مدیران و کادر اجرایی مدارس (البته نه همه مدارس) می‌شد، و با صدور این مصوبه، این منابع مالی قطع خواهند شد. پس بی شک کادر اجرایی اینگونه مدارس همانند قبل نمی توانند منافع بنگاه های اقتصادی خود را تامین شده ببینند، و قطعا از طُرق مختلف در فکر تأمین منافع از دست رفتهٔ خود خواهند بود. و باید برای این مهم نیز چاره ای اساسی اندیشیده شده و پیگیری های لازم انجام شود.

در واقع حذف این آزمون‌ها و در نتیجۀ آن، حذف استرس‌های فراوان و بار روانی منفی‌ای که در دوره ابتدایی بر دوش کودکان و خردسالان بود باعث می‌شود که در آیندۀ نه چندان دور شاهد کانالیزه شدن رفتارِ دانش آموزان به سمت آرامش نسبیِ روانی، و آسایش نسبیِ فکری باشیم. و بی‌شک با تغییرات اساسی در محتوای کتب درسی و کم کردن حجم و تعداد این کتب و دروس ارائه شده در مدارس، فعلا در این مقطع شاهد رشد و شکوفایی دانش آموزان به لحاظ تربیتی، و جلوگیری از فرار آنها از درس و کتاب و مدرسه باشیم. و در سال های بعد نیز با حذف آزمون ورودی مدارس خاص برای دوره دوم متوسطه به تدریج ساختار نادرستِ فعلی نظام آموزشی را به سمت و سویی سوق دهیم که در آتیه به یک ساختار درست و اصولی تبدیل گردد. و مطمئن باشیم با چنین اقدامات تدریجی و صحیحی که در پیش می گیریم می توان امیدوار بود که میزان بزه‌کاری‌های جامعه سیر نزولی پیدا کرده و به تدریج آرامش روانی به جامعه برگردد.

مع الوصف پیشنهاد می شود که حتی تابلو سردر مدارس خاص نیز برداشته شده و واژه هایی از قبیل «تیزهوشان» ، «فرزانگان» ، «نمونه دولتی» ، «وابسته به دانشگاه» و از متن تابلوهای سردر مدارس حذف شده، و تقسیم دانش آموزان و معلمان نیز در اینگونه مدارس دقیقا همانند دیگر مدارسِ عادی سطح شهرها باشد.

قطعاً نمی توان این را نادیده گرفت که کشورهای توسعه یافته و متمدن دنیا مسیر توسعه و تحول را از آموزش و پرورش آغاز کرده و با حذف آزمایش و خطا بر روی کودکانِ خود، و اقدامات کارشناسانه و اصولی، و حذف منافع مادی مافیاهای مخوف تجاری-آموزشی توانسته‌اند به این پیشرفت و توسعه در همه جهات دست یابند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تلگرا، تاریخ انتشار 23 بهمن 96، کد مطلب: www.telegra.ph


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
0
0
آزمون ها نباید بنظرم حذف میشد ، این آزمون ها وضعیت کیفی دانش آموزان را نسبت به یکدیگر نشان میداد
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
0
0
بیشتر مدارس غیر دولتی با این ازمون ها فقط میخوان کلاس مدرسه خودشونو ببرن بالا و نیت دگ ای ندارن بچه ها با هم متفاوتن قوی و ضعیف ندارن
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
0
0
این ازمونا باعث میشد که عدالت اجتماعی تو زمینه دانش تحقق بیابه ولی عده ای به بهانه های مختلف حذف کردن
ا.ف75
ناشناس
Sweden
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
0
0
بشدت با نظر دوست بالاییمون موافقم باید عدالت احتماعیی برای همه یکسان رعایت بشه
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین