پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۱۱۲۸۸
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۳
ناهمگونی دانش‌آموزان در کلاس‌های درس سبب افزایش بهره‌وری می شود.

شعارسال: یک استاد دانشگاه تهران حذف آزمون ورودی مدارس خاص را اقدامی صحیح از سوی آموزش و پرورش می‌داند و معتقد است نخبه پروری به شیوه طبقه‌بندی کردن دانش آموزان جایگاهی در دنیا ندارد.

محمدرضا کرامتی درخصوص تصمیم شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر حذف آزمون ورودی مدارس خاص گفت: در مجموع موضوع حذف آزمونها کار درستی است چرا که دایر بودن این آزمونها، رقابت میان دانشآموزان با یکدیگر زیر سوال میرود.

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه موضوع نخبه پروری در دنیا جایگاهی ندارد، گفت: پژوهشهایی که در سالهای 2016 و 2017 در راستای آموزشهای مدارس انجام شده است نشانمیدهد هر قدر ناهمگونی دانشآموزان در کلاسهای درس بیشتر باشد و ترکیب دانشآموزان متشکل از قوی، متوسط و ضعیف باشد، بهرهوری آن کلاس بالاتر است.

وی ادامه داد: هماکنون در دنیا رویکرد یادگیری مشارکتی در مدارس دنبال میشود به گونهای که رویکرد فعال در آموزش از طریق کار تیمی انجام میشود و هدف از این رویکرد پرورش مهارتهای زندگی است. بنابراین هر قدر که دانش آموزان از لحاظ جنس، قومیت و سطح یادگیری ناهمگون باشند منجر به بهرهوری کلاس خواهد شد و در این شرایط هم دانش آموزان قوی سود میبرند و هم دانشآموزانی که سطح یادگیری متوسط و ضعیف دارند.

کرامتی در ادامه با تأکید بر اینکه برگزاری آزمونهای ورودی مدارس خاص برای طبقهبندی دانش آموزان توجیه علمی ندارد، گفت: نتیجه این طبقهبندی کردن جز اضطراب و استرس دانش آموزان و غفلت از پرورش مهارتهای زندگی در دانش آموزان نیست.

استاد مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه تهران تصریح کرد: اگر این آزمونها به درستی انجام شود و دانشآموزان از یکدیگر متمایز شوند نیز ضرر دارد چرا که این آزمونها نمی تواند افراد را تفکیک کند و قدرت متمایز کردن افراد را ندارد چرا که محور برگزاری آزمون، حافظه دانش آموز است و اگر دانش آموزی حافظه قوی داشته باشد موفقتر است در صورتی که این رویه اشتباه است.

وی یادآور شد: فرزندان من هم در مدارس تیزهوشان درس میخوانند و جزو مخالفان آزمون ورودی مدارس تیزهوشان هستند و معتقدند که برخی از دانشجویان این مدارس به معنای واقعی تیزهوش نیستند. بنابراین از هر زاویهای که نگاه کنیم برگزاری آزمون ورودی مدارس خاص توجیه علمی و منطقی ندارد.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  پانا، تاریخ انتشار: 29بهمن 1396، کدخبر:800039،www.pana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین