پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۱۱۲۸۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۳
سید محمد بطحایی روز یکشنبه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: محور اصلی تمام فعالیت ها سند تحول بنیادین است. حدود شش سال از ابلاغ این سند گذشته و البته تحقیقات مقدماتی سال ها پیش شروع شده بود.

شعارسال: وزیر آموزش و پرورش از اعلام شرایط آزمون استخدامی جدید برای 18 هزار نفر در سال 97 خبر داد.

سید محمد بطحایی روز یکشنبه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: محور اصلی تمام فعالیتها سند تحول بنیادین است. حدود شش سال از ابلاغ این سند گذشته و البته تحقیقات مقدماتی سالها پیش شروع شده بود.

وی افزود: اخیراً در پایشی که از اجرای سند انجام دادیم، مشخص شد تاکنون 30 درصد از سند مستقر شده است که عدد خوبی نیست و آنطور که باید جلو نرفتهایم.

وزیر آموزش و پرورش بابیان اینکه همین 30 درصد نیز دارای پیشرفت متوازن نبوده است، افزود: در بخش منابع انسانی و تجهیزات و فضا پیشرفت خوب نبوده است اما در حوزه برنامه درس ملی پیشرفت خوبی داشتهایم. با همتی که همکارانم دارند تا قبل از سال جاری زیرساختهای لازم را فراهم و کمیتهها و کارگروههای زیرنظامهای سند و شورای راهبردی مربوط کار خود را تا پایان سال شروع میکنند.

بطحایی ادامه داد: تعهد کاری و اداری همه همکاران نسبت به سند را شاهدیم و امیدواریم سال 97 شروع قویتری برای اجرای سند داشته باشیم.

تعیین تکلیف نیروی انسانی تا 4 سال دیگر

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از چالشهای پیش روی ما نیروی انسانی است و برنامه جامعی در این باره آماده شده است، گفت: در این برنامه جامع تکلیف جذب نیروی انسانی را تا چهار سال دیگر مشخص کردیم.

وی اعلام کرد: احتمالاً طی یکی دو هفته آینده شرایط شرکت در آزمون استخدامی جدید را اطلاعرسانی میکنیم. حدود 18 هزار نفر ظرفیت داریم و امید است فروردین 97 آزمون برگزار شود.

ضرورت تقویت شبکه ارتباطی با ذینفعان آموزش و پرورش

بطحایی به توسعه تعامل با ذینفعان آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: جامعه ذینفعان ما نسبت به سایر دستگاههای اجرایی وضع منحصر به فردی دارند و میطلبد شبکه ارتباطی خود را با آنها تقویت کنیم. در همین راستا تلویزیون تعاملی آماده و برنامههایش بهصورت آزمایشی در حال پخش دارد. خانوادهها و ما معلمان شرکایی هستیم که باید در مسیر ارتقای آموزش همسو باشیم. امیدوارم فاصلهای که امروز با خانوادهها داریم از طریق شبکه تعاملی کمتر شود.

باید از مشارکت معلمان در تصمیمسازیها استفاده کنیم

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش سرمایه ارزشمندی به نام نیروی انسانی دارد عنوان کرد: یک میلیون و 700 هزار نیروی شاغل و بازنشسته داریم که از حیث تخصص و تعهد کاری مقبولیت و جایگاه بالاتری نسبت به سایر کارمندان دولت دارند. باید از مشارکت همه معلمان در تصمیمسازیها استفاده کنیم.

بطحایی افزود: دو کار را در این باره شروع کردهایم که یک مورد انتخاب دو نماینده بهعنوان عضو هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان است. این کار بسیار بزرگی نیست اما تمرینی برای جلب مشارکت مستقیم معلمان در اداره آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: کار دومی نیز در دست اقدام داریم و تا چند روز آینده سامانهاش به بهرهبرداری میرسد که خواسته و مطالبه معلمان است و به مدیریت مدارس برمیگردد.

بطحایی با بیان اینکه مدارسی که به مدیر نیاز داشته باشند از سال آینده در سامانهای معرفی میشود و همه همکارانی که شرایط لازم برای مدیریت را دارند میتوانند در سامانه اعلام نامزدی، کنند، گفت: سوابق این نامزدها بررسی میشود و همه آنان مصاحبه و رتبهبندی میشوند و در نهایت فهرست افراد واجد شرایط به ترتیب امتیازبندی در اختیار مدیر آموزش و پرورش منطقه قرار میگیرد.

حضور در مجلس برای توضیح درباره حذف آزمونها از دوره ابتدایی

وزیر آموزش و پرورش به حذف آزمونها در دوره ابتدایی اشاره کرد و گفت: کودکان ما در دوره ابتدایی هنوز از حیث شخصیتی و ویژگیهای روانی به مرحلهای نرسیدهاند که در معرض فشارهای فراوان برای آمادگی آزمونها و زیر بار حجم سنگین کتب کمک آموزشی قرار بگیرند.

بطحایی درباره بیانیه 160 نماینده در مخالفت با حذف آزمونهای دوره ابتدایی عنوان کرد: با برخی نمایندگانی که بیانیه را امضا کرده بودند، صحبت کردم که بعد از توضیحات بنده قانع شدند و گفتند باید این توضیحات برای دیگر نمایندگان هم مطرح شود. بنابراین فردا صبح جلسهای در مجلس برقرار است و بنده و همکارانم توضیحاتی را ارائه میکنیم و شاید نگرانیهای نمایندگان با توضیحاتمان برطرف شود. مدارس تیزهوشان در دوره دوم حذف نمیشوند و باقوت به کار خود ادامه میدهند.

وی ادامه داد: کودکان ما نمیتوانند با این فشارها دوران کودکی خود را بهخوبی درک و مهارتهای زندگی را تمرین کنند. وضع خوبی نیست که 250 هزار نفر تحت فشار باشند و در نهایت 15 هزار نفر وارد مدارس خاص شوند. البته این تصمیم به معنای فراموشی استعدادها نیست و این کار باید با روشهایی غیر از آزمون دنبال شود.

گاهی برنامههای درسی افسردگی را به دانش آموزان تحمیل میکنند

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه «نمیخواهم همه کاسه و کوزهها را سر آزمون بشکنم و بگویم فقط آزمون نشاط را از مدارس گرفته است»، گفت: اما بههرحال آزمونها بیتأثیر نیستند.

بطحایی ادامه داد: عواملی چون فضای آموزشی بهشدت در کاهش نشاط در مدارس مؤثرند. برنامههای درسی نیز گاهی افسردگی و دلمردگی را تحمیل میکنند و از همه مهمتر نقش معلم بهعنوان عامل نشاط باید مورد توجه قرار بگیرد. اما اینکه بخواهیم صبر کنیم تا همه این عوامل برطرف شوند حتماً به این هدف نخواهیم رسید و تجربه 40 سال گذشته این را نشان میدهد. اگر بهصورت متوازن سند تحول را مستقر کنیم حتماً اهداف متعالی تربیتی تا حدودی محقق خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره حذف آزمونهای دوره ابتدایی گفت: نهایت خودخواهی است که بنده هر تصمیمی میگیرم همه آن را بیقید و شرط بپذیرند. فضای انتقادی نسبت به تصمیمات آموزش و پرورش بسیار طبیعی است و اتفاقاً به بحث گذاشتن آن و مشخص شدن ایرادات و اشکالات خواسته ما است. اما از آن سو هم نمیتوانیم دست روی دست بگذاریم تا همه مقدمات پیشرفت آماده شود.

بطحایی تأکید کرد: آموزش و پرورش آنقدر منابع ارزشمند و فرصت گرانبها دارد که میتواند امیدوار باشد روزی به دروازه روشنی خواهد رسید بهشرط آنکه در تعامل با شرکا و ذینفعان خود باشیم. فکر میکنم با توجه به آنچه در بودجه اتفاق افتاده است، وضع بهتر شود.

بطحایی درباره طرح شهاب نیز گفت: طرح شهاب در مهر 97 به پایه هفتم میرسد. با موانع و مشکلات و ویژگیهای مثبت این طرح آشنا هستیم. در مصوبه شورای عالی نیز آمده آموزش و پرورش مکلف است، منابع اعتباری طرح شهاب را فراهم کند که این اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: پیش بینی شده از هفته آینده کارگروهی تشکیل شود که از افراد صاحب تجربه دعوت خواهیم کرد. در پایه هفتم سال آینده طرح شهاب را باقدرت به اجرا در میآوریم و مواردی چون آموزش معلمان برای اجرای این طرح مورد توجه قرار خواهد گرفت.

استقبال از مشارکت مردم در امور غیر حاکمیتی

وزیر آموزش و پرورش درباره انحصار مدارس غیردولتی در دست افراد خاص گفت: امروز انحصاری برای صدور مجوز مدارس غیردولتی وجود ندارد و رجل سیاسی یا غیرسیاسی اگر شرایط لازم را داشته باشند مجوز میگیرند. ما تمامقد از مشارکت مردم برای امور غیر حاکمیتی در آموزش و پرورش استفاده میکنیم.

بطحایی از ورود آموزش و پرورش به حیطه آسیبهای اجتماعی و اتخاذ راهکارهای پیشگیری از آن اشاره کرد و گفت: از جمله محتوای تهیه شده در تلویزیون تعاملی نیز به توصیههای پیشگیرانه برای خانوادهها بازمیگردد. از خانوادهها میخواهم وارد سامانه تلویزیون تعاملی شوند که امیدوارم مقدمهای برای ورود به مقوله پیشگیری از آسیبهای اجتماعی باشد.

خرید خدمات آموزشی صاحب ردیف بودجه مستقل شد

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره علت تاخیر در پرداخت حق التدریسها گفت: این امر ناشی از بیتوجهی و کمکاری های همکاران ما در وزارتخانه نیست.

وی افزود: تخصیص حقالتدریس ها را از سازمان مدیریت گرفته و به خزانه بردهایم، اما به دلیل نبود منابع، پول آن به ما پرداخت نشده است. هر زمان خزانه این مبلغ را بدهد، سریعا در اختیار همکارانمان قرار خواهیم داد.

به گفته وی، ردیف پرداخت خرید خدمات نیز در بودجه سال آینده مستقل و روند پرداخت به نیروهای خرید خدماتی بهتر خواهد شد.

بطحایی همچنین به تلاش برای رفع تبعیض ها در مراکز رفاهی و درمانی، استثنایی بین شاغلان و بازنشستگان فرهنگی اشاره کرد و گفت: این تبعیض ها را رفع خواهم کرد.

وی درباره علت توقف توزیع شیر در مدارس گفت: پیگیریهای بسیاری انجام دادهایم اما هنوز چشمانداز روشنی درباره روند تخصیص بودجه و توزیع شیر در مدارس برای ما پیدا نشده است.

تدریس زبان خارجی در دوره ابتدایی توصیه نمیشود

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه یکی از نگرانیهای ما در سال آینده افزایش 300هزار نفری دانشآموزان در دوره فنی و حرفهای است اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم با تامین امکانات لازم کیفیت آموزش این حوزه را حفظ کنیم.

وی به ممنوعیت آموزش زبان انگلیسی در مدارس نیز اشاره و عنوان کرد: مصوبه جدید برای ممنوعیت آموزش زبان انگلیسی نداشته ایم و در برنامه رسمی دوره ابتدایی آموزش زبان انگلیسی نیست. تدریس زبان خارجی در دوره ابتدایی توصیه نمی شود.

بطحایی همچنین با اشاره به اینکه وعده برگزاری هرگونه کلاس کمک آموزشی و توزیع کتب کمک آموزشی در مدارس ممنوع است گفت: نمیتوانیم مانع خانواده ها برای شرکت در کلاس ها بیرون مدرسه شویم اما این کار در مدارس ممنوع است.

بطحایی افزود: 40 درصد از بودجه عمرانی تخصیص داده شده است که البته میزان کمی است و برای سال آینده با اوراق خزانه وپیش بینیهای لازم امیدوارم وضعیت عمرانی بهتر از سال 96 باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه اجرای آزمایشی طرح شهاب موفق بوده گفت: مدارس غیردولتی برخلاف تصور اذهان، متخلف نیستند و بسیاری از آنها به دنبال برداشتن باری از دوش آموزش و پرورش اند.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: در این مسیر با هر تخلفی برخورد خواهیم کرد هر چند مانند برخی افراد بدبین نیستم که فلان فرد از موقعیت خود برای استفاده از شهریه های کلان استفاده کند؛ مدارس غیردولتی مدارسی نیستند که اگر سر خود را بچرخانید جیبتان را بزنند و در برخی مواقع شهریه آنها از شهریه مصوب هم کمتر است. با برخی از این مدارس برند جلسه داشته ایم اما باید تشریح شود که سامانه نظارت واقعا نظارت خواهد کرد یا نمایشی است؟.

تنبیه بدنی خط قرمز آموزش و پرورش است

وزیر آموزش و پرورش درباره تنبیه بدنی در مدارس نیز عنوان کرد: تنبیه بدنی تنها خط قرمز ما است و حتی تنبیه لفظی را هم مجاز نمیدانیم. اکنون گروهی متمرکز صرفا برای برخورد با این موضوع تشکیل شده که مسئولیت ریشه یابی و برخورد با عوامل تنبیه بدنی را برعهده دارد.

بطحایی ادامه داد: در مقابل به جسارت به حریم معلمان نیز همانقدر حساسم که به موضوع تنبیه بدنی دانش آموزان. به همین علت وقتی معلمان مورد هتاکی و ضرب و جرح قرار می گیرند برای آنها نیز توسط آموزش و پرورش وکیل گرفته می شود.

وی درباره مدارس طبیعت که در حوزه محیط زیست آموزش های خاص دارند افزود: در این مدارس بچه ها با روش های صیانت از طبیعت آشنا می شوند و در گزارش هایی که برای ما آمده است نتایج خوبی داشته است اما درباره توسعه، وضعیت آن مشخص نیست.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری پانا ، تاریخ انتشار: 29بهمن 1396، کدخبر:800227،www.pana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Norway
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۱
0
0
آموزش پرورش باید برخی از محدودیت ها در استخدام نیروی های خود را بردارد و امکان رجوع همه ی داوطلبان را برای کار برقرار کند
ا.ح75
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
0
0
خوبه که نیرو های کار زیادی رو آموزش و پرورش داره جذب میکنه
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین