پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۱۲۳۹۷
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۰
سوری گفت: ثروت‌های نجومی برخی از وزیران به مثابه یک جرقه و مشکلات اقتصادی کشور مانند شعله‌ای برای آتش گرفتن این گونه جرقه‌ها است.

شعار سال: داوود سوری، استاد اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف در پاسخ به این که آیا وجود وزیران و مدیران ثروتمند در دولت روحانی در موضوع اغتشاشات اخیر و نارضایتی مردم نقشی داشته یا خیر بیان داشت: این که در سایت‌ها در رابطه با برخی از افراد خاص اطلاعاتی داده می‌شود که به طور مثال فلان فرد دارای این میزان دارایی است بدون شک بر روی مردم تأثیر دارد. وی افزود: بنده هم شنیدم که برخی از وزرا ثروت نجومی دارند، تأثیر این قضایا بر روی نارضایتی مردم، فارغ از این که این ثروت از کجا حاصل شده است می‌تواند نقش یک جرقه را داشته باشد اما به منزله هیزم و آتش نیست.

سوری خاطرنشان کرد: متأسفانه در فرهنگ ما نگاه به زندگی دیگری بسیار رایج است اما در نهایت مردم وضعیت معیشت خود را نگاه می کنند و زمانی که مشکلات اقتصادی‌شان بر روی هم تلمبار می‌شود به جایی می رسند که تنها نیاز به یک شعله است تا این چنین جرقه‌هایی آتش بگیرد.

استاد دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: بنابراین ثروت نجومی برخی از وزرا نمی‌تواند موجب اعتراضات مردمی شود، بلکه آن چه باعث اعتراضات مردمی است اقتصاد ضعیفی است که در این 30 سال گذشته داشته‌ایم.

وی با بیان این که خیلی از جوانان دغدغه پول تو جیبی خود را دارند، گفت: خانواده‌ها می‌بینند که فرزند جوانشان در خانه بیکار مانده و این نتیجه سیاست‌های اقتصادی است که در طی این سال‌ها شکل گرفته است.

سوری خاطرنشان کرد: در مورد ثروت وزرا باید این موضوع را مد نظر قرار دهیم که داشتن ثروت به خودی خود بد نیست، اما برای بعضی این سؤال پیش می آید که این شخص خاص که از زمان جوانی در دولت فعالیت می‌کرده و از همان زمان کارمند دولت بوده است چگونه می‌تواند چنین ثروتی را جمع کرده باشد.

وی افزود: در بسیاری از کشورهای دنیا که ما مخالفشان هستیم افرادی که وارد بخش دولتی می‌شوند، فعالیت تجاری را کنار می‌گذارند و خودشان را وقف خدمت به بخش عمومی می‌کنند. متأسفانه در کشور ما این گونه نیست و این یک ناهنجاری است که در سیستم ما وجود دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگاری که پرسید دولت قرار است در سال 97، حدود 64 هزار میلیارد تومان بودجه برای ایجاد اشتغال در نظر بگیرد، نظرتان چیست؟ گفت متأسفانه ایجاد شغل با پول مفهومی است که در این چند دهه در اقتصاد ما رخ داده است، مسلما ما برای ایجاد بنگاه‌های جدید نیاز به سرمایه‌گذاری داریم اما سرمایه فقط یکی از این ‌ها است و نمی‌توان تنها با پول پاشی اشتغال ایجاد کرد.

سوری در پایان گفت: موانع دیگری وجود دارند که اگر بتوانیم آن‌ها را برداریم بدون نیاز به پول پاشی و با استفاده از ظرفیت‌های خالی می‌توان اشتغال بیشتری را ایجاد کرد اما دولت‌ها این راه را انتخاب می‌کنند چون ساده‌تر است و نمود بهتری هم دارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری نود اقتصادی، تاریخ انتشار 2 اسفند 96، کد مطلب: 2111626، www.90eghtesadi.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین