پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۲۵۰۴
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶
دبیرکل کانون سراسری انجمن های صنفی مرغ تخم گذار ایران با اشاره به اینکه استفاده از واکسن آخرین راهکار مقابله با آنفلوانزای پرندگان است، گفت: از جایگاه کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران رسماً به سازمان دامپزشکی، وزارت جهاد و کمیسیون کشاورزی مجلس اعلام کردیم که مخالف واکسن هستیم

شعارسال: دبیرکل کانون سراسری انجمن های صنفی مرغ تخم گذار ایران با اشاره به اینکه استفاده از واکسن آخرین راهکار مقابله با آنفلوانزای پرندگان است، گفت: از جایگاه کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران رسماً به سازمان دامپزشکی، وزارت جهاد و کمیسیون کشاورزی مجلس اعلام کردیم که مخالف واکسن هستیم .

«دکتر فرزاد طلاکش» افزود: جنبه تجاری برای واکسن نیز محفوظ است؛ البته ما نمی خواهیم این اتهام را به دولت وارد کنیم.

وی تصریح کرد: ما فکر می کنیم که دولت از سر دلسوزی این کار را انجام می دهد، اما دلسوزی که غیرکارشناسی باشد، جز صدمه به صنعت نتیجه دیگری نخواهد داشت.

مخالف استفاده از واکسن هستیم

دبیرکل کانون سراسری انجمن های صنفی مرغ تخم گذار ایران، درباره واردات ۱۰ میلیون دز واکسن آنفلوانزای پرندگان نیز، گفت: از روزی که این بحث مطرح شده ۵ جلسه کارشناسی در اصفهان، تهران، موسسه رازی، دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و جامعه دامپزشکان ایران برگزار شد.

وی افزود: براساس صورتجلسات، با واردات واکسن مخالفت قطعی وجود دارد و مخالفان استفاده از آن را به صلاح کشور نمی دانند؛ باید شرایطی برای واکسن تعیین شود.

طلاکش اظهار کرد: با وجود اینکه بسیاری از کشورهای دیگر نیز درگیر آنفلوانزا هستند، اما فقط سه چهار کشور سراغ واکسن رفته اند؛ آنهایی هم که از واکسن استفاده کردند، با این مشکل مواجه هستند که چگونه از این برنامه خارج شوند.

واکسن آخرین راه مقابله با آنفلوانزای پرندگان

او با اشاره به اینکه واکسن آخرین راهکار مقابله با آنفلوانزای پرندگان است، گفت: بیماری آنفلوانزا یک بیماری مشترک بین انسان و پرندگان است؛ ویروس آنفلوآنزا خیلی سریع تغییر ژنتیکی می دهد و سیاست مقابله با آن در دنیا سیاست ریشه کنی است.

دبیرکل کانون سراسری انجمن های صنفی مرغ تخم گذار ایران، افزود: اگر قرار باشد ۹ مرحله مقابله با آنفلوانزا انجام دهیم که به نتیجه برسد، آخرین مرحله و آخرین روش، استفاده از واکسن خواهد بود.

کاهش تلفات با استفاده از واکسن کاذب و مقطعی است

طلاکش ادامه داد: واکسن در قدم اول میزان تلفات را به صورت کاذب پایین می آورد، ولی پرنده همچنان از مدفوعش ویروس را به میزان کمتر دفع می کند.

او افزود: به شرطی می توان از واکسن استفاده کرد که در مرغداری ها عملیات پایش با دقت انجام شود و اگر ویروس بیماری در آنها یافت شد، به رغم تزریق واکسن، مرغ ها معدوم شوند.

دبیرکل کانون سراسری انجمن های صنفی مرغ تخم گذار ایران اظهار کرد: سازمان دامپزشکی قرار است چند استان را به عنوان پایلوت طرح مشخص و تزریق واکسن را در آنها اجرا کند.

هرج و مرجی به نام واکسن آنفلوانزا در صنعت مرغداری کشور

ادامه داد: در پی این تصمیم سازمان دامپزشکی، مرغداران سایر استان ها هم اعلام کردند اگر فقط واکسن در اختیار چند استان قرار بگیرد، آنها نیز خودشان واکسن تهیه می کنند که این مساله موجب هرج و مرج در صنعت می شود.

طلاکش با اشاره به اینکه کانون مرغ تخم گذار ایران مخالف واکسن برای مقابله با آنفلوآنزای پرندگان است، گفت: ما به عنوان کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران، بر اساس کار انجام شده توسط کمیته کارشناسی مان، رسماً به سازمان دامپزشکی، وزارت جهاد و کمیسیون کشاورزی مجلس اعلام کردیم که مخالف هستیم.

تاثیر آنفلوانزا بر بازار تخم مرغ

دبیرکل کانون سراسری انجمن های صنفی پرورش دهندگان مرغ تخمگذار درباره شرایط تاثیرگذار بر قیمت تخم مرغ نیز گفت: درباره تخم مرغ باید با احتیاط صحبت کنیم.

طلاکش با اشاره به شرایط بازار مرغ و تخم مرغ با توجه به شیوع گسترده آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اظهار کرد: ۲۵ میلیون قطعه پرنده معدوم شدند که حدود ۲۲ میلیون آن مرغ تخم گذار بوده است.

وی افزود: از بین رفتن تعداد زیادی مرغ تخم گذار، مرغدارانی که پول شان را از بیمه نگرفته اند، افزایش قیمت جوجه نسبت به سال گذشته که از ۳ هزار تومان به میانگین ۵ هزار تومان رسیده، عواملی هستند که روی نوسانات قیمت تخم مرغ تاثیرگذار بوده است.

سال سختی پیش رو خواهیم داشت

طلاکش با اشاره به اینکه سال آینده سال سختی برای صنعت مرغ و تخم مرغ خواهد بود، اظهار کرد: هنوز کسی از جانب دولت به مرغداران تضمین نداده که حتی اگر دوباره سرمایه گذاری کنند، این سرمایه حفظ خواهد شد.

وی افزود: شماری از مرغداران هم توان مالی ندارند و آنهایی هم که توان مالی دارند، انگیزه کافی برای ادامه ندارند و اگر هم به کارشان ادامه دهند، با احتیاط و نصف ظرفیت تولید خواهند کرد.

او ادامه داد: مطمئنا واردات هم خیلی کمک نخواهد کرد؛ در نتیجه سال سختی را پیش رو خواهیم داشت.

کمبود تخم مرغ بحرانی نیست

دبیرکل کانون سراسری انجمن های صنفی مرغ تخم گذار ایران، در پاسخ به این پرسش که آیا دوباره واردکننده مرغ و تخم مرغ خواهیم شد، گفت: از آنجایی که در مرغ گوشتی آلودگی نداشتیم، نه تنها نیاز به واردات نداریم بلکه اگر بحث آنفلوانزا نباشد، می توانیم صادرکننده هم باشیم.

طلاکش گفت: خوشبختانه از آنجایی که مرغ های گوشتی به ویروس آنفلوانزا مبتلا نشده اند، مشکلی در تامین گوشت نداریم و مرغ های معدوم شده، تولید مازاد برای صادرات بودند که صادر نشدند.

وی درباره تخم مرغ نیز تصریح کرد: کمبودها بحرانی ایجاد نکرده است به هر مغازه ای که مراجعه کنید، مانند گذشته کمبودی حس نمی کنید و تخم مرغ داخلی نه وارداتی موجود است.

توزیع نامتوازن، علت بالا رفتن قیمت تخم مرغ

طلاکش علت بالا رفتن قیمت تخم مرغ را توزیع نامتوازن آن دانست و افزود: بیشترین تقاضای تخم مرغ مربوط به دو استان تهران و البرز است و از آنجایی که این دو استان تولیدکننده این محصول نیستند، یا به اندازه کافی تخم مرغ در آنها توزیع نمی شود یا پراکندگی دارند، به همین دلیل بخشی از افزایش قیمت ها واقعی نیست و حبابی است.

طلاکش در پاسخ به این پرسش که آنفلوانزا بر قیمت تخم مرغ چه میزان تاثیر گذاشته است، گفت: به هر روی و با توجه به مسایل اخیر، کمبود وجود دارد اما میزان عرضه و تقاضا در یک کالای مصرفی روزانه و غیرقابل ذخیره، بسیار مهم است.

وی افزود: ۷۰ درصد به عرضه و تقاضا و ۳۰ درصد نیز به مدیریت توزیع مربوط می شود.

افزایش تعرفه واردات نهاده ها، قیمت مرغ و تخم مرغ را بالا می برد

طلاکش همچنین درباره افزایش تعرفه واردات کنجاله سویا و تاثیر آن بر بالا رفتن قیمت تمام شده مرغ و تخم مرغ نیز اظهار کرد: این موضوع شاید تاثیر آنی بر بازار نگذارد اما در تولید سال آینده موثر خواهد بود.

وی افزود: ۸۰ درصد قیمت تمام شده مرغ و تخم مرغ مربوط به قیمت نهاده هاست. هر چقدر قیمت نهاده ها تغییر کند، به همان میزان تاثیرش را به نسبت ۸۰درصد سهمش اعمال خواهد کرد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی حکیم مهر، تاریخ انتشار: 2اسفند1396، کدخبر: 40490: www.hakimemehr.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین