پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۲۷۵
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان می‌گوید: «اطمینان داریم که در انتخابات پیش رو ملت ایران با حضور و مشارکت گسترده و انتخاب هوشیارانه و آگاهانه زمینه‌های گسترش قدرت جمهوری اسلامی ایران در فضای بین‌المللی و منطقه‌ای را فراهم خواهد کرد».

شعارسال: حسین جابر انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در کنفرانس خبری هفتگی خود با اشاره به تحولات هفته گذشته سیاست خارجی کشورمان، سفر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، به بروکسل، پایتخت بلژیک، را موفقیت‌ آمیز خوانده گفت: «ظریف هم در زمینه روابط دوجانبه با بلژیک و هم تسهیل توافقات برجام و به‌ویژه تبعات و نتایج اقتصادی آن در جنبه‌های مختلف گفتگوهای جدی، موفق و مؤثری را با مقامات اتحادیه اروپا داشت».

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان، و هیأت همراه به تهران و رایزنی‌های گسترده با مقامات کشورمان گفت: «روابط ایران و سلطنت عمان روابط تاریخی همراه با ثبات در دوره‌های زمانی مختلف بوده و در طول چند دهه گذشته‌ هم در عالی‌ترین سطوح همراه با اعتماد متقابل و منافع مشترک ادامه پیدا کرده است».

«امیدوار هستیم که در چارچوب توافق‌هایی که در این سفر و آمد و رفت‌های آینده تکمیل خواهد شد زمنیه‌های گسترش هرچه بیشتر همکاری‌های دو کشور در زمینه مسائل اقتصادی دو کشور هم فراهم بشود».

*سفر رؤسای‌جمهور سوئیس، آذربایجان و آفریقای جنوبی به ایران

جابرانصاری در ادامه اعلام کرد که روز، سه‌شنبه، الهام علی‌اف،‌ رئیس‌جمهور آذربایجان به تهران سفر خواهد کرد. در این سفر مجموعه‌ای از توافقنامه‌ها در موضوعات مختلف مورد علاقه دو کشور امضاء خواهد شد. وی همچنین از سفر رئیس‌جمهور سوئیس و آفریقای جنوبی در روزهای 8 و 10 اسفند به ایران خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از این کنفرانس خبری اعلام کرد که رئیس‌جمهور ویتنام نیز در آینده در تهران با مقامات کشورمان دیدار خواهد کرد.

وی درباره سفر آتی رئیس جمهور کشورمان به چند کشور اروپایی گفت: «زمان سفر روحانی به برخی کشورهای اروپایی مشخص شده و گفتگوها درباره سفر به کشورهای دیگر در جریان است».

*گفتگو درباره نسل جدید اس300

جابرانصاری سفر «سرگئی شایگو» وزیر دفاع روسیه به تهران را نمادی از روابط نزدیک و تبادل نظر مستمر بین ایران و روسیه دانست و تأکید کرد: «در این سفر ایشان پیام ویژه‌ای را از جناب آقای پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به جناب آقای روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، منتقل کردند که ناظر به تحولات منطقه‌ای و مسائل دوجانبه است».

وی با اشاره به اینکه «روابط ایران و روسیه به‌لحاظ سیاسی در عالی‌ترین سطوح بوده» گفت: «یکی از زمینه‌هایی که در حال گفتگو و رایزنی مشترک است نیازهای دفاعی جمهوری اسلامی ایران است که گفتگوهایی میان مقامات ذی‌ربط دو کشور در سفر وزیر دفاع ما به مسکو و سفر متعاقب وزیر دفاع روسیه به تهران در حال انجام است. از جمله مسائلی که در حال گفتگو است در ارتباط با نسل جدید اس300 است که حسب توافقاتی که بین دو کشور انجام خواهد شد در زمان خودش تفاسیر و جزئیات موضوع به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید».

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از کنفرانس خبری درباره موضوع تحریم‌های تسلیحاتی ایران خود تأکید کرد: «قطعنامه‌ها و ضمایم آنها مشخص است. پیش از این خریدهای خاص تسلیحاتی ممنوع بوده اما در حال حاضر با سازوکارهایی که در این قطعنامه‌ها پیش‌بینی شده امکان انجام این کار از سوی ایران وجود دارد».

*حمایت ایران از دولت و ارتش لبنان

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره کمک نظامی ایران به ارتش لبنان پس از اعلام توقف کمک‌های سعودی‌ها نیز با اشاره به اینکه «هنوز در زمینه کمک ایران به لبنان برای تجهیز ارتش درخواست رسمی مطرح نشده است»، گفت: «ایران پیش از این آمادگی خود را در عالی‌ترین سطوح برای کمک‌هایی در این زمینه به ارتش لبنان که مظهر وحدت ملی است و برای تمامیت ارضی این کشور تلاش می‌کند و همچنین نهادی در برابر تروریسم و گسترش آن است‌، کرده است».

وی در ادامه افزود: «دولت عربستان سعودی بعد از اعلام آمادگی ایران اظهار داشت که چهار میلیارد (دلار) کمک‌هایی را در اختیار لبنان قرار خواهد داد اما در عمل آنچه اتفاق افتاد این است که اخیراً به‌بهانه واهی اعلام کرد که این کمک‌ها را در اختیار دولت این کشور قرار نخواهند داد».

وی ادامه داد: «جمهوری اسلامی ایران به‌طور کلی از دولت و ارتش لبنان حمایت می‌کند و آمادگی خود را پیش از این برای همکاری در زمینه‌های مختلف با دولت لبنان اعلام کرده و اگر مورد و درخواست مشخصی وجود داشته باشد در مجاری ذی‌ربط رسیدگی خواهد شد».

*توقف کمک مالی و نظامی به تروریست‌ها شرط موفقیت راه‌حل سوریه

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان ضمن محکوم کردن انفجار شب (یکشنبه) در منطقه زینبیه، دمشق، که منجر به شهادت ده‌ها نفر از غیرنظامیان سوری شد، گفـت: «طبیعی است که یکی از جنبه‌های اساسی هرگونه راه‌حلی در زمینه بحران سوریه مبارزه و رویارویی موفق با گروه‌های تروریستی و محدود کردن زمینه‌های عملیات‌های آنها و حصول امدادات و تسلیحات به آنها است».

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری گفت: «تروریست‌ها هیچ‌گاه خواهان آتش‌بس نبوده و راه حل سیاسی را قبول نداشته‌اند و تلاش داشتند تا با آشوب و بحران برنامه‌های خود را به همه طرف‌های دیگر تحمیل کنند».

جابرانصاری با اشاره به اینکه اقدامات تروریستی همزمان با پیشرفت گفتگوهای صلح افزایش می‌یابد، افزود: «نتیجه این است که می‌بایست زمینه محدودسازی و رویارویی جدی با گروه‌های تروریستی در هر گونه راه‌حل سیاسی با جدیت مورد توجه قرار گیرد وگرنه امکان موفقیت راه‌حل سیاسی کاهش پیدا خواهد کرد».

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از این کنفرانس خبری در پاسخ به سؤالی درباره توافق روسیه و آمریکا پیرامون فرآیند آتش‌بس در سوریه گفت: «جمهوری اسلامی ایران از ابتدا که طرح‌های مختلفی برای حل بحران سوریه مطرح شد از تحقق آتش‌بس جدی در صحنه بحران سوریه حمایت کرده و این موضع را به‌صورت جدی و مستمر ادامه می‌دهد».

وی «گروه‌های تروریستی و اقدامات» آنها را عاملی اساسی برای عدم تحقق آتش‌بس در گذشته عنوان کرده افزود: «موفقیت طرح‌های جاری هم منوط به این است که مسأله تروریسم و محدود کردن گروه‌های تروریستی و خارج کردن آنها از عرصه تأثیرگذاری در مسیر بحران سوریه به‌طور جدی پیگیری شود و الّا همین گروه‌ها با اقدامات و آتش‌افروزی هر گونه طرحی را در زمینه آتش‌بس با مانع مواجه خواهد کرد».

*روابط با حماس علی‌رغم اختلافات ادامه می‌یابد

جابرانصاری همچنین با اشاره به سفر مقامات حماس به ایران در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به ایران و گفتگو با مقامات کشورمان گفت: «ایران روابط خود را با جنبش حماس علی‌رغم برخی اختلافات در برخی از زمینه‌ها و مسائلی که در سال های گذشته پیش‌ آمده حفظ کرده و این روابط را در خدمات منافع امت اسلامی می‌داند و در همین مسیر به سیاست خود ادامه خواهد داد».

*نیاز به توصیه خارجی نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره انتخابات پیش رو در کشورمان و شیطنت‌های رسانه‌ای شبکه تلویزیونی دولت انگلیس گفت: «موضع جمهوری اسلامی ایران، موضعی روشن است. دستاورد مهم انقلاب اسلامی ایران استقلال و آزادی است و ملت آگاه ایران نیازی به نصیحت و توصیه از سوی هیچ بازیگر خارجی ندارد».

وی در ادامه افزود: «اطمینان داریم که در انتخابات پیش رو ملت ایران با حضور و مشارکت گسترده و انتخاب هوشیارانه و آگاهانه زمینه‌های گسترش قدرت جمهوری اسلامی ایران در فضای بین‌المللی و منطقه‌ای را فراهم خواهد کرد».

وی در بخش دیگری از کنفرانس خبری گفت: «مجلس شورای اسلامی یکی از نهادهای مهم و قانونی کشور و نماد انتخاب ملت ایران است، [مجلس شورای اسلامی] یکی از نهادهایی است که می‌تواند در سیر قانونگذاری ناظر بر مسائل خارجی و همین‌طور نظارت بر روابط خارجی و سیاست خارجی کشور نقشی اساسی ایفا کند. امیدوار هستیم که با انتخاب آگاهانه و هوشیارانه ملت ایران همان‌گونه که همواره مورد انتظار بوده زمینه‌های شکل‌گیری مجلسی قوی ایجاد بشود که در خدمت منافع و خواسته‌های ملت ایران و اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌ پاسداری از اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی و منافع ملی کشور نقش‌آفرینی مثبت خود را ایفاء‌ بکند».

*جای مرحوم کیومرث صابری خالی

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره ادعاهای عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان مبنی بر اینکه ایران دیپلمات‌های عربستانی زیادی را کشته است، گفت: «گفته‌های آقای عادل الجبیر از ابتدای اشتغال به پست وزارت خارجه (عربستان)، بسیاری از آن‌ها بیشتر از آنکه به واقعیت نزدیک باشد به طنز نزدیک است، و جای مرحوم کیومرث صابری، گل‌آقای ملت ایران خالی است که (این اظهارات) دستمایه طنزهای متعدد مکتوب و کاریکاتوری گل‌آقا بشود».

جابرانصاری در ادامه تصریح کرد: «گفته‌های وزیر خارجه عربستان تنها در یک صورت می‌تواند واقعی تلقی شود، که دولت عربستان به تروریست‌هایی که در عراق و سوریه علیه دولت‌های قانونی و ملت‌های این کشورها در حال جنگ هستند گذرنامه دیپلماتیک داده باشد. و به‌دلیل اینکه جمهوری اسلامی ایران خدمات مستشاری به دولت‌های قانونی عراق و سوریه می‌دهد، در این مسیر تروریست‌هایی که کشته می‌شوند در حقیقت به‌نحوی (کشته‌شدن آن‌ها) منسوب به جمهوری اسلامی ایران می‌شود».

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تأکید کرد: «اما در مقابل واقعیت این است که حمله به برخی اماکن دیپلماتیک ایران از جمله سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت، توسط گروه‌های تروریستی که توسط اتباع عربستان سعودی هدایت و رهبری می‌شد و ارتباط واضح با سرویس امنیتی عربستان سعودی داشتند، انجام شد که به شهادت یکی از دیپلمات‌های ایران و همسر یکی از دیپلمات‌های دیگر ما و وارد آمدن خسارت‌هایی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت منجر شد».

وی گفت:‌ «امروز تقریباً در سرتاسر جهان، از جمله در کشورهای غربی هم این مطلب به‌شکل گسترده‌ای در رسانه‌های گروهی منتشر می‌شود که اقدامات دولت عربستان در زمینه حمایت از گروه‌های تروریستی، فضایی از ناامنی و بی‌ثباتی و بحران را در کل منطقه و جهان دامن زده است و عربستان سعودی با این فرافکنی‌ها در تغییر مسیری که به‌طور مستقل در افکار عمومی منطقه و جهان ایجاد شده هیچ‌گونه موفقیتی نخواهد داشت».

جابرانصاری در بخش دیگری از کنفرانس خبری خود در پاسخ به پرسشی در مورد ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر دستگیری 32 تن از جمله برخی اتباع ایران از سوی عربستان به‌اتهام جاسوسی، گفت: «رسانه‌های عربستان عملیات حساب‌شده‌ای را برای تحریک افکار عمومی در ایران در پیش گرفته‌اند. پیش از این هم در ایام منتهی به اعدام مرحوم شیخ نمر نیز چنین روندی را برای تحریک افکار عمومی در پیش گرفتند. یکی از زمینه‌های نشر این‌گونه اخبار، صادر کردن مشکلات و مسائل داخلی عربستان سعودی و منتسب کردن آن به کشورهای دیگر است. امیدواریم که عربستان سعودی به این بازی بی‌حاصل خود با افکار عمومی و کشورهای جهان خاتمه دهد و مسائل را در شکل واقعی خود و در زمینه‌ها و مجراهای واقعی خود پی‌گیری کند».

*از قیمت نفت عادلانه حمایت می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره افت اخیر قیمت نفت و دیپلماسی نفتی برای بازگرداندن قیمت‌ها به جایگاه واقعی آن گفت: «تلاش‌ها و رایزنی‌های مختلفی بین کشورهای صادر کننده نفت عضو اوپک و خارج از آن در جریان است. نشست‌هایی هم در تهران و در سطح منطقه در جریان است. جمهوری اسلامی ایران به‌طور کلی از تلاش کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای بازگردان قیمت‌های نفت به قیمت‌های عادلانه و منطقی حمایت می‌کند».

جابرانصاری در ادامه تأکید کرد: «البته به‌عنوان سیاست ملی بازگشت به وضعیت تولید ایران به دوران قبل از تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه کشور اعمال شد در دستور کار است. امیدواریم کشورهایی که در این چند سال تحریم ایران افزایش تولید اضافه بر سهمیه‌های همیشگی خودشان داشتند با کاهش تولید خودشان زمینه‌های موفقیت رایزنی‌های دیپلماتیک جاری در سطح منطقه بین کشورهای مختلف را فراهم کنند».

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین به خرید هواپیما از کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: در سفر جناب آقای روحانی و هیأت بزرگ اقتصادی همراه به اروپا هم در ایتالیا و هم در فرانسه رایزنی‌های بین طرف‌های ایرانی و شرکت‌های ایتالیایی و فرانسوی انجام شد. همین‌طور گفتگوهایی با شرکت‌های هواپیماسازی دیگر جهان هم در جریان است. توافقات اولیه‌‌ای هم بین ایران و ایرباس انجام شده که مسیر طبیعی خود را طی خواهد کرد».

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 3اسفند1394، کدخبر: 1007936: www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین