پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۳۶۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۴
یک قاضی فدرال آمریکایی در حکمی شرکت بوئینگ را ملزم کرده جزئیات قرارداد خود با شرکت هواپیمایی ایران‌ایر را در اختیار شاکیان پرونده‌ای قرار دهد که به دنبال اخذ ۶۷میلیون دلار غرامت از ایران هستند.

شعارسال: یک قاضی فدرال در حکمی شرکت هواپیماسازی «بوئینگ» را ملزم کرده جزئیات قرارداد خود برای فروش هواپیمای مسافربری به شرکت هواپیمایی «ایران‌ایر» را در اختیار شاکیان پرونده‌ای قرار دهد که با متهم کردن ایران به اقدامات تروریستی به دنبال اخذ غرامت از این کشور هستند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس بامداد جمعه (۱۱ اسفند) گزارش داد «روبن کاستیلو»، قاضی دادگاه منطقه‌ای شیکاگو در حکمی روز سه‌شنبه هفته جاری به بوئینگ دستور داده جزئیات قرارداد ۱۶ میلیارد دلاری خود برای فروش ۸۰ هواپیمای مسافربری به شرکت هواپیمایی حامل پرچم ایران، «ایران‌ایر» را در اختیار شاکیانی قرار دهد که به دنبال اخذ ۶۷ میلیون دلار غرامت از ایران هستند.

دادگاه‌های فدرال آمریکا قبلاً با طرح اتهامات بی‌پایه و اثبات‌نشده علیه ایران، این کشور را به پرداخت غرامت به کسانی که اصطلاحاً قربانیان تروریسم خوانده شده‌اند، موظف کرده است.

در یکی از این پرونده‌ها، یک دادگاه فدرال آمریکا با متهم کردن ایران به دست داشتن در یک حمله تروریستی در سال ۲۰۰۳، تهران را به پرداخت مبلغ یادشده به خانواده یکی از قربانیان این حمله به نام «لیبوویچ» محکوم کرد.

ایران در حال حاضر در آمریکا دارایی‌های قابل دسترس ندارد و همین موضوع باعث شده که توجه وکلای خانواده «لیبوویچ» به قرارداد بوئینگ و ایران‌ایر برای دریافت غرامت از ایران جلب شود.

این خانواده با تنظیم شکواییه‌ای خواستار آن شده که تمامی اموال ایران که در اختیار شرکت بوئینگ هستند، توقیف شود.

بوئینگ، اما به دنبال مخفی نگاه داشتن جزئیات توافق خود با ایران بوده است. این شرکت هواپیماسازی اعلام کرده افشای جزئیات مربوط به فروش هواپیما به ایران، با ایجاد اخلال در یکی از بخش‌های اصلی توافق هسته‌ای به منزله دخالت در سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران خواهد بود. بوئینگ حتی استدلال‌هایش درباره دلایل مخفی نگاه داشتن مبادلاتش با ایران را به صورت مهر و موم‌شده تقدیم دادگاه کرده است.

به همین جهت، قاضی پرونده، «کاستیلو» در ماه اکتبر از دولت ترامپ خواست درباره صحت ادعای بوئینگ، و اینکه آیا افشای جزئیات این قرارداد مخل سیاست خارجی آمریکا هست یا خیر اظهارنظر کند.

دولت ترامپ چند بار از دادگاه خواست ضرب‌الاجلش برای اظهارنظر در این خصوص را تمدید کند. این اتفاق در شرایطی رخ می‌داد که دولت ترامپ در حال تدوین سیاست‌هایش در خصوص برجام بود.

آسوشیتدپرس بامداد جمعه (۱۱ اسفندماه) خبر داده دولت ترامپ در اطلاعیه‌ای به تاریخ ۲ فوریه به دادگاه گفته که به مفاد توافق هسته‌ای با ایران پایبند است.

مطابق این گزارش، حکم قاضی آمریکایی این ادعای بوئینگ که افشای جزئیات توافق با ایران‌ایر باعث لطمه به برجام می‌شود را رد کرده است.

«کاستیلو» گفته دولت ترامپ در اطلاعیه خود موضعی درباره اینکه آیا دادگاه باید شرکت بوئینگ را مجبور به افشای جزئیات قرارداد بکند، نگرفته است.

پیش از این «پیتر روسکام»، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا و «تام کاتن»، سناتور تندرو آمریکایی خواستار افشای جزئیات قرارداد بوئینگ شده بودند.

«روسکام» روز جمعه بیانیه‌ای صادر کرده و از حکم قاضی آمریکا استقبال کرده است. او گفته این حکم «نشان‌دهنده مخاطراتی است که تجارت با اصلی‌ترین حامی تروریسم در بر دارد

سخنگوی بوئینگ از اظهارنظر درباره این گزارش خودداری کرده است. وکیل اصلی شاکیان پرونده هم در این خصوص اظهارنظر نکرده است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار: 11اسفند1396 ، کدخبر: 3360546: donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
0
0
این خانواده های مفت خور آمریکایی که عزیزان خود را در حملات تروریستی سعودی ها و مسلمانان افراطی عرب از دست داده اند چرا باید از ایران غرامت بگیرند؟!
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین