پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۳۸۳
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶
رئیس جمهوری با بیان این که مردم به خوبی نامزدهای انتخاباتی را می شناسند، در واکنش به برخی اتهام ها گفت: نمی خواهد شماها با جملاتی استعمارگران پیر قدیمی از کار افتاده را بزرگ و ملت ایران را کوچک کنید؛ اشتباه می کنید.

شعارسال: حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در آیین بزرگداشت پنجاه و پنجمین سالروز تاسیس هما (5 اسفند) که در آشیانه انقلاب و فرودگاه مهرآباد تهران برگزار شد، افزود: «مردم به خوبی نامزدها را می شناسند و با درک و فهم خود بهترین ها را برمی گزینند. نمی خواهد شماها با جملاتی استعمارگران پیر قدیمی از کار افتاده را بزرگ کنید و ملت ایران را کوچک کنید. اشتباه می کنید

وی اظهار داشت: این مردم بودند که دست استعمار را قطع کردند، در 22 بهمن به این مملکت استقلال دادند و از این کشور صیانت کردند و می کنند. به گونه ای با مردم سخن بگوییم که به فهم، عظمت و درک آنها توهین نکنیم.

روحانی اضافه کرد: شما ملت ایران در سال 92 امید آفریدید و بار دیگر در جمعه این هفته امید می آفرینید. ما ایران مقتدر، توانمند می خواهیم. ایران سربلند و سرافراز بیش از آنچه که در سال های گذشته شاهد آن بودیم باید در سال های آینده گواه آن باشیم.

رئیس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: قدرت ایران تنها به نفت و منابع فیزیکی نیست بلکه به همت مردم، علم، دانش و توانمندی این ملت آگاه و بزرگ است. قدرت ایران در سایه علم، فناوری، فهم و درک ملت و آن همه استعداد ایرانی آن است.

روحانی گفت: امروز روز مبارکی است. 5 اسفند نه برای هما بلکه برای ملت بزرگ ایران روز مبارکی است. همه ما افتخار می کنیم خدمت ما برای این ملت سرافراز باشد و تا چه حد خداوند به ما سعادت داده که همواره به اسلام ببالیم و به ایران مان بنازیم.

روحانی افزود: چقدر زیباست نام اسلامی که سلام، صلح و تسلیم در برابر حق است و چقدر زیباست ایرانی که فرهنگ، تمدن، شجاعت، فناوری و علم و توانمندی است.

* توجه دولت به جان، آبرو و امید مردم است

رییس جمهوری اضافه کرد: امروز برای ما حائز اهمیت است. همه ما تصمیم گرفتیم ایران مان را به یک تعبیر هم خانه تکانی و هم نوسازی کنیم. ما نه تنها ناوگان هوایی کشور را بازسازی خواهیم کرد بلکه به آن دوستانی که کم لطفی می کنند می گوییم توجه این دولت به جان، آبرو و امید مردم ایران است.

روحانی اضافه کرد: یکی از توانمندی های ملت بزرگ ایران که باید شاهد باشیم جایگاه ژئوپلتیک این کشور است. از دیر باز ایران وسیله اتصال جهان و شرق و غرب بود و این بر مبنای تصادف نبوده است.

وی ادامه داد: از هزاران سال پیش، این سرزمین، شرق را به غرب و غرب را به شرق، شمال را به جنوب و جنوب را به شمال متصل کرده است. قبل از اینکه جاده ابریشم باشد، جاده اتصال ایران بزرگ و عزیز برای جهانیان مطرح بوده است. این به خاطر جایگاه جغرافیای ایران و به یک معنا جایگاه تاریخی ایران است.

روحانی گفت: ما نه تنها وسیله رفت و آمد شرق و غرب را فراهم کردیم و جهان غرب و شرق را با عبور از دل ایران اتصال دادیم بلکه این ایران بود که فرهگ بزرگ را اول به غرب و بعد به شرق برای همه انسان های فریهخته جهان ارزانی داشت.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران گفت: هر کجا اسلام از طریق ایران رفت، اسلامی واقعی و معتدل و امت وسط بود، اسلامی که لابلای اشعار مولانا، حافظ، سعدی و فردوسی است را با عده ای افراطی و آدم کش که امروز امنیت جهان را به خطر انداخته اند، مقایسه کنید.

روحانی ادامه داد: ایران نه تنها نزدیکترین راه هوایی غرب به شرق است، نه تنها تهران می تواند بهترین هاب منطقه ای برای سفر هوایی باشد بکله ایران بهترین وسیله نقل و انتقال فرهنگ، تمدن سیاست و استقلال برای ملت های جهان بوده و خواهد بود.

* هما باید به جایگاه برتر از گذشته برگردد

رییس دولت یازدهم تصریح کرد: قدرت ایران به این است که نقش خود را در اتصال جهان هم درجاده، هم ریل و هم صنعت هوایی بازیابد. هما باید به جایگاه گذشته و برتر از آن بازگردد.

روحانی که با طرح این سوال که آیا شما وقتی در فرودگاه های جهان هواپیمایی را با آرم هما و ایران ایر می بینید افتخار نمی کنید؟ ما باید به عنوان یک قدرت هوایی برای حمل و نقل مسافر و بار دوباره ظهور پیدا کنیم و این ظهور نزدیک است.

وی اضافه کرد: تا کی مردم ایران توسط ایرلاین هایی که ده ها و سال های اخیر اطراف ما بویژه جنوب خلیج فارس بوجود آمدند، تحقیر شوند؟ مردم باید تا کی باید دنبال این آژانس و آن آژانس باشند تا با ایرلاین های بیگانه به منطقه و جهان پرواز کنند؟

روحانی تاکید کرد: دو نکته برای من بسیار اهمیت دارد، سلامت و اخلاق و هنگامی سوار هواپیمای ایرانی می شویم باید احساس کنیم در ایمن ترین پرواز هستیم و وقتی خلبان پشت بلندگو صحبت می کند باید اخلاق ایرانی را احساس کنیم و هنگامی که مهماندار پذیرایی را آغاز می کند اخلاق اسلامی و ایران شاهد باشیم.

رییس جمهوری گفت: می دانید که یک بخش بازسازی صنعت هوایی، نوسازی ناوگان است اما به بسیاری موارد دیگر هم بستگی دارد. صنعت هوایی موجب اقتدار کشور است، ماباید جایگاه ژئوپلتیک ایران را احیا کنیم تا ایران از لحاظ هوایی، صنعت جهان شرق را به غرب و غرب را شرق متصل سازد.

*برجام افتخار تاریخ سیاسی ایران است

رییس دولت امید در ادامه از مذاکره کنندگان هسته ای قدردانی کرد و گفت: از همه آنهایی که برای برجام تلاش کردند سپاسگزاریم، برجام را کسی با چشم بد نگاه نکند، برجام افتخار تاریخ سیاسی ایران است.

روحانی توضیح داد: از روز نخست که در سال 2003 مذاکرات هسته را آغاز کردیم یکی از اهداف ما برداشتن حصر صنعت هوایی کشور بود و در آغاز سال 2005 آمریکایی ها اعلام کردند که در دادن قطعات و امکانات فنی برای هواپیمای به ایران موانع را برداشتیم، البته پس از اوت 2005 این شرایط تغییر کرد.

وی گفت: در این دوره از مذاکرات هم از روز اول یکی از اهداف برداشتن تحریم صنعت هوایی بود. هم در توافق موفق ژنو مسئله تعمیرات و سرویس های فنی نسبت به صنعت هوایی ایران رفع شد و هم در برجام مانع برای خرید هوایی برداشته شد.

روحانی با بیان این که وزارت راه، شخص وزیر و رئیس سازمان هواپیمایی تلاش بسیاری انجام داده اند، گفت: خوشحالم که در نخستین سفر اروپایی پس از برجام توافقی کلی برای خرید هواپیمای نو برای مردم ما فراهم شد.

رییس جمهوری ادامه داد: «همه ما با اخلاق و منصفانه سخن می گوییم. یک رسانه نوشته بود آنها برجام را به ثمر رساندند که هواپیمای نو بخرند تا پولدارها راحت تر به اروپا بروند. سوالم این است آنهایی که به مکه، عمره، عتبات عالیات و مشهد می خواهند بروند، چه؟ آنهایی که بیمار دارند، استاد دانشگاهی که به استان همجوار می رود و کسانی که برای احیای رونق اقتصادی از این استان به آن استان سفر می کنند، چه؟»

*لااقل قرآن را بخوانید، با هواپیما درنیفتید

رییس جمهوری با اشاره به آیه ای از قرآن کریم که به مرکب اشاره کرده است، گفت: هواپیما و صنعت هوایی همان است که از دیرباز قرآن هم گوش ما را با آن آشنا کرد، فرمود؛ مرکب هم وسیله راحتی شما و هم وسیله جمال، زینت و فخر شماست. مسلمان باید به قرآنش متکی باشد، حداقل قرآن را بخوانید، با هواپیما درنیفتید.

روحانی ادامه داد: ما به همه آنهایی که در اداره این کشور به ملت بزرگ ایران خدمت می کنند، افتخار می کنیم. ما کشوری نیستیم که فقط هواپیما بخریم. به رییس شرکت ایرباس در پاریس گفتم؛ ما تنها خریدار ایرباس نخواهیم بود بلکه بخشی از ایرباس را خواهیم ساخت، توضیح دادم و او پذیرفت که برخی از بال و بدنه ایرباس به دست ایرانی عزیز تولید شود.

وی اضافه کرد: «چهارشنبه قبل از 24 خرداد 92 آخرین روز تبلیغات، در مشهد بودم. در حال بازگشت به تهران گفتند برج فرودگاهی مشهد می خواهد با شما صحبت کند. او گفت می خواهم از طرف همه برج های مراقبت فرودگاهی کشور با شما صحبت کنم و پیروزی شما را در انتخابات تبریک می گوییم. تعجب کردم چرا که هنوز انتخابات برگزار نشده بود اما غروب جمعه که آثار نمایان شد، دیدیم آنهایی که در برج مراقبت هستند بسیاری از چیزها را می بینند که ما نمی بینیم

رییس دولت یازدهم اضافه کرد: ما برای پیشرفت ایران و رونق اقتصادی به یک ناوگان هوایی تازه نفس نیاز داریم. همان طور که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد یک و نیم برابر صندلی موجود اضافه خواهد شد.

روحانی با تاکید بر این که رونق اقتصادی، علمی و دانشگاهی در سایه ناوگان هوایی است، ادامه داد: ما نیاز به علم و فناوری در همه رشته های هوایی از جمله هوا و فضا داریم.

رییس قوه مجریه اضافه کرد: شرق امروز اقتصاد نوظهور و غرب اقتصاد دیروز است و این ایران است که اقتصاد دیروز و فردا را با صنعت هوایی و فضایی خود متصل خواهد کرد.

*حماسه ای دیگر در انتخابات 7 اسفند

روحانی تصریح کرد: همه آنچه ما امروز به عنوان بازسازی ناوگان هوایی داریم در سایه برجام است و برجام را در سایه حماسه ملت ایران در انتخابات 24 خرداد به دست آورده ایم.

وی تاکید کرد: ما باز هم نیاز به حماسه و حضور شما داریم و باز هم نیاز داریم که ملت ما به توصیه های رهبر معظم انقلاب گوش فرا دهند و همه ما جمعه هفتم اسفند در سراسر ایران در پای صندوق آرا و با گام دوم، قدم های جدیدی برای سربلندی و سرافرازی ایران عزیز برخواهیم داشت.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار خبر 05 اسفند1394، کدمطلب: 81977024 (5194134) www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین