پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۴۴۲۵
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲
كمپين «من_طراحم» سومين گردهمايي بزرگ خود را برگزار كرد. اين گردهمایي با حضور بیش از ٤٠٠ نفر از اعضاي این کمپین در سالن همايش‌هاي بین‌المللی صداوسيما برگزار شد. در محور اول و در پنل پيش‌كسوتان این گردهمایی، قباد شيوا، طراح و گرافيست و مريم مهدوي، طراح لباس، به گفت‌وگو نشستند.

شعار سالكمپين «من_طراحم» سومين گردهمايي بزرگ خود را برگزار كرد. اين گردهمایي با حضور بیش از ٤٠٠ نفر از اعضاي این کمپین در سالن همايش‌هاي بین‌المللی صداوسيما برگزار شد. در محور اول و در پنل پيش‌كسوتان این گردهمایی، قباد شيوا، طراح و گرافيست و مريم مهدوي، طراح لباس، به گفت‌وگو نشستند. در بخش سخنراني، شهرزاد اسفرجاني از چگونگي دستيابي طراحان به جايگاه واقعي خود سخن گفت، ايمان مقصودي از گره كور نااميدي در ميان طراحان گفت و بهرام عظيمي از تجربه‌هايش در چگونگي جلب نظر كارفرما صحبت كرد. فرزاد اديبي از كار و انديشه سخن راند و بالازاده تجربه‌اش در كاربرد دانش‌هاي گذشته را عنوان كرد و محمدجعفر نعناكار به حضار آموزش داد كه چگونه اثر خود را ثبت كرده و بر اساس قانون از آن صيانت كنند.

حق؛ دادني است يا گرفتني

شهرزاد قصه‌گوي طراحان ايران بر اين باور است كه «حق دادني و گرفتني نيست. ديزاين خدمت‌كردن است و وقتي كار خود را با تمام وجود و تمام‌وكمال انجام مي‌دهيد، شايسته بهترين‌ها هستيد». شهرزاد اسفرجاني در سومين همايش كمپين «من_طراحم» با اشاره به اين سؤال طراحان جوان كه مي‌پرسند پس شانس من كجاست، گفت: «موقعيت درست زماني پيش مي‌آيد كه بدانيم كجا هستيم و كجا مي‌خواهيم برويم». او با توصيف اينكه فضاي بين كارفرما، ديزاينر و مخاطب، صحنه‌اي است به نام ديزاين، تأكيد كرد بين بازيكن و تماشاگر فاصله زيادي است و طراحي كه بازيكن است، همواره وسط صحنه است و خود را بازتوليد مي‌كند. به باور او، «من _طراحم» از ديواري قديمي صحبت مي‌كند كه طراحان نمي‌دانند چگونه از آن عبور كنند.

گرفتاری از روز اول

«كارفرما به دنبال طراح و طراح به دنبال كارفرماست». ايمان مقصودي، طراح صنعتي، با بيان اين مطلب افزود: «شما طراحان از روزي كه طراح شديد، گرفتار اين گره شديد». وي در سومين همايش كمپين «من _طراحم» مشكل طراحان را به اين شكل بیان كرد كه آنها نمي‌دانند چه مي‌خواهند و نمي‌دانند چه نياز دارند. او با اشاره به انواع مختلف تفكر مانند تفكر مهندسي، تفكر كسب‌وكار و تفكر تحقيقي، تفاوت اين سه نوع تفكر با تفكر طراحي را به این شکل بیان کرد: «طراحان مسئله‌اي را حل مي‌كنند كه وجود ندارد. بنابراين براي حل اين مسئله بايد كشف و شهود كنند. از اين باب طراحي مانند زندگي است». وي با اشاره به اينكه هيچ انساني نمي‌تواند آينده خود را پيش‌بيني كند، طراحان جوان را از نااميدي بر حذر داشت.

وظيفه هنرمند: حفاظت از فرهنگ

مريم مهدوي بر اين باور است كه امروزه ايراني‌بودن چندان ارزشي ندارد، اما برخلاف او، قباد شيوا معتقد است كه وظيفه هر هنرمندي است كه فرهنگ خود را حفظ كند. اين دو در گفت‌وگويي در پنل پيش‌كسوتان سومين همايش كمپين «من _طراحم» در مقابل يكديگر قرار گرفتند. در اين گفت‌وگو مريم مهدوي اذعان کرد كه ديگر سنتي كار نمي‌كند. درمقابل قباد شيوا تأكيد كرد: «من براي اينكه يك هنرمند ايراني باشم، بايد اين را ثابت كنم». او اضافه كرد: «در تمام جهان فرهنگ را هنرمند حفظ مي‌كند. سياست‌مداران به دنبال قدرتند، اما هنرمندان به دنبال فرهنگ». قباد شيوا در پاسخ به پرسش حامد بيدي در اين زمينه كه چرا طراح جايگاه شغلي مناسبي نسبت به ساير رشته‌ها به دست نياورده، گفت: «برخلاف آموزش بسياري از استادان، گرافيك تبليغات نيست. يك طراح بايد ابزار و تفكر لازم را بداند. اگر شما كاري را به من سفارش دهيد و من علاوه‌بر رفع نياز شما، خلاقيت خويش را نيز دخيل كنم، در آن صورت يك هنرمند طراحم. در غير اين صورت يك كارگر طراحم». وي در پاسخ به مريم مهدوي كه نوگرايي را به معناي تغيير دانست، تأكيد كرد كه تغيير بايد مثبت باشد، نه در جهت تخريب. مريم مهدوي در پاسخ به بنيان‌گذار كمپين درخصوص راه‌حل رخوت نسل جديد، اظهار کرد: «بايد يك فرهنگ جديد به وجود آيد»، اما قباد شيوا مشكل را در برنامه‌ريزي دانست و اذعان کرد: «آنچه به‌عنوان شكاف ميان نسل‌ها از آن ياد مي‌شود، ريشه در اين اختلاف دارد كه نسل من به دنبال اهداف خود رفت، اما نسل فعلي نمي‌رود».

انگيزه و كار با هم مي‌آيند

فرزاد اديبي، طراح و گرافيست، خطاب به طراحان جوان گفت: «كار كنيد، كار به شما انگيزه مي‌دهد و انگيزه نيز به شما كار مي‌دهد». او در سومين همايش كمپين «من _طراحم»، در راستاي دغدغه انگيزش ميان طراحان تأكيد كرد كه يك ويژگي طراح، خلاقيت است، بنابراين خلاقيت مي‌تواند در ايجاد انگيزه نيز، مانند سفارش كار، نقش بسزايي ايفا كند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازروزنامه شرق ، تاریخ انتشار 14اسفند 96، کدمطلب: 163537 ، www.sharghdaily.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین