پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۴۴۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه اگر به موضوع آب از نظر علمی و فرهنگی نگاه کرده بودیم هیچ گاه به حالت امروز نمی رسیدیم، گفت: به دلیل بی دانشی، قومیت نگری و هم چنین بی توجهی به آیندگان، منفعت طلبی و نگاه شخصی امروز دچار بحران آب شده ایم.

شعارسال: عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه اگر به موضوع آب از نظر علمی و فرهنگی نگاه کرده بودیم هیچ گاه به حالت امروز نمی رسیدیم، گفت: به دلیل بی دانشی، قومیت نگری و هم چنین بی توجهی به آیندگان، منفعت طلبی و نگاه شخصی امروز دچار بحران آب شده ایم.

«مهدی بصیری» امروز (دوشنبه) در جلسه هم اندیشی چرا آب در زاینده رود جاری نشد در دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه در شرایط نوسانات بارندگی در کشور و تابستان های طولانی در مناطق خشک متاسفانه کشت چمن را توسعه دادیم و یا دریاچه های مصنوعی درست کردیم، اظهار کرد: در این شرایط بر روی زاینده رود هفت بند و یا آب نما درست کرده ایم. هم چنین آبیاری بارانی را در سطح کشور ترویج دادیم و آب یاری غرق آبی را رد کردیم که در این شرایط تبخیر آب را تشدید کردیم.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه در شرایط کم آبی، گل فصل می کاریم، هم چنین در کشاورزی دچار مشکل هستیم و با برنج کاری سهم زیادی از آب را مصرف می کنیم ادامه داد: در شرایطی که کشور دچار بی آبی است، در خوزستان نی شکر می کاریم که نیازمند 35 مرتبه آبیاری است به نحوی که در هر هکتار 47 هزارمتر مکعب آب مصرف می شود.

بصیری ادامه داد: تمام این مصرف ها در نگاه اول به این معناست که در کشور آب زیاد داریم، اما امروز با وجودی که متوجه شدیم آب نیست همان سیاست های غلط را پیش می بریم.

وی تصریح کرد: در سال 1385 و شش سال بعد از خشکسالی زاینده رود مجلس مجوز بهره برداری از چاه هایی که مجوز و پروانه نداشتند را تصویب کرد. به نحوی که می خواستیم بیشتر جمعیت را با کشاورزی سرگرم کنیم که تمام این سیاست ها موجب کم آبی شد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه در سال 1372 و در شرایطی که کوهرنگ بیشترین میزان بارش ها را داشت پیش بینی کردیم که زاینده رود می خشکد، اظهار کرد: در آن زمان شرکت آب منطقه ای دستور واگذاری آب به مناطق بالادست و پایین دست به زاینده رود را صادر کرد. به نحوی که بیش از پتانسیل و ظرفیت صنعت را توسعه دادیم.

بصیری با بیان اینکه بنابر آمارهای شرکت آب منطقه ای ذوب آهن و فولاد مبارکه در مجموع چند میلیون متر مکعب آب مصرف می کنند، گفت: این در حالی است که تنها برای فضای سبز ذوب آهن حدود 100 میلیون متر مکعب آب مصرف می شود.

وی با بیان اینکه در تمام مناطق خشک کشور به دنبال توسعه فولاد هستیم، افزود: شرکت ذوب آهن با وجود زیان دهی در این شرایط آبی توسعه می یابد و فولاد مبارکه نیز با تمام سود خود در حال توسعه است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: این توسعه ها در شرایطی است که گویی وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت در نقطه ای غیر از ایران هستند و به صورت خطی از بیرون دستور می دهند.

بصیری با بیان اینکه طومار شیخ بهایی بیش از 1400 سال قدمت دارد و مشارکت مردم و بهره برداران در اجرای آن دیده می شد، گفت: متاسفانه امروز این طومار کنار گذاشته شده و دولت برای تقسیم آب وارد کار شده است که اکنون شاهد مشکلاتی در حوضه زاینده رود هستیم.

* افزایش مصرف آب با سدسازی

وی با بیان اینکه تنها تکنولوژی و صنعت را بدون علم وارد ایران کردیم، گفت: با سدسازی و چاه زدن مصارف آب در حوضه زاینده رود را افزایش دادیم، از سوی دیگر پمپاژها در بالادست این رودخانه توسعه یافت بنابراین در این شرایط از رودخانه چه انتظاری داریم.

این کارشناس حوزه آب با اشاره به وعده رییس جمهور مبنی بر اینکه آب در زاینده رود جاری می شود، اظهار کرد: سوال این است که چرا جاری نشد و دولت به وعده های خود عمل نکرد، متاسفانه امروز کشاورزی در اصفهان تعطیل شده است و احتمال دارد آب شرب در تابستان جیره بندی شود.

* کشاورزی در اصفهان تعطیل شده است

بصیری با بیان اینکه در مصوبات شورای عالی آب 176 میلیون متر مکعب برای تالاب گاوخونی مصوب شد، اضافه کرد: متاسفانه امروز و شاید هیچ زمانی دیگری امکان تحویل حقابه گاوخونی وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه سدسازی یکی از دلایل توسعه ناپایدار است، گفت: بعد از احداث سد بر روی زاینده رود ذوب آهن را احدث کردیم، هم چنین شاهد مهاجرت های بسیار از استان های چهارمحال و بختیاری و خوزستان به اصفهان هستیم که در این شرایط مصرف آب در استان افزایش یافت. از سوی دیگر 70 میلیون متر مکعب آب سالانه به یزد منتقل می شود، در حالی که نیاز آبی این استان 30 میلیون متر مکعب است. اما با این انتقال آب کارخانه های فولاد و آهن کاشی و سرامیک در یزد توسعه یافته است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با انتقاد بر اینکه اطلاعات جامعه در خصوص موضوعات آب بسیار پایین است، تصریح کرد: متاسفانه صدا و سیما به مردم آموزش نمی دهد، در حالی که مردم باید با اعداد و ارقام آب آشنا باشند. از سوی دیگر مجوزهای بی رویه ای در حوضه های آبی صادر کردیم.

بصیری با تاکید بر اینکه امروز مشکل آب اصفهان نیازمند جراحی است، گفت: طی 17 سال گذشته آب طرح تونل سوم کوهرنگ را با پیش فروش کردن به یزد منقل کردیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 15 اسفند 1396، کدخبر: 96121407829، www.isna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
0
0
من فقط بغضم می گیره از اینکه این چیزایی که این اقا گفته رو در تاریخ بنویسن چقدررر ایندگان بر ا لعنت میفرستن
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین