پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۱۴۵۱۵
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸
جهان بیگلری گفت: انتصاب مدیران سفارشی بجای مدیران با صلاحیت در هر جا و کشوری فساد آور است. بالاخص اگر این مدیران در جایگاه قوی پولی وبانکی قرار گیرند آن وقت فساد گسترده فعالیت های اقتصادی را محدودتر کرده و ایجاد شبکه‌های مافیایی را به همراه دارد.

شعار سال: محمدرضا جهان بیگلری، اقتصاددان و عضو اتاق بازرگانی در خصوص انتصاب مدیران سفارشی در بانک های کشور اظهار کرد: انتصاب مدیران سفارشی بجای مدیران با صلاحیت در هر جا و کشوری فساد آور است. بالاخص اگر این مدیران در جایگاه قوی پولی و بانکی قرار گیرند، آن وقت فساد گسترده فعالیت های اقتصادی را محدودتر کرده و ایجاد شبکه‌های مافیایی را به همراه دارد.
وی افزود: شرکت ها و اشخاصی که به این مدیران وابسته می‌شوند و دسترسی آسان به منابع مالی را در اختیار میگیرند تمام تلاششان را بکار می‌بندند که کشور در رکود اقتصادی باقی بمانند و اقتصاد همچنان در اختیار عده ای خاص قرار داشته باشد و از سود حاصله مدیران منصوب شده و افراد پشت پرده منتفع شوند.
این عضو اتاق بازرگانی گفت: این فساد تا جایی پیش رفته که مدیران بانک مرکزی و سازمان مدیریت هم در انتصاب مدیران عامل و اعضای هیات مدیره بانک ها وارد عمل شده و برای رسیدن به خواسته‌های آنها از هر روشی برای فشار به وزیر امور اقتصادی ودارایی استفاده می‌کنند. مدیران سفارشی تعیین شده بانک ها نیز به محض دریافت حکم سریعا نسبت به چینش مدیران اعتباری بنا به صلایق و افراد آشنا اقدام کرده و مثلث اعتباری را تشکیل می‌دهند.
جهان بیگلری عنوان کرد: این بدان معنا است که افراد معرفی شده سفارشی بتوانند در اسرع وقت از فیلترهای کارشناسی و اعتباری عبور کنند و دسترسی به منابع پولی را در کوتاه ترین زمان ممکن داشته باشند و حتی کار به جایی رسیده که قبل از احراز گزارش کارشناسی در راستای توجیه یا عدم توجیه طرح ها مدیر مربوطه به کارشناسان دستور می دهد که این پروژه را با نظر مثبت و پروژه دیگر را با نظر منفی بررسی کنید و بدین صورت پروژه ها را تفکیک می‌نمایند!
وی بیان کرد: از این طریق رقبا می‌توانند با اعمال نفوذ در این شبکه های مافیایی نسبت به حذف رقیب یا به مرحله ورشکستگی رساندن آن پیش بروند. علی رغم وجود مشکلات متعدد پیش رو از بابت کارشکنی‌های تحریمی در دوران پسا برجام، که بیشتر بانک ها حاضر به همکاری های اقتصادی نیستند، معدود بانک هایی که برای به ثمر نشستن پروژه ها تمایل تامین مالی از خود نشان می‌دهند و آمادگی دارند .بطور مثال پروژه های عامل المنفعه بیمارستانی یا از این قبیل را تامین مالی می‌کنند، ولی این گروه های مافیایی با کارشکنی نمی گذارند که این منابع برای کشور جذب گردد تا جایی که اخیرا هیئت نروژی عنوان نمودند که بانکی را برای سرمایه گذاری و تراکنش مالی در ایران نیافتیم.
جهان بیگلری خاطرنشان کرد: جا دارد برای ریشه کن شدن این گروه ها و وابستگی ها در انتصابات سفارشی کمیته ارزشیابی برای کلیه مدیران واعضائ هیئت مدیره بانک ها ومدیران ارشد موجود بانکی با حضور نهاد های ذیربط تشکیل تا مدیران با صلاحیت در این نوع سمت های حساس قرار گیرند و نهادهای نظارتی با دقت بیشتری وارد عمل شوند. لذا تا ریشه فساد در مرحله اول در نهادهای پولی وبانکی کشور خشکانده نشود همچنان از رونق اقتصادی وخروج از رکود نمی شود انتظاری داشت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از نوداقتصادی، تاریخ 13 اسفند 96، کد مطلب: 2111757: www.90eghtesadi.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین