پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۴۸۱
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۴
دولت تاکنون ۲ میلیارد تومان از بودجه ۱۵۰۰ میلیارد تومانی مقابله با گرد و خاک را به استان خوزستان ابلاغ کرده است در صورتی که برای خرید ایرباس‌های فرانسه ۱۰٫۵ میلیارد دلار پرداخت می‌کند.

شعارسال: تداوم خشکسالی در یک دهه اخیر، ساختن سد بر روی رودخانه‌های خوزستان و نبود برنامه مدون برای کنترل منابع آبی در سال‌های گذشته سبب افزایش کانون‌های گرد و غبار در خوزستان شده است؛ بنا بر گفته ضیاءالدین شعاعی، مدیرملی ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار ۳۰۰ هکتار از اراضی خوزستان کانون ریزگرد‌ها هستند و یکصد هزار هکتار دیگر در صورت استمرار خشکسالی، امکان تبدیل شدن به کانون گرد و غبار را دارند.

امید حاجتی، معاون برنامه ریزی استاندار خوزستان در تشریح اقدامات دولت برای مقابله با ریزگرد‌ها می‌گوید: سازمان حفاظت محیط زیست ملزم به تکمیل شبکه سنجش آلودگی هوا، احیای تالاب‌های منتخب و آموزش و اطلاع رسانی به منظور افزایش مشارکت جوامع محلی است، که برآورد کل اعتبار مورد نیاز برای اجرای این اقدامات مبلغی معادل ۳۲۳ میلیارد ریال است.

وی می‌افزاید: سازمان هوا‌شناسی کشور موظف به اجرای عملیات توسعه و تجهیز شبکه دیده بانی ریزگرد‌ها در سطح زمین و جو بالا، توسعه سامانه پردازش، پیش آگاهی و هشدار پدیده ریزگرد‌ها و اطلاع رسانی سریع، تعیین الگوهای جوی موثر بر تولید ریزگرد‌ها در فصول مختلف و نیز شناسایی و تعیین کانون‌های تولید ریزگرد‌ها، اولویت بندی کانون‌های موثر و اعلام آن به دستگاه‌های مربوطه است و برآورد کل اعتبار مورد نیاز اجرای این برنامه‌ها حدود یکصد و ۴۸ میلیارد ریال است.

معاون برنامه ریزی استاندار خوزستان عنوان می‌کند: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اجرای عملیات بیابان زدایی و کنترل کانون‌های بحرانی مانند مالچ پاشی توام با نهال کاری، پخش سیلاب و آبخوان داری و نیز توسعه نهال کاری و ایجاد جنگل‌های دست کاشت بیابانی را بر عهده دارد که تخمین کل اعتبار مورد نیاز اجرای آن‌ها مبلغی معادل ۱۵۰ میلیارد ریال است.

احمدرضا لاهیجان‌زاده درباره اعتبارات ۳۲۳ میلیارد ریالی سازمان محیط زیست برای مقابله با کانون گرد و غبار خوزستان با احیای تالاب‌ها و تقویت جوامع محلی، از ابلاغ ۲۱ میلیارد ریال برای تجهیز ایستگاه‌های سنجش آلودگی و تکمیل کانال‌های انتقال آب کارون به تالاب شادگان خبر داد. همچنین لاهیجان‌زاده گفت: ۷ هزار اصله نهال در مناطق حفاظت شده خوزستان کاشته می‌شود.

کوروش بهادری، مدیرکل هوا‌شناسی خوزستان نیز درباره اعتبارات مصوب برای تجهیز شبکه‌های دیده‌بانی هوا‌شناسی می‌گوید: تاکنون یک ریال از اعتبارات پیش بینی شده برای تجهیز اداره کل هوا‌شناسی خوزستان برای مقابله با گرد و خاک محقق نشده است.

سردار نعمان غلامی، رئیس سازمان بسیج سازندگی نیز با بیان اینکه این سازمان در مقابله با گرد و خاک خوزستان پیشگام شده است، گفت: در ۳۰۰ هکتار از کانون‌های گرد و غبار خوزستان ۱۴ هزار اصله نهال کهور با حضور ۱۲۰ بسیجی از شهرهای اهواز، بهبهان، امیدیه، آغاجاری، ماهشهر و هندیجان کاشته می‌شود.

۹۵۰ هکتار از کانون‌های گرد و غبار خوزستان در هندیجان هستند؛ که ۳۰۰ هکتار بر عهده بسیج سازندگی، ۳۰۰ هکتار بر عهده اداره منابع طبیعی و ۳۵۰ هکتار بر عهده جهاد نصر میثاق است؛ امین عبادی، رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان هندیجان ۲۲ دی‌ماه امسال از نهال کاری در ۵۰ هکتار از کانون‌های گرد و غبار این شهرستان خبر داد.

بنا بر اظهارات مسئولان سازمان محیط زیست در سال ۹۴ بر اساس برنامه، نهالکاری و مالچ پاشی سه هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی استان با همکاری اداره کل منابع طبیعی انجام می‌شود و این موضوع در حالی مطرح است که خداکرم جلالی، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفته بود: تعهد ما در استان خوزستان نسبت به مصوبه هیئت دولت ۲۳ هزار هکتار عملیات مالچ پاشی، نهال کاری و آبخون داری در ۱۲ منطقه بحرانی است، که در ۲۰ منطقه و ۸ شهرستان صورت می‌گیرد.

به گزارش رهیاب، با توجه به آماری که مسئولان در این زمینه ارائه داده‌اند، می‌توان دریافت که هنوز دولت نتوانسته به تعهدات خود در این زمینه عمل کند و فقط بسیج سازندگی براساس وظایف جهادی خود توانسته به مردم خوزستان خدمت کند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پورتال خبری گتوندنیوز، تاریخ انتشار خبر 13 بهمن 1394، کدمطلب: 27254 www.gotvandnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین