شعارسال: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: باید برای مقطعی حداقل یکساله مشوقها و سوبسیدهایی از سوی نهادهای ترانزیتی برای صاحبان کالا در نظر گرفته شود تا چابهار لاین (قرار گرفتن در مسیر ترانزیت) شود.
عبدالرحیم کردی اظهار کرد: برای جذب بار و ایجاد ترافیک در بندر چابهار باید برای مقطعی حداقل یکساله مشوقهایی در سطح ملی در مقایسه با بنادر داخلی و خارجی برای چابهار در نظر گرفته شود.
وی افزود: تا زمانی چابهار به واسطه لاین شدن دو سربار نشده و خطهای منظم کشتیرانی به اینجا نیایند، نیاز به مشوقها و سوبسیدهایی از سوی سازمان بنادر، سازمان حمل و نقل، گمرک و دیگر دستگاههای ترانزیتی به صاحبان کالا حداقل در یک مقطع یکساله است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: البته سازمان منطقه آزاد هم از قبل اعلام کرده که حاضر است برای بارهایی که برای صاحبان کالا و تولیدیهای منطقه هستند سوبسیدهای لازم را بدهد، اما بارهای لازم برای تولیدیهای منطقه در خوشبینانهترین حالت حدود یکمیلیون تن است، در صورتی که ظرفیت بندر چابهار 8.5 میلیون بار در سال است.
به گفته کردی، درحال حاضر کل ظرفیتباری که در بندر چابهار تخلیه و بارگیری میشود، با احتساب مواد نفتی حدود یک و نیم میلیون تن در سال است و نیاز است با اقدام هماهنگ دستگاهها و ارائه سوبسیدها و مشوقهای لازم به صاحبان کالا در مقطعی یک ساله، ظرفیت بار در چابهار از وضعیت فعلی بهتر شود، هرچند هراقدامی انجام شود تمام ظرفیت 8.5 میلیون تن بندر پر نمیشود، چراکه زیرساختها و جادههای نامناسب چابهار کشش حمل ونقل 8 میلیون تن بار در سال را ندارند.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 21 اسفند 1396، کدخبر: 603199 ، www.isna.ir