پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۶۳۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۲
سید احمد خمینی به عنوان چهره ای وحدت گرا شناخته می شد. کنش سیاسی وی تبلوری حقیقی از مکتب انقلابی بود و او می کوشید با رویکردی فراجناحی و تعامل با شخصیت های بانفوذ جریان های سیاسی، زمینه اتحاد و هم افزایی ملی را فراهم آورد.

شعارسال: بیست و پنجم اسفند 1373 خورشیدی، یادآور درگذشت حجت الاسلام سید احمد خمینی یادگار گرانقدر امام خمینی(ره) است. انسانی ممتاز که با الگوپذیری از شخصیت استوار پدربزرگوار خویش در کوران مبارزه علیه ظلم و فساد حکومت پهلوی جانانه به ایستادگی و پایداری پرداخت و پس از آن نیز در برهه های حساسی همچون جنگ تحمیلی و روزهای پس از ارتحال جانسوز امام(ره) حضوری تاثیرگذار در جامعه داشت و در کنار دفاع از جایگاه ولایت فقیه در مسیر تثبیت نظام جمهوری اسلامی از هیچ کوششی فروگذاری نکرد.

سرانجام یادگار امام(ره) در 49 سالگی به دلیل عارضه قلبی و با وجود تلاش بی وقفه تیم پزشکی چشم از دنیا فروبست و به دیدار حق شتافت. پیکر سید احمد خمینی در مرقد امام خمینی(ره) به خاک سپرده شد.

سالروز درگذشت سیداحمد خمینی بهانه ای شد تا پژوهشگر گروه اطلاع رسانی دیدگاه های «مصطفی نوروزی» مدرس دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاونت فرهنگی سیاسی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها را در این ارتباط جویا شود، وی در این باره معتقد است که ایشان با دارا بودن شخصیتی ممتاز، به عنوان عنصری وحدت بخش در همگرایی جریان های مختلف سیاسی نقشی تاثیرگذار داشت. در ادامه این گفت وگو را می خوانیم.

**ضرورت واکاوی شخصیت و سیره سید احمد خمینی
شخصیت و نقش سید احمد خمینی در برهه های حساس انقلاب به تحقیق و بررسی همه جانبه نیاز دارد زیرا به این مهم کمتر پرداخته شده است. انقلاب اسلامی ایران، انقلابی مردمی و برخاسته از اراده ملت بود. به منظور ریشه یابی وقوع این نهضت بزرگ می بایست در ارتباط با شخصیت های موثر، چرایی و روند پیروزی آن بیشتر تحقیق شود و برای پاسخگویی به این مسایل پرداختن به شخصیت و جایگاه فرزند امام خمینی(ره) اهمیت فراوانی دارد.

هر انقلابی از قاعده، گروه و شورای انقلابی تشکیل شده است و حرکت یک مجموعه ای به هم پیوسته به پیروزی انقلاب می انجامد. در این راستا قدرت ارتباطی رهبران و چهره های شاخص انقلاب و این که چه افرادی این ارتباط و تعامل ها را تسهیل و زمینه‌سازی می‌کنند، بسیار مهم به شمار می رود.

**نقش سیداحمد خمینی در انتقال پیام انقلاب اسلامی
اگر انقلابی نتواند پیام خود را به جهانیان منتقل کند و ذهنیت آنها را درباره چرایی انقلاب تغییر دهد تا همگان دریابند که چه پدیده و تحولی به وقوع پیوسته است، قادر نخواهد بود تا به رسالت خود عمل کند. در انقلاب ایران نقش و جایگاه سید احمد خمینی در گفتمان سازی نهضت امام خمینی(ره) مشخص و آشکار است.

**بینش مترقی سیداحمد خمینی
سیداحمد خمینی وجود پدر بزرگوار خویش را با تمام وجود درک کرد و از دانش و بینش مترقی ایشان بهره برد و در مکتب استادان به نامی چون آیات عظام «فاضل لنکرانی، موسی زنجانی، محمدی گیلانی و غلامرضا رضوانی» کسب فیض کرد.

سید احمد خمینی با برخورداری از شخصیتی عرفانی، ایمانی و اجتماعی، خود را برای رسالتی بزرگ آماده کرد و اگر وی در کنار امام(ره) نبود، پیام انقلاب بدین گونه انتقال نمی یافت و شنیده نمی شد و با تحریف ها و برداشت های ناصحیح بسیاری همراه می شد.

**امانتداری از کلام و گفته های امام راحل
حضور شخصیتی مانند سید احمد خمینی در کنار امام خمینی(ره) بسیار مثمرثمر بود و انقلاب را از انواع انحراف مصون داشت. امام خمینی(ره) در وصف وی فرمودند: «من خدای قاهر حاضر منتقم را شاهد می‌گیرم که احمد از آن روزی که در کمک اینجانب در بیرونی مشغول اداره امور من بوده تا الآن که این ورقه را می‌نویسم، قدمی یا قلمی برخلاف گفتار و نوشتار من برنداشته و با وسواس عجیب در تمام گفتارهای من یا نوشته‌های من سعی کرده که حتی یک کلمه بلکه گاهی یک حرف را که به‌نظر او محتاج به اصلاح است بدون اذن من تصرف نکند

برای اینکه مکتبی از انحراف مصون بماند، این بزرگترین سرمایه به شمار می رود که فردی در کنار رهبر، مسایل و حقیقت را درک کند و کلامی را از روی غرض ورزی منتقل نکند، بنابراین بزرگترین نقش سید احمد خمینی را باید انتقال پیام انقلاب به دیگر نسل ها دانست.

**سیداحمد خمینی؛ شخصیتی فراجناحی
برخی‌ سید احمد خمینی را فردی وابسته به جریان سوم یا خط سوم می دانند و این مساله را مطرح می کنند که در ابتدای انقلاب در کنار 2 جریان مطرح در کشور، جریان سومی شکل گرفت که این جریان سوم به سید احمد خمینی نزدیک بود اما به نظر می رسد این امر، تحلیل خطایی است چراکه وی شخصیتی فراجناحی داشت، البته می بایست در کنار چهره جهانی امام خمینی(ره)، فردی چون سیداحمد خمینی قرار می گرفت تا با ظرفیت بالای سیاسی خود به همگرایی جامعه و جناح های سیاسی کمک کند.

تمام شخصیت های بانفوذ جریان های سیاسی با سید احمد خمینی در تعامل و ارتباط بودند و وی به عنوان عنصری فراجناحی و منادی وفاق، نوعی اتحاد و هم افزایی سیاسی را به وجود آورد. سید احمد خمینی فردی وحدت گرا و تحزب گرا به شمار می رفت و زمینه های اتحاد را تقویت می کرد. امام راحل نقطه وحدت نظام به شمار می رفت و فردی که به تفسیر شخصیت متعالی ایشان می پرداخت، می بایست از بینش والایی برخوردار باشد و با شناخت جناح های مختلف سیاسی و تعامل با چهره های شاخص در جهت مصالح نظام حرکت کند.

**
سیداحمد خمینی مدافع جایگاه ولایت فقیه
فقدان سید احمد خمینی خلایی بزرگ را در نظام سیاسی ایجاد کرد. تربیت و پرورش افرادی چون سید احمد خمینی ضمن پیوند خطوط مختلف انقلاب می تواند با شبکه سازی مقتدر، مانع از اختلال در همگرایی ملی شود. وی پس از رحلت امام(ره) با حمایت از جایگاه ولایت فقیه در جهت رهنمودهای آیت الله خامنه ای، گام برداشت و در مسیر تداوم راه و آرمان های انقلاب از هیچ تلاشی فروگذاری نکرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 24 اسفند 1396، کدخبر: 82863204، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
0
0
ولایت فقیه زمینه ساز و پیوند دهنده روح آزادی در جامعه است ، حضرت حاج احمد آقا هم از تلاش برای معرفی جایگاه ولایت به مردم فروگذاری نکرده بود
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین