پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 04
کد خبر: ۱۱۹۷۰
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱
شاهد بازگشت تعادل به بازار با فروکش کردن هیجان ناشی از رفع تحریم‌ها و خرید و فروشهای حقوقی ها هستیم که سبد بورسی خود را بر اساس گزارش پیش بینی های سود جدید شرکتهای بورسی تغییر دادند.
شعارسال: طی دو هغته گذشته شاعد افت 0.18 درصدی شاخص کل بورس بودیم و در این شرایط شاهد بازگشت تعادل به بازار با فروکش کردن هیجان ناشی از رفع تحریم‌ها و خرید و فروشهای حقوقی ها هستیم که سبد بورسی خود را بر اساس گزارش پیش بینی های سود جدید شرکتهای بورسی تغییر دادند.

البته خوش‌بینی‌های به وجود آمده نسبت به بازگشت تدریجی رونق اقتصادی رشد 3/ 26 درصدی شاخص را از ابتدای دی رقم زده است. اما همچنان بالا بودن نرخ سود بانکی در کنار چشم‌انداز کند شدن رشد اقتصاد جهانی عوامل فشار بر بازار بورس هستند.

در این بین یکی از مهمترین دلایل داخلی افت بورس در دو هفته اخیر عم رشد متناسب با انتظارات آینده چشم انداز اقتصادی کشور با توجه به برداشته شدن تحریمها است. با این وجود با اثرات مثبت رفع تحریم‌ها و تحرک بانک مرکزی در راستای کاهش نرخ سود بانکی بازگشت شاخص به شرایط رکودی را دور از انتظار کرده است.

ه هر ترتیب بازار روز چهارشنبه بازار متعادلی بود که در آن جابه‌جا‌یی نزدیک به 27بلوک سهام موجب شد تا حجم معاملات بازار به بیش از 758میلیارد تومان برسد.

روز چهارشنبه به دلیل عرضه‌های سنگین برخی معامله‌گران کوتاه‌مدت و حقوقی‌ها، برخی نمادها با صف فروش مواجه شدند اما بازار با اتکا به رشد نماد مخابرات، پتروشیمی فجر و سرمایه‌گذاری غدیر توانست با رشد 49واحدی معادل 06/ 0 درصد مواجه شود تا در نهایت به رقم 77 هزار و 697واحد برسد.

در بازار روز چهارشنبه در گروه خودرویی، نماد بهمن تحت‌تاثیر تعدیل سود و افزایش سرمایه و نماد ایران‌خودرو دیزل با توجه به افزایش سرمایه با اقبال بازار مواجه بودند.

در ميان 37صنعت حاضر در بورس اوراق بهادار تهران از ابتداي سال تاكنون، 11صنعت «ابزار پزشكي، اپتيكي و اندازه‌گيري»، «استخراج ساير معادن»، «رايانه و فعاليت‌هاي وابسته به آن»، «حمل‌ونقل، انبارداري و ارتباطات»، «قند و شكر»، «مواد و محصولات دارويي»، «ساخت محصولات فلزي»، «عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم»، «ساخت دستگاه‌ها و وسايل ارتباطي»، «ماشين‌آلات و دستگاه‌هاي برقي» و «خودرو و ساخت قطعات» بازدهي بين 50 تا 154درصدي را به خود اختصاص داده‌اند و تنها 4صنعت «لاستيك و پلاستيك»، «استخراج كانه‌هاي فلزي»، «فلزات اساسي» و «سيمان، آهك و گچ» با كاهش شاخص مواجه بوده‌اند.

در این بین نشانه‌هاي ثبات در بازار نفت و ارز و همچنين رشد قيمت محصولات پليمري در بازارهاي جهاني، از دلايلي بود كه بازيگران بازار پتروشيمي را براي ورود به مبادلات ترغيب كرد.

اين در حالي است كه طي دو هفته اخير افت قيمت‌ها و نگراني از روند كاهشي قيمت دلار سبب شده بود تا اكثر معامله‌گران با احتياط وارد معاملات شوند. با اين حال در هفته‌يي كه گذشت محصولاتي همچون پلي‌استايرن‌هاي معمولي، مقاوم و انبساطي، پلي‌اتيلن‌هاي سبك فيلم و خطي، پلي‌اتيلن سنگين اكستروژن «ايكس تري» و پي‌وي‌سي‌ها با رقابت از سوي خريداران مواجه شدند. به گفته كارشناسان بازار برخي محصولات پليمري با توجه به كاهش حجم عرضه‌ها در بازار داخل و تغيير روند بازارهاي جهاني با حجم بيشتري از تقاضا نسبت به هفته‌هاي قبل روبه‌رو شدند. در همين حال در بازار پلي‌اتيلن سنگين اكستروژن نيز با توجه به قرار گرفتن در فصل مصرف، شاهد رونق در معاملات اين كالاها بوديم. در بازار محصولات شيميايي نيز در هفته‌يي كه گذشت شاهد افزايش تقاضا و رقابت در گروه شيميايي‌ها بوديم؛ در اين بين محصولات پتروشيمي شازند نسبت به كالاهاي ديگر بيشتر مورد توجه قرار داشتند.

در بازار ارز هم هر دلار آمریکا در هفته گذشته با افت 3/ 1 درصدی به نرخ 3460 تومان رسید. در شرایط کنونی تقویت سمت عرضه ازسوی صرافی‌ها در کنار افزایش قیمت سکه عوامل فشار بر نرخ دلار هستند. با وجود حمایت عوامل بنیادین از نرخ ارز اما همچنان شاهد مقاومت سطح 3500 تومانی هستیم.

هر سکه طرح جدید هم در هفته گذشته با افت 1/ 0 درصدی یک میلیون و 5 هزار تومان معامله شد. در هفته اخیر شاهد افت 3/ 1 درصدی نرخ دلار و رشد 6/ 0 درصدی قیمت اونس بودیم. دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1264 دلار معامله ‌شد.

افت شاخص دلار پیش از انتشار آمار مهم اشتغال آمریکا و تداوم نگرانی‌ها از چشم‌انداز اقتصاد جهانی قیمت اونس را روز جمعه در بالاترین سطح 13 ماه گذشته (5/ 1274 دلار) قرار داد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری بولتن نیوز، تاریخ شنبه 15 اسفند 1394، کد مطلب: 335577، www.bultannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین