پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۹۹۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۳
نخستین جشنواره بین المللی «نامه ای به فرزندم» با محوریت فرزندان و جوانان آینده ساز کشورهای حوزه نوروز و با هدف معرفی بزرگان و مفاخر معاصر در عرصه میراث فرهنگی ناملموس این کشورها برگزار می شود.

شعار سال: میراث فرهنگی، مجموعه آداب و سننی است که از پیشینیان به جا مانده و به بازماندگان خواهد رسید، این میراث، عواطفی خاص را در ما زنده یا احساسی از تعلق به چیزی را از جمله کشور، سنت و سبکی از زندگی به ما القا می کند.

نخستین جشنواره بین المللی «نامه ای به فرزندم» با محوریت فرزندان و جوانان آینده ساز کشورهای حوزه نوروز قرار است با هدف تعامل فرهنگی، هنری و اجتماعی بیشتر در موضوع پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در میان کشورهای این حوزه و کاستن فاصله فرهنگی و اجتماعی نسل جوان امروز با نسل جوان دیروز برگزار شود.

توسعه فرهنگی و علمی جوانان این کشورها از طریق آشنایی با مفاخر و هنرمندان معاصر کشورشان و ایجاد انگیزه در آن ها در خصوص ارج نهادن به میراث فرهنگی ناملموس خود و هدایت توجه و نگاه فرزندان و جوانان کشورهای حوزه نوروز به آن بخش از فرهنگ کشورهایشان که کمتر شناخته شده از دیگر اهداف این جشنواره است.

دبیر نخستین جشنواره بین المللی «نامه ای به فرزندم» روز پنجشنبه افزود: میراث فرهنگی علاوه بر بناهای تاریخی و مجموعه هایی از اشیا، شامل آداب و سنن یا اصطلاحات و بیانات زنده نیز می شود، همچنین مواردی چون سنن شفاهی، هنرهای اجرایی، کردار اجتماعی، آیین ها، جشن ها و یا دانش و مهارت های لازم برای تولید صنایع دستی سنتی که این همان میراث فرهنگی ناملموس است.

رضا زمانی ادامه داد: از آنجا که میراث فرهنگی ناملموس از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و پیوسته توسط اجتماعات بشری و گروه های مردم، متناسب با محیط اطرافشان و در تعامل با طبیعت و تاریخ آن ها بازآفرینی می شود، در این جشنواره بر آن شدیم تا با موضوع «نامه ای به فرزندم» و توسط مصاحبه هایی که با مشاهیر و مفاخر و اساتید این میراث فرهنگی در حوزه گسترده جغرافیای فرهنگی نوروز (شامل 12 کشور حوزه نوروز) صورت خواهد پذیرفت، سهمی در این انتقال و تعامل فرهنگی داشته باشیم.

این پژوهشگر گفت: در این جشنواره، به محل زندگی و شهر و دیار هنرمندان منتخب در یکی از زمینه های آیین های شفاهی، هنرهای اجرایی، آیین های اجرایی، دانش و کردارهای مربوط به طبیعت و جهان هستی و صنعتگری سنتی از هر یک از 12 کشور حوزه نوروز (ایران، آذربایجان، هندوستان، قرقیزستان، افغانستان، ازبکستان، ترکیه، تاجیکستان،ترکمنستان، عراق، پاکستان، قزاقستان) رفته و درخصوص تجربیات، علائق، دغدغه ها و عشق و آرزوهایشان به فرزندان و نسل جوان کشور متبوع مصاحبه می کنیم.

وی افزود: از دل این مصاحبه ها و گفت و شنودها، چهارچوب و روشی مکتوب بدست می آید که می تواند به خوبی چراغ راه جوانان علاقه مند به ادامه مسیرشان و توسعه هنرها و زمینه های فرهنگی این بزرگان در جامعه و نزد آیندگان و صدالبته گنجینه ای ارزنده از هزاران سال میراث فرهنگی ناملموس کشورهای حوزه نوروز باشد.

تهیه مجموعه تلویزیونی مستند در این باره

این مولف و نویسنده با بیان اینکه کمیسیون های یونسکو در کشورهای حوزه نوروز مساعدت های لازم در معرفی هنرمندان معاصر را برای معرفی بیشتر و تجلیل از مقام هنری و فرهنگی وی انجام خواهند داد، افزود: مصاحبه ها در کتاب «نامه ای به فرزندم، فرزندان و جوانان آینده ساز حوزه نوروز» با تاکید بر پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس درج و در این میان یک مجموعه تلویزیونی مستند با عنوان «میراث ناملموس، دیروز، امروز، فردا» از سخنان و جغرافیای زندگی این هنرمندان تهیه و هنر و میراث فرهنگی ناملموس آن به تصویر کشیده خواهد شد.

زمانی ادامه داد: یک تیم دو نفره برای تهیه مصاحبه و ساخت مستند در کشورهای شرکت کننده در جشنواره حضور پیدا می کند، از هر کشور پنج نامه در کتاب یاد شده درج خواهد شد؛ کتابی که فصل اول آن به مصاحبه با مفاخر و هنرمندان برگزیده کشورهای حوزه نوروز اختصاص دارد.

به گفته وی، فصل دوم شامل نامه های برگزیده پدران و مادران کشورهای حوزه نوروز به فرزندان و جوانانشان در پاسداشت و حفظ زمینه های میراث فرهنگی ناملموس بوده و فصل سوم کتاب شامل مصاحبه با مفاخر و هنرمندان برگزیده کشور میزبان (جمهوری اسلامی ایران) خواهد بود.

زمانی با بیان اینکه کمیسیون ملی یونسکوی ایران در برپایی این جشنواره مشارکت معنوی داشته و همکاری می کند، گفت: هماهنگی های لازم با مراکز کمیسیون های ملی یونسکوی کشورهای نوروز و رایزنی های فرهنگی در خصوص معرفی جشنواره و پیگیری انجام مراحل اجرایی آن از جمله این همکاری ها است.

به گفته وی، مستند سینمایی از مجموعه مصاحبه ها و فعالیت های مفاخر و هنرمندان کشورهای شرکت کننده در جشنواره و مستندی پنج تا 13 قسمت از سخنان مفاخر و هنرمندان کشورمان تولید خواهد شد و برای اکران و پخش، به جشنواره های داخلی و جهانی و شبکه های تلویزیونی داخلی و بین المللی ارائه می شود.

زمانی بدون اشاره به زمان و جزییات برگزاری این جشنواره ادامه داد: نتیجه پنج مرحله انجام شده این جشنواره، در مرحله نهایی و طی مراسم دو روزه در سال 1398 در تهران به جهانیان ارائه خواهد شد.

دبیر جشنواره افزود: این مرحله شامل گزارش جشنواره، اهداف و ظرفیت ها از سوی حامی معنوی، هیات علمی، هیات اجرایی و دبیر جشنواره، رونمایی از کتاب دوزبانه «نامه ای به فرزندم، به فرزندان و جوانان آینده ساز حوزه نوروز با تاکید بر پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس» و نمایش بخش هایی از مستندهای ساخته شده از مصاحبه و زندگی مفاخر و بزرگان هنرمند میراث فرهنگی ناملموس کشورهای شرکت کننده در جشنواره خواهد بود.

** توسعه علم و فرهنگ به انتقال تجربیات وابسته است

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: کمیسیون ملی یونسکو بعد از اطلاع از محورهای این جشنواره که در مسیر اهداف فرهنگی یونسکو است، تصمیم به حمایت معنوی از این کار گرفت. البته حمایت های این کمیسیون به دلیل اینکه بودجه زیادی در اختیار ندارد، عمدتاً معنوی است، هرچند اگر بتواند حمایت های مالی هم انجام دهد که در راستای افکار و عقایدی است که در سرنوشت کشور موثر هستند.

سعدالله نصیری قیداری افزود: تفاهمنامه ای در این زمینه میان کمیسیون ملی یونسکو و موسسه فرهنگی و هنری نامه های سرزمین نوروز منعقد شد که در متن آن انواع حمایت های معنوی کمیسیون به صراحت اشاره شده که بعدها نیز با مشکل مواجه نخواهد شد.

وی گفت: اصولا توسعه علم، فرهنگ، فن آوری و بقیه شئونات توسعه وابسته به انتقال تجربیات است، اگر نظریه ای امروز بسیار گسترده نمود پیدا می کند، این بر اساس تجربیات سالها و قرن ها تلاش انسان است که نسل به نسل منتقل شده و مرتب تکامل و توسعه یافته است.

نصیری قیداری ادامه داد: اگر امروز مدلی برای کیهان شناسی وجود دارد به هیچ وجه به مدل های دوران گذشته شباهتی ندارد و اگرچه آن مدل در آن زمان در نوع خود خوب بوده اما به تدریج با انتقال تجربیات و یافته های جدید در نسل های بعدی توسعه یافته و امروز به مدلی وزین و گسترده تبدیل شده است.

به گفته وی، انواع مختلف توسعه به این روش اتفاق می افتد که تجربیات هر نسل با تجمیع تجربه نسلهای گذشته به نسل آینده منتقل می شود.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با بیان اینکه فرهنگ هم از این قاعده مستثنی نیست و انتقال آن به نسل های آتی نیازمند این فرآیند است، گفت: با انتشار کتاب یاد شده، به جای اینکه فرزندان نظرات بزرگان خود را در جاهای دیگر دنبال کنند، آنها را در مجموعه ای آراسته می بینند، از این رو این کتاب بخش قابل توجهی از تجربیات نسل گذشته را به سبکی صادقانه به نسل بعدی منتقل می کند که از قضا یکی از اهداف برنامه یونسکو درباره کنوانسیون مواریث ناملموس است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار 16 فروردین 97، کد مطلب: 82878020، www.irna.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
0
0
کشور های زیادی در به ثبت رساندن نوروز در سازمان ملل نقش داشته اند
این ها با ایران پیوند های مشترک بسیاری را دارند
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین