پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۲۰۲۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۸
مشاور عالی رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: ما استحقاق و استعداد بهبود کیفیت کالای ایرانی را داریم اما این مسئله نیازمند مدیریت، برنامه و نظارت است و طبیعتا براساس این سه‌گانه باید در سه جهت مهم شامل قیمت کالا، کیفیت و کمیت‌ کالا برنامه‌ریزی داشته باشیم.
شعارسال: رهبر معظم انقلاب، چند سال اخیر را با عناوین اقتصادی مزین فرموده‌اند تا گامی در راستای حمایت از اقتصاد ملی و رشد و شکوفایی اقتصاد کشور برداشته شود. ایشان همچنین در اواخر سال ۱۳۹۲ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» را ابلاغ کردند تا با اجرای این سیاست‌ها بتوان زمینه‌های مقاوم سازی اقتصاد کشور در مقابل تکانه‌ها و شوک‌های وارده به اقتصاد کشور را فراهم کرد. رهبر انقلاب همچنین در آغاز سال جاری، عنوان «حمایت از کالای ایرانی» را برای سال جاری برگزیدند که قطعا تحقق این شعار نقش تعیین‌کننده‌ای در موفقیت اقتصاد مقاومتی دارد اما تحقق شعار سال جاری و بهبود کیفیت کالای ایرانی نیازمند اقداماتی جدی از سوی مسئولان اقتصادی کشور است که بنا داریم در قالب سلسله مصاحبه‌ها و گزارشاتی به آن بپردازیم.

ابوذر ندیمی، مشاور عالی رئیس سازمان برنامه و بودجه، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان دیدگاه‌های خود درباره لوازم تحقق شعار «حمایت از کالای ایرانی» پرداخت و اظهار کرد: در ارتباط با حمایت از تولید داخلی، چند عنوان قابل ذکر است که مورد اول این است که مسئولان باید تلاش کنند تولیدات، کیفی شده و همه استانداردها رعایت شود؛ به تعبیر دیگر، عدم رعایت استاندارد در تولید کالای داخلی به اعتماد مردم و به دارایی مردم ضربه می‌زند و از این رو، اولین کار این است استانداردها بالا رفته و به طرز قابل قبولی، ملی، منطقه‌ای و حتی جهانی شود.

وی ادامه داد: عدم اهتمام به کیفیت کالاهای داخلی، این شعار را به طور کلی، با توجه به اینکه مخاطب آن فقط مسئولان نیستند دچار خدشه می‌کند. دومین موضوع، مربوط به واردات است. باید واردات به نحوی کنترل شود که عموم کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای که منجر به کیفی‌سازی تولید می‌شود را وارد کنیم و باید به عناوین واردات آن دسته از کالاها و خدماتی که موجبات ارتقای کیفیت تولید داخلی می‌شوند توجه جدی کرد.

وظایف دولت در حمایت از کالای ایرانی

ندیمی یادآور شد: سومین موضوعی که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد، به مدیریت مربوط است. در این‌باره نباید در بازار فقط دستگاه قضایی حاکم باشد بلکه باید مجموعه‌ای فعالیت کنند که علاوه بر تعزیرات، عناوینی از جهت استاندارد یا مسائل مربوط به کنترل بازار کاملا مد نظر آنان باشد.

مشاور عالی رئیس سازمان برنامه و بودجه تأکید کرد: اولین مسئله مربوط به دولت هم این است که در رابطه با مصارف دولتی، اولویت را به طور کلی به کالاهای ایرانی بدهد؛ چراکه اگر قرار است کیفیت کالا را کنترل کند باید آن کالا مصرف شود و از این رو باید موضوع استفاده از بودجه برای مصارف اداری، هزینه‌ای، خدماتی و مانند آن، دارای رویکرد به سمت مصرف کالای داخلی باشد.

لزوم برخورد با تولیدکنندگان متخلف

این نماینده سابق مجلس اظهار تصریح کرد: نکته دیگر در مورد آن دسته از تولیدکنندگانی است که عملا موجبات تضعیف تولید را از جهت کیفی فراهم می‌کنند که باید برخورد با آنها، به نحوی باشد که آنان کاملا هزینه عدم رعایت کیفیت را پرداخت کنند؛ بدین معنی که انحصار برای تولیدات بد و ضعیف فراهم نشود. بنابراین بنده معتقدم ما استحقاق و استعداد بهبود کیفیت کالای ایرانی را داریم اما این مسئله نیازمند مدیریت، برنامه و نظارت است و طبیعتا براساس این سه‌گانه که عرض کردم باید در سه جهت مهم کار کنیم.

وی ادامه داد: یکی از این موارد مهم در مورد قیمت کالاها، دیگری در مورد کیفیت و سوم هم در مورد کمیت‌هاست از این جهت که بازار را دچار مشکل نکنیم؛ بنابراین بهبود وضعیت استفاده از کالای ایرانی منوط و مشروط به رعایت این موارد است.

سه راهکار برای بهبود اعتماد مردم به کالای ایرانی

مشاور عالی رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره لوازم کاهش بی‌اعتمادی مردم به کالای ایرانی عنوان کرد: طبیعتا یک روزه نمی‌توانیم به کیفیت مورد نظر برسیم اما سه راه وجود دارد که بتوانیم به این هدف برسیم. یک راه این است که ما فرصت معلوم به بنگاه‌های تولیدی بدهیم که فعالیت خود را بهینه و کیفی‌سازی کنند. راه دیگر این است که در رابطه با واردات کالاهای سرمایه‌ای در جهت ارتقای کیفیت، اجازات ویژه بدهیم و حتی از بسیاری از تعرفه‌ها چشم‌پوشی کنیم و یا حداقل تعرفه را در نظر بگیریم تا موجبات کیفی‌سازی تولید فراهم شود.

ندیمی در پایان گفت: سومی اقدامی که در راستای دستیابی به این هدف باید مد نظر قرار گیرد، رقیبسازی است. طبیعتا نباید تولید کالا را به انحصار تبدیل کنیم بلکه باید اجازه دهیم دیگرانی نیز در این زمینه وارد شوند. اگر این سه مسئله مورد توجه قرار گیرد قطعا می‌توانیم در یک پروسه چند ماهه و حداکثر یک ساله به اهداف برسیم؛ به شرطی که دولت به سختی در رابطه با کیفی‌سازی کالاهای داخلی، برنامه واردات به نفع کیفی‌سازی، برنامه رقیب به نفع کیفی‌سازی و برنامه فرصت برای کیفی‌سازی را مورد توجه قرار دهد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایکنا ، تاریخ انتشار: 17 فروردین 1397 ، کدخبر: ۳۷۰۳۳۲۴ ، www.iqna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
0
0
کالا های ایران بیشتر از همه چیز باید تبلیغات درستی برای آن ها انجام شود تا برای همه ارزش خرید داشته باشند
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین