پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۳۵۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۱
من معتقدم محمد بن سلمان برای تحکیم قدرت خود در عربستان با موانع بیشتری روبرو خواهد شد و باید منتظر بی ثباتی‌ها و اتفاقاتی از جنس اتفاقات دیشب در عربستان باشیم و به نظر من دامنه این اتفاقات هم گسترش پیدا خواهد کرد
شعارسال: دیشب کاخ پادشاهی عربستان سعودی شب نا آرامی را سپری کرد؛ صدای شلیک در محوطه کاخ پادشاهی عربستان سعودی در ریاض باعث شد در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی بحث‌های مختلفی در بگیرد. عده‌ای از وقوع کودتا علیه پادشان عربستان و شاهزاده جوان سعودی؛ محمد بن سلمان سخن می‌گویند که منجر شده است آن‌ها را به پناهگاه منتقل کنند. اما در مقابل عده‌ای هم اتفاق دیشب را یک زدن یک پهباد مزاحم تلقی کرده اند. در همین زمینه سخنگوی رسمی پلیس منطقه ریاض مدعی شده بود که در ساعت ۱۹:۵۰ شامگاه شنبه برابر با پنجم ماه شعبان ۱۴۳۹ یکی از نقاط امنیتی محله الخزامی شهر ریاض پرواز یک هواپیمای تفریحی کوچک کنترل از راه دور از نوع پهپاد را رصد کردند که مجاز نبوده است و به همین سبب نیرو‌های امنیتی مستقر در این نقطه امنیتی بر اساس دستورات مربوطه با آن مقابله کردند. دستگاه‌های ذی‌ربط هم تدابیر تحقیقی درباره ابهامات این حادثه را نیز آغاز کردند.

اما با این حال هنوز رسانه‌ها در فضای گنگ و مبهی قرار دارند و چیزی هوز از پس غبار دیشب عیان نشده است و نمی‌توان با قاطعیت در مورد آن سخن گفت و این در حالی است که روزنامه رأی‌الیوم به‌ سردبیری عبدالباری عطوان تحلیلگر مطرح عرب با اشاره  خبر تیر اندازی های دیشب در کاخ پادشاهی عربستان آورده است تدابیر امنیتی طی ماه‌های اخیر در اطراف کاخ‌های پادشاهی در عربستان تشدید شده بود، در اکتبر گذشته هم یک فرد مسلح به دو محافظ سعودی تیراندازی کرده بود که سه نفر در ورود کاخ پادشاهی در جده زخمی شده بودند. نیرو‌های امنیتی محافظ کاخ پادشاهی توانسته بودند این فرد مسلح را که یک شهروند سعودی ۲۸ ساله بود، در حالی که یک کلاشینکف و سه بمب به‌همراه داشت به‌قتل برسانند.

دکتر زارعان کارشناس مسائل غرب آسیا در مورد اتفاق دیشب در عربستان گفت: «ماجرا خیلی مبهم است و حرف‌های ضد و نقیض زیادی در مورد آن زده شده است. خود سعودی‌ها وقوع کودتا را تکذیب می‌کنند. در مقابل هم منتقدین سعودی‌ها به نوعی خبر از تلاش برای کودتا می‌دهند. فارغ از ماجرای دیشب من از خیلی وقت پیش در انتظار کودتا در عربستان بودم چرا که معتقد بودم محمد بن سلمان سیاست‌های یکجانبه‌ای در پیش گرفته است و این را گروه‌های ذی نفع در قدرت تحمل نخواهند کرد»

وی در مورد ریشه‌های اختلافات در عربستان هم گفت: «ببینید ما در عربستان شاهد تغییر نسل رهبران در هستیم. رهبران پیر جای خود را به رهبران جوان می‌دهند که این به نوعی مخالف توصیه ملک سعود است که در آن قدرت به برادران منتقل می‌شد نه فرزندان آن‌ها که الان می‌بینیم محمد بن سلمان در حال قدرت گرفتن در عربستان و جانشینی پدرش است. این باعث شده در این فرایند محمد بن سلمان گروه‌های ذی نفع مثل وهابی‌ها را در ساختار قدرت عربستان قلع وقمع کند از طرف دیگر شیب اصلاحات او به نسبت جامعه عربستان تند بود که باعث مخالفت‌هایی شده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در پاسخ به این سوال که آیا احتمال گسترش بی ثباتی‌ها در عربستان وجود دارد هم بیان کرد «من معتقدم محمد بن سلمان برای تحکیم قدرت خود در عربستان با موانع بیشتری روبرو خواهد شد و باید منتظر بی ثباتی‌ها و اتفاقاتی از جنس اتفاقات دیشب در عربستان باشیم و به نظر من دامنه این اتفاقات هم گسترش پیدا خواهد کرد»


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه  خبری تحلیلی فردا، تاریخ انتشار:2 اردیبهشت 97، کدخبر:  804532،www.fardanews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
0
0
عربستانی ها مانند افغان ها تحمل این همه آزادی را ندارند چون ذهن آن ها محدود شده است
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین