پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۴۸۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۷
عباسعلی نوبخت معاون امور جنگل هاي سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداری کشور اظهار کرد: امسال برای اجرای طرح های آبخيزداری در استان ها، ۲۰۰ ميليون دلار از محل صندوق توسعه ملی اختصاص می يابد.

شعار سال: مدیریت نامناسب منابع آب در کشور و فرسایش خاک نزدیک به ۹۰ درصد پهنه سرزمین خشک و نیمه خشک ایران را تهدید می کند؛ در واقع با وقوع سیل و فرسایش خاک، سالانه میلیاردها متر مکعب آب و خاک کشور تلف می‌شود.

بر اساس بررسی های انجام شده، کارآمدی روش مدیریت آبخیزها در مناطق مختلف کشور، در حل این بحران ها بسیار چشمگیر است.

اولویت اجرای طرح های آبخیزداری در مدیریت منابع آبی

آبخیزداری مهمترین عامل تولید آب و کاهش فرسایش خاک است که تاثیر به سزایی در جلوگیری از تبخیر آب و کاهش رواناب های سطحی ایفا می کند، به همین دلیل لزوم توسعه فعالیت های آبخیزداری در سراسر کشور باید در اولویت وزرات کشاورزی برای مدیریت منابع آبی در این بخش قرار گیرد.

در همین خصوصعباسعلي نوبخت،معاون امور جنگل هاي سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري کشور روز دوشنبه در آيين تکريم و معارفه مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري کردستان اظهار کرد:امسال برای اجرای طرح های آبخيزداری در استان ها، ۲۰۰ ميليون دلار از محل صندوق توسعه ملی اختصاص می يابد.

وی با بیان این که هنوز سهم اختصاص یافته برای هر استان از این میزان اعتبار مشخص نشده است، افزود: طرح هاي آبخيزداري نقش مهمي در ذخيره منابع آبي دارد و مي تواند براي حفظ ذخاير آبي کشور مورد توجه قرار گيرد.

افزایش تولید محصولات کشاورزی با اجرای عملیات آبخیزداری

گفتنی است از ۴۳۰ میلیار متر مکعب آب ورودی در کشور تنها پنج درصد آن به محصولات کشاورزی می‌رسد و مابقی اتلاف می گردد؛ به همین دلیل ضروری است برای حفاظت هم‌زمان از منابع آب‌ و خاک و بهره‌برداری صیانتی از منابع طبیعی، نگاه سازه‌ای در مدیریت منابع آب به نگاهی مبتنی بر آبخیزداری تغییر یابد.

در حال حاضر با مصرف ۹۰ میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی، حدود ۱۰۰ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می‌شود. با افزایش بهره‌وری آب از طریق اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری، می‌توان با نیمی از حجم آب یاد شده عملکرد را به بیش از دو برابر ارتقاء داد و برای جمعیتی بالغ بر ۲۵۰ میلیون نفر در کشور غذا تولید نمود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی مقاومتی نیوز، تاریخ 6 اردیبهشت 97، کد مطلب: 52534: www.moqavemati.net


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۹
0
0
باید در کنار این کارها اصلاح الگوی مصرف اب در کشور انجام بشه
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین