پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۲۵۴۵۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۷
کارشناس مسکن گفت: کسانی که از افزایش 50 درصدی را در حوزه مسکن پیش بینی می کنند محور و مبنای تحلیل انها تنها در حوزه بازار موازی ارز است که این تحلیل با توجه به شرایط فعلی صحیح نیست و باید مولفه های دیگری را در نظر بگیرند.
شعارسال: بهزاد احمدی، کارشناس حوزه مسکن و شهرسازی با اشاره به زمزمه های افزایش قیمت مسکن در سال جاری گفت: این مولفه هایی که برخی از کارشناسان، بازار مسکن را با انها پیش بینی می کنند ، معمولا در مقایسه قیمت ها چند بازار با هم مقایسه می شود.

وی بر همین اساس اضافه کرد: مثلا بازار ارز، طلا و بورس با بازار مسکن این ها چون موازی با هم هستند آن کسی که پیش بینی می کند باید جریان پول را هم در هر کدام از این بازار ها مقایسه کند؛ اتفاقاتی که در سال گذشته در کشور ما رخ داد این بود که ارز تغییرات فراوانی داشت.

کارشناس حوزه مسکن دلیل نوسانات ارزی در کشور را مصنوعی دانست و بیان داشت: واقعیت درباره ارز این است که قیمت ارز خیلی قیمت مصنوعی است یعنی قیمت 3800 تومانی که پیش از انتخابات ریاست جمهوری حفظ شد قیمت کاملا مصنوعی بود که بعد از انتخابات این پیش بینی می شد که قیمت ارز شروع به رشد کردن کند که این مسئله را هم از طریق فرمایشی تا یک حدی توانسته بودند آن را کنترل کنند.

احمدی افزود: به تدریج نرخ ارز آمده بود بالا ولی از یک جایی به بعد حالا به دلایل مختلف و تهدیداتی که از خارج کشور شد این جهش قیمتی رخ داد، اتفاقی که افتاد این بود که خب تحلیلگرها بر اساس این رویه که ارز رشد می کند و افزایش قیمت آن روی قیمت مسکن نیز تاثیر می گذارد گفتند که یک رشد فزاینده ای در بخش مسکن خواهیم داشت.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم بازار فعلی را نگاه کنیم توان خرید مردم خیلی بالا نیست شما معمولا اگر شب های عید یک بررسی کنید این اتفاق می افتد معمولا پیش از عید رونق نسبی در صدور پروانه ها دیده می شود حالا بخاطر بخشودگی جرائم در بهمن ماه ما یک رشد در صدور پروانه ها داریم و از آن طرف بازار شب عید هم تکان مختصری می خورد و برخی کارشناسان این پدیده را سیگنال افزایش قیمت مسکن تلقی می کنند.

کارشناس حوزه مسکن در تحلیل بازار مسکن و قیمت مسکن در سال جاری خاطرنشان کرد: امسال هم این اتفاق رخ داد منتهی موضوعی که باید دقت شود این رونقی است که می خواهد اتفاق بیافتد حالا چه در بهار و چه در تابستان که جابجایی مردم و خرید و فروش ها خواهد بود خیلی شدید است یا خیر ، الان توان خرید مردم در این مقطع اینقدر پایین است که در این بازاری که ما با ارز 3800 تومان و 4200 داشتیم خیلی ما چیزی به اسم رونق در این بازار نمی دیدیم.

احمدی گفت: دلیل آن هم رکود اقتصادی است که وجود دارد، یک نگاه این است که دولت با رکود کشاندن اقتصاد خواست تورم را کنترل کند. منتهی از آن طرف مشاغل را با توجه به این که مخصوصا بازار مسکن 700 شغل عنوان می شود آن رونق را از اقتصاد گرفت و بیکاری را زیاد کرد و به طبع آن توان اقتصادی مردم کاهش پیدا کرد.

وی افزود: در ادامه کسانی که این نظریه افزایش قیمت را مجددا مطرح می کردند استدلالشان این بود که دولت برنامه ای دارد برای افزایش وام های مسکن، اولا این وام ها هنوز عملیاتی نشده ثانیا اگر بخواهد عملیاتی شود گذشته این وام ها نشان داده که اقساط این وام ها اینقدر بالا است که کسی توان پرداخت این وام ها را ندارد، صحبت شده بود که در سال 96 وام مسکن زوجین تا 200 میلیون افزایش قیمت پیدا کند منتهی شرایط به نحوی نیست که مردم بتوانند قسط بالای این وام ها بپردازند.

کارشناس مسکن با بیان اینکه مسکن زمانی رونق پیدا میکند که دولت وام با بهره کم و اقساط بلند مدت به مردم ارائه کند تصریح کرد: اگر ما این شرایط را که برای مسکن بوجود آمد بخاطر قیمت ارز و گران شدن مصالح و رونق بازار های موازی مانند طلا و ارز را در کنار توان خرید مردم قرار دهیم این به ما نشان می دهد که یک چیزی شبیه بمب ساعتی در این فضا وجود دارد که وقتی ثانیه شمار آن به حرکت در می آید که دولت شرایطی را برای مردم فراهم کند که وام هایی با سود کم و اقساط کم در دراز مدت و ارقام بالا را به مردم ارائه کند ، اگر چنین کاری کند می توانیم بگوییم این بمب ساعتی در حوزه مسکن منفجر می شود.

احمدی ادامه داد: ولی ظاهر امر این است که در شرایط فعلی و با توجه به اینکه هنوز دولت وارد عمل نشده و عزمی هم در این باره وجود ندارد اگر افزایش قیمتی هم در مسکن وجود داشته باشد در حد درصد تورم است و بیشتر از آن نخواهد بود، این در شرایط خیلی مساعد است اما در شرایط فعلی احتمال رکود نیز وجود دارد. تا زمانی که سیاست های دولت در حوزه مسکن تغییر نکند افزایش قیمت آنچنانی در حوزه مسکن نخواهیم داشت و همه افزایش قیمت ها در حد حرف است و افزایش قیمت بر اساس نرخ تورم خواهد بود.

وی در پایان عنوان کرد: کسانی که از افزایش 50 درصدی را در حوزه مسکن پیش بینی می کنند محور و مبنای تحلیل انها تنها در حوزه بازار موازی ارز است که این تحلیل با توجه به شرایط فعلی صحیح نیست و باید مولفه های دیگری که در ابتدا به ان اشاره شد را در نظر بگیرند. روند افزایش قیمت در حوزه مسکن تا اخر سال بر اساس نرخ تورم است و روند بسیار کندی است و همچنین افزایش قیمت انچنانی در این حوزه نخواهیم داشت.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی راه دانا ، تاریخ انتشار: 11 اردیبهشت 1397 ، کدخبر: 1347595 ، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
0
0
دولت همه صنعت این کشور رو برای وعده انتخاباتی خودش که کنترل تورم بود رو خوابوند
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
0
0
دولت اگه عرضه داشته باشه دوتاشو باهم کنترل می کنه
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
0
0
در این زمینه هم اگر درست حسابی بررسی کنیم تا حد زیادی هم موفق بوده است
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین