پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۵۸۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۱
محققان کشورمان برای تحقق فرمان رهبری و توسعه تولید بومی آستین‌ها را بالا زده‌اند اما عدم اعتماد مسؤولان و عدم خوش‌بینی مردم را به عنوان مهم‌ترین موانع خود در مسیر پیشرفت عنوان می‌کنند.
شعارسال: چند سالی می‌شود که مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش‌بنیان تاکید دارند و راهکارهای عملی برای باز شدن گره اقتصاد را هم در حوزه دانش‌بنیان ارائه داده‌اند.

رهبر معظم انقلاب امسال به طور مستقیم بر حمایت از تولید داخلی تأکید و حتی این موضوع را به عنوان شعار سال مطرح فرمودند تا تلاش بیشتری در تمام حوزه‌ها در این زمینه صورت پذیرد.

عزم‌ها برای اجرای فرمان رهبر انقلاب جزم شده است، محققان به دنبال ارتقای کیفیت تولید داخل هستند و مسؤولان آستین‌ها را برای حمایت بالا زدند.

اما در این مسیر مشکلات و موانعی هم وجود دارد، از کمبود بودجه گرفته تا نبود متقاضی برای طرح‌ها.

* عدم اعتماد دستگاه‌ها به نتایج کار شرکت‌های ایرانی مانعی در مسیر توسعه تولید داخل

محمدجواد فروندی محقق ایرانی درباره مسیر پرفراز و نشیبی که تولید داخل در حوزه نانوالیاف‌ها طی کرده است، می‌گوید: تا 10 سال پیش، فناوری نانوالیاف در داخل کشور وجود نداشت و برای استفاده از آن، نانوالیاف از خارج وارد می‌شد، این وابستگی که با تحریم‌های بین‌المللی همراه شده بود، سدی بزرگ در مسیر توسعه‌ این فناوری محسوب می‌شد. از این رو گروه‌های تحقیقاتی مختلف فعالیت جدی پیرامون ساخت تجهیزات مرتبط با فناوری نانوالیاف را آغاز کردند که با توجه به فقدان دانش فنی، لازم بود تا توسعه فناوری نانوالیاف به‌صورت زیربنایی و با اتکا به توانمندی‌های داخلی انجام شود. ماحصل این فعالیت‌ها، تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیانی بود که موفق به تجاری‌سازی تجهیزات تولید نانوالیاف شده‌ بودند.

وی عدم اعتماد دستگاه‌ها به نتایج کار این شرکت‌ها را از جمله مشکلات اولیه در مسیر توسعه تجهیزات تولید داخل می‌داند و می‌گوید: گذشت زمان نشان داد که فناوری نانوالیاف ایرانی قابلیت رقابت با رقبای خارجی را دارد، نانوفیلترها سبب کاهش استهلاک خودروها و مصرف سوخت می‌شوند و نخستین هدف ما نیز ایجاد استقلال در تولید این محصول است.

فروندی،ثابت نبودن نرخ ارز را هم از دیگر مشکلات این حوزه برشمرده و می‌گوید:در حوزه مصرف نیز با مشکلاتی مواجهیم که به فناوری داخلی اعتماد نداشتند به خصوص در صنایع دولتی که در حال حاضر این قضیه کمتر شده و امیدواریم تا یکی دو سال آینده این موضوع نیز برطرف شود.

* خوش بین نبودن مردم نسبت به محصولات ایرانی به منسوجات داخلی ضربه وارد می‌کند

همچنین باغبانباشی محقق دیگر کشورمان، فروش محصولات تقلبی به نام نانو فناوری در بازار را یکی از موانع پیش روی محققان این حوزه می‌داند و می‌گوید: در حال حاضر برخی از محصولات مانند جوراب با نام نانو در سطح بازار داخلی و متروی تهران به فروش می رسند که نه تنها نانو نیستند بلکه در آنها نخ هم به کار نرفته و صد در صد از الیاف پلی استری و بازیافتی و آلوده ساخته شده‌اند، تفاوت عمده ما با آنها در ادعای ساخت این محصولات است.

این محقق ایرانی در رابطه با چالش‌های پیش روی تولید و فروش محصولات می‌گوید: هم اکنون مهم‌ترین چالش ما بحث فرهنگی سازی است، متاسفانه مردم کشورمان زیاد به کالاهای ایرانی خوش‌بین نیستند و زیاد تمایلی به خرید کالای ایرانی ندارند.

باغبانباشی درباره چگونگی رفع این موانع می‌گوید: مهمترین راهکار برندینگ و اعتماد سازی است، فرهنگ مردم باید به سمتی برود که برند محور خرید کنند.

این محقق ایرانی با اشاره به انتظار محققان از نهادها برای حمایت از کالای ایرانی عنوان می‌کند: قطعا سازمان‌های ذی ربط می‌توانند برای تسهیل ساختن این امر کمک شایانی داشته باشند اما اگر سنگ اندازی نکنند برای ما کفایت می‌کند، ما انتظار حمایت معقول داریم. ما انتظار نداریم دولت سوبسید بدهد یا جلوی واردات را بگیرد. هرچند اگر جلوی واردات گرفته شود و تولید کننده در کوتاه مدت بتواند فروش بیشتری کسب کند اما به نظر من رقابت است که باعث می‌شود قیمت متعادل و کیفیت بهتر شود بنابراین من با حمایت سوبسیدی موافق نیستم اما کاملا موافق حمایت منطقی هستم.

* برای توسعه تولید داخل تجهیزات کافی می‌خواهیم

مهدی جنوبی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و یکی از محققان ایرانی نیز مشکلات تجهیزات را مطرح و عنوان می‌کند: ما برای انجام تحقیقاتمان با مشکلات تجهیزات روبرو هستیم تجهیزات ما کافی نیست و با نهادها برای تجهیزات صحبت کردیم که البته معاونت علمی از طریق نمایشگاه تجهیزات داخل به ما کمک کرده‌اند ولی از بین تمام دستگاه‌های ما یک دستگاه ایرانی بود که کیفیت کافی را نداشت بنابراین تجهیزات داخلی اگر قرار است مورد حمایت قرار بگیرد باید ارتقاء کیفیت داشته باشد. ما تمام تلاشمان این است که از تجهیزات داخلی استفاده کنیم ولی سازندگان نیز باید کیفیت را افزایش دهند.

* راهکارهای وزیر علوم برای ارتقای کیفیت تولید داخل

با وجود تمام این مشکلات اما وزیر علوم راهکارهایی را ارائه می‌دهد و می‌گوید: تولید کنندگان باید حتما به سمت دانشگاه‌ها بیایند و مشکلات و نیازها را ارائه دهند که اساتید و دانشگاهیان در آن زمینه وارد شوند، رقابت محصولات داخلی و خارجی روی کیفیت است، باید کیفیت را ارتقا دهند و تکنولوژی که بتواند تولید را آسان کند و مدیریتی که هزینه‌ها را کاهش دهد می‌تواند سبب موفقیت شود.

غلامی می‌گوید: طرح‌های جدید شرکت‌های دانش‌بنیان که خبرهای آن در رسانه‌ها درج می‌شود از سوی اساتید و محققان دانشگاه‌ها اجرا می‌شود که وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این طرح‌ها را مورد حمایت قرار می‌دهند، پارک‌های علم و فناوری هم محل کمک به صاحبان ایده‌های جدید است، محل استقرار، خدمات و تسهیلات به محققان در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد ارائه می‌شود.

وی می‌گوید: حجم کار از نظر کمی و کیفی بسیار خوب است و قرار است نتایج تمام این کارها در داخل به ثمر برسد که البته این طرح‌ها مشتری خارجی هم دارند.

به گزارش فارس، محققان ایرانی آماده توسعه بازار داخلی هستند ولی تحقق این امر، حمایت مردم و مسؤولان از کالاهای تولید شده را می‌طلبد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: 9 اردیبهشت 1397 ، کدخبر: 13970205001041 ، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۴
0
0
تسهیل قوانین و عدم واردات بیرویه از طرف دولت و افزایش کیفیت محصولات از طرف دیگر برای این کار الزامیست
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین