پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۶۹۸۱
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۶
با وجود بارش‌های خوب بهاری که در برخی ارتفاعات کشور به شکل برف بود بازهم ذخیره برف در اکثر نقاط پایین است که نگرانی مسئولان برای تأمین آب شرب و حتی کشاورزی در ماه‌های گرم سال را فراهم کرده است.

شعار سال: آمار منتشره از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد، سطح پوشش برف کشور تا تاریخ نهم فروردین ماه امسال معادل 25 هزار و 700 کیلومترمربع بوده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته 98 هزارو 24 کیلومتر گزارش شده بود که حاکی از کاهش 74 درصدی سطح پوشش برف بوده است.

پس از بارش‌های اخیر که اخباری مبنی بر بارش برف در برخی نقاط کشور داشتیم، باورعموم این بود که ذخیره برف از وضعیت فوق بحرانی فروردین ماه خارج شود.

اما واقعیت این است که هرچند آمار جدید شرکت مدیریت منابع آب ایران وابسته به وزارت نیرو حاکی است که سطح پوشش برف تا دوم اردیبهشت ماه جاری به 39 هزار کیلومتر افزایش یافته، اما کماکان ذخایر برفی نگران‌کننده است.

بر این اساس پوشش برفی در تاریخ دوم اردیبهشت ماه سال 96 معادل 25 هزارو 288 کیلومتر بود که افزایش 54 درصدی دارد.

ذخایر برفی همه ساله یکی از اندوخته‌های منابع آب در بهار به شمار می‌رود که معمولاً در کشورما تا تیرماه به مرور ذوب می‌شود و هم سفره‌های آب زیر زمینی را تغذیه می‌کند و هم نقش مهمی در روان آب‌ها دارد، اما امسال کارشناسان بر این باورند که ذخایر برف کشور به حدی کم است که انتظار می‌رود تا پایان اردیبهشت ماه اثری از آن برجای نماند و این مسأله می‌تواند مشکلات بزرگی را برای تأمین آب در همه بخش‌ها به وجود آورد.

به همین جهت برای برون رفت از این معضل و گذر از ماه‌های گرم سال نه تنها به برنامه‌ریزی مدون ودقیق از سوی مسئولان ذیربط نیاز داریم بلکه ضروری است خود مردم نیز امسال به طور جدی بحث صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب را در زندگی روزمره خود رعایت کنند.

گفتنی است، معمولاً یک سوم آب مورد نیاز برای فعالیت‌های کشاورزی هم از بارش برف و ذوب آن تأمین می‌شود لذا در بخش کشاورزی نیز باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که در سال زراعی جاری از کشت محصولات آب بر در استان‌هایی که با کمبود آب بیشتری مواجه هستیم جلوگیری شود.

در سال زراعی جاری تنها در هفت استان افزایش ناچیز بارندگی داریم

در همین حال، بررسی وضعیت بارش تجمعی استان‌ها توسط شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد، از اول مهرماه سال 96 تا 14اردیبهشت ماه جاری، تنها در هقت استان با افزایش ناچیز بارندگی روبه‌رو بوده ایم، در این مدت در کردستان به طور میانگین 440 میلیمتر باران باریده که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته با افزایش 15 درصدی روبه‌رو بوده همچنین در گلستان به طور میانگین 364 میلیمتر باران داشته‌ایم که ازافزایش هشت درصدی برخوردار بوده است.

آذربایجان شرقی و غربی دو استان دیگر هستند که میزان بارش در آن ها در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با افزایش 24 درصدی روبه‌رو بوده است.

در کرمانشاه و ایلام نیز به ترتیب 423 میلیمتر و 347 میلیمتر بارش داشته‌ایم که از افزایش به ترتیب هفت و شش درصدی نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته برخورداربوده است.

در همین حال، بررسی میزان بارش در اردبیل نیز نشان می‌دهد، در این مدت در این استان سردسیر به طور میانگین 233 میلیمتر بارش رخ داده که هیچ تغییری نسبت به مدت مشابه سال قبل نداشته و در واقع بارش‌های بهاری توانسته میزان بارش اردبیل را به سطح سال گذشته برساند.

اما در این مدت هرمزگان با کاهش 80 درصدی، سیستان و بلوچستان با کاهش 75 درصدی، کرمان با کاهش 71 درصدی، اصفهان با کاهش 49 درصدی و بوشهر با کاهش 55 درصدی نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل در زمره استان‌هایی بوده‌اند که بیشترین کاهش بارندگی را داشته‌اند.

در این مدت همچنین دراستان تهران 186 میلیمتر بارش داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 40درصدی و مدت مشابه درازمدت کاهش 23درصدی داشته است.

کاهش 241 کیلومتری وسعت دریاچه ارومیه

در همین حال، بررسی نوسانات آب دریاچه ارومیه توسط شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد که تا 14 اردیبهشت ماه جاری هرچند سطح تراز آب این دریاچه نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته تغییر محسوسی نداشته، اما وسعت دریاچه بشدت کاهش یافته است.

این گزارش حاکی‌است، تراز سطح آب دریاچه ارومیه تا 14 اردیبهشت ماه جاری یکهزارو 270 مترو 76 سانتیمتر بود که این میزان درمدت مشابه سال قبل یکهزارو 270 مترو 97 سانتیمتر بوده که کاهش 21 درصدی داشته است.

اما وسعت دریاچه ارومیه در 14 اردیبهشت ماه سال آبی 96-95 معادل دو هزارو 540 کیلومتر مربع بوده که این میزان امسال در 14 اردیبهشت ماه جاری به دو هزارو 299 کیلومتر مربع رسیده که نشان دهنده کاهش 241 کیلومتری وسعت این دریاچه است.

هرمزگان با کاهش 80 درصدی، سیستان و بلوچستان با کاهش 75 درصدی، کرمان با کاهش 71 درصدی، اصفهان با کاهش 49 درصدی و بوشهر با کاهش 55 درصدی نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل در زمره استان‌هایی بوده‌اند که بیشترین کاهش بارندگی را داشته اند

هرچند آمار سطح پوشش برف تا تاریخ دوم اردیبهشت ماه جاری به 39 هزار کیلومتر افزایش یافته، اما کماکان ذخایر برفی نگران‌کننده است

بررسی وضعیت بارش تجمعی استان‌ها نشان می‌دهد، از اول مهرماه سال 96 تا 14اردیبهشت ماه جاری، تنها در هفت استان با افزایش ناچیز بارندگی روبه‌رو بوده‌ایم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار - ، کد مطلب: 466449، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین