پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۷۰۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۷
تیم‌های نفت مسجد سلیمان و نساجی با قدرت نمایی در لیگ یک، بار دیگر به سطح اول فوتبال ایران بازگشتند.
شعارسال: تیم فوتبال نفت مسجد سلیمان با کسب قهرمانی رقابت های لیگ دسته اول فصل ۹۷-۱۳۹۶، مجوز صعود به لیگ برتر را کسب کرد تا شیران زاگرس در لیگ هجدهم برای دومین بار حضور در بالاترین سطح فوتبال ایران را تجربه کنند.

اولین باری که مسجد سلیمانی ها در لیگ به میدان رفتند راه به جایی نبردند و در نهایت با قعرنشینی چهاردهمین‌دوره این رقابت ها، همراه پیکان به لیگ یک بازگشتند.

شاید در ابتدای فصل پایان یافته لیگ دسته اول، با توجه به روند نزولی که نفت پیش گرفته و ۲ فصل متوالی رتبه یازدهم و سیزدهم رقابت ها را به دست آورده بود، حتی هواداران ۲ آتشه اش هم تصور نمی کردند این تیم به عنوان قهرمان راهی لیگ برتر شود اما تغییرات موثر در جمع بازیکنان و اعتماد به محمود فکری که از هفته بیست و دوم فصل سال گذشته روی نیمکت نفت مسجد سلیمان نشست و این تیم را از سقوط به لیگ ۲ نجات داد، این امر را محقق کرد.

از جمع بازیکنان فصل گذشته نفت فقط نفراتی مانند احمد داوودی، اکبر آفاق، رضا یزدان دوست، میلاد خدایی و مسعود پورمحمد حسینی در این تیم ماندند تا محمود فکری با جذب نفراتی چون میلاد میداوودی، پیمان میری، عباس عسگری، حمید نعمتی، عباس یحیی بیگی، مجید ایوبی، محمد علی نژاد، سعید غلامعلی بیگی، مصطفی بابادی، صادق صادقی این تیم را در مسیر یک رویای بزرگ قرار دهد.

نفت مسجد سلیمان که یکی از تیم های بسیار محبوب و قدیمی لیگ دسته اول محسوب می شود و هواداران آن همواره ورزشگاه بهنام محمدی را در بازی های خانگی پر می کنند، در نخستین‌بازی فصل ماشین سازی تبریز را که فصل گذشته در لیگ برتر به میدان می رفت با ۳ گل شکست داد تا شروع امیدوارکننده ای داشته باشد.

نوار پیروزی های متوالی نفت مسجد سلیمان در هفته پنجم و مقابل آلومینیوم اراک متوقف شد و نخستین شکست این تیم هم هفته ششم برابر خونه به خونه بابل رقم خورد. راه آهن، شهرداری تبریز، گل گهر سیرجان، شهرداری ماهشهر، مس کرمان، اکسین البرز، نساجی مازندران تیم هایی بودند که تا پایان نیم فصل مغلوب شاگردان فکری شدند. بادران، مس رفسنجان، ملوان و برق جدید شیراز هم موفق شدند این تیم را با تساوی متوقف کنند تا نفتی ها با ۳۸ امتیاز صدرنشین دور رفت لیگ دسته اول شوند.

نیم فصل دوم هم برای شیرهای زاگرس با تساوی در بازی خارج از خانه مقابل ماشین سازی تبریز آغاز شد اما در ادامه آنها ۲ پیروزی برابر صبا و ایران جوان کسب کردند. شاگردان علی اصغر کلانتری در تیم فجر سپاسی شیراز نخستین شکست نفتی ها در دور برگشت را در هفته بیست و یکم ثبت کردند. تساوی خانگی مقابل آلومینیوم اراک و شکست در زمین خونه به خونه بابل تا حدی وضعیت نفت را در صدرجدول لیگ دسته اول به خطر انداخت. با این وجود برتری مقابل راه آهن، شهرداری تبریز، مس کرمان، برق جدید شیراز، اکسین البرز، تساوی برابر ملوان، شهرداری ماهشهر و تنها یک شکست در بازی با گل گهر سیرجان سبب شد این تیم برای بازگشت به لیگ برتر در سه بازی پایانی فصل تنها نیاز به کسب ۲ امتیاز داشته باشد.

شاگردان محمود فکری در نخستین فینال در ورزشگاه بهنام محمدی به مصاف نساجی رفتند و مقابل این‌تیم با تساوی بدون گل متوقف شدند. شکست برابر بادران در هفته سی و سوم لیگ استرس خاصی را بین بازیکنان و کادرفنی نفت ایجاد کرد و این امر به دنبال از دست رفتن برتری ۲ بر صفر در آخرین دیدار فصل مقابل مس رفسنجان و به تساوی رسیدن این بازی به شکل قابل توجهی افزایش یافت اما در نهایت با این مساوی نفتی ها به عنوان قهرمان لیگ دسته اول جواز حضور در لیگ برتر را به دست آوردند.

هرچند نفت پس از تیم های خونه به خونه، نساجی، فجرسپاسی، ملوان و گل گهر سیرجان در جایگاه ششم جدول نیم فصل دوم لیگ دسته یک قرار گرفت اما در جدول کلی لیگ با ۳۴ بازی، ۱۸برد،۱۱ مساوی، ۵باخت، ۴۶ گل زده، ۲۵ گل خورده، تفاضل گل ۲۱ و ۶۵ امتیاز قهرمان شد.

پیمان میری و میلاد میداوودی با به ثمر رساندن ۹ گل برترین گلزنان نفت در لیگ دسته اول بودند.

مسجد سلیمان با لقب "شهر اولین‌ها" در ایران شناخته می‌شود. اولین زمین فوتبال مدرن در ایران با حدود ۱۰۰ سال سابقه همین ورزشگاه بهنام محمدی مسجد سلیمان است که همزمان با اکتشاف نفت در این شهر تاسیس شد. این ورزشگاه کوچک حدود هشت هزار نفر ظرفیت دارد اما به احتمال فراوان برای لیگ هجدهم این ظرفیت افزایش می یابد. البته ورزشگاه بهنام محمدی نواقص دیگری هم دارد که باید تا پیش از آغاز دوره جدید لیگ برتر رفع شود.

هرچند نفت مسجد سلیمان در لیگ یک از بودجه وزارت نفت استفاده می کرد اما با توجه به قانون منع هزینه ارگان های دولتی در ورزش حرفه ای، مسئولان باشگاه نفت مسجد سلیمان برای اینکه با مشکلات مالی تیم های نفت تهران، پارس جنوبی جم و صنعت نفت آبادان در لیگ برتر مواجه نشوند، باید دنبال راه های درآمدزایی دیگری باشند درغیر این صورت اتفاقی که بارها در سال های اخیر برای تیم های زیرمجموعه وزارت نفت رخ داده است برای این تیم هم تکرار می شود. به همین دلیل تامین هزینه های تیمداری در لیگ برتر از همین حالا به چالشی جدی برای مسئولان باشگاه نفت مسجد سلیمان تبدیل شده است.

به هر حال حضور این تیم با استفاده از تعداد زیادی بازیکن بومی سهمیه خوزستان در لیگ برتر را به چهار افزایش داد تا این استان فوتبالیست خیز سهمیه برابری با تهران داشته باشد.

بازگشت امید به شهر خسته

 تیم فوتبال نساجی مازندران با برتری شش بر صفر مقابل راه آهن تهران در هفته پایانی لیگ دسته اول پس از 24 سال جواز حضور در بالاترین سطح فوتبال ایران را کسب کرد تا پس از سال ها امید به شهر خسته یا به قول فرهاد صنیعی فر، مالک این باشگاه به شهر شاداب بازگردد.

صعود به لیگ برتر، مهم ترین افتخار محبوب ترین تیم دیار طبرستان است. قائمشهری ها برای تحقق این امر مرارت ها و سختی های زیادی به جان خریدند اما یک لحظه پا پس نکشیدند تا در روزی که شانس کمتری نسبت به هم استانی و همسایه خود داشتند، با بهره گیری از حمایت حدود 25 هزار هوادارشان درورزشگاه تختی تهران صعودی دراماتیک به لیگ برتر را تجربه کنند.

نساجی که فصل گذشته در جایگاه دهم لیگ یک ایستاد برای جست و جوی بلیت لیگ برتر سراغ مهدی پاشازاده رفت. پاشای فوتبال ایران که تبحر خاصی در رساندن تیم های لیگ دسته دو به لیگ یک دارد، امیدوار بود این بار یک تیم دسته اولی را به لیگ برتر برساند تا افتخار جدیدی در کارنامه مربیگری اش ثبت کند. با این وجو جدایی محمد عباس زاده، برترین گلزن دوره قبلی رقابت های لیگ از نساجی دردسرهای فراوانی برای او به وجود آورد. البته در کنار این مهاجم محبوب بازیکنانی مانند احسان تائیدی، محمد قاسمی نژاد، عباس یحیی بیگی، علیرضا جراح کار، پیمان میری، مجتبی رمضانی، محمد مهدی نظری، مقداد قباخلو، حمید نعمتی،  محمد علی نژاد، امین شجاعیان و وحید مهدی خانی هم از نساجی رفتند تا پاشازاده مجبور شود برای جایگزینی آنها مجتبی ممشلی، احسان پیرهادی، مجتبی محبوب مجاز، مجتبی بیژن، حسن نجفی، رحمان جعفری، احمد جبوری، مهرداد عبدی، محمود خمیسی، مجتبی روشنگر، محمد رحمتی و محمدرضا خرسند نیا را جذب کند.

نساجی فصل جدید را با برتری یک بر صفر در خانه ایران جوان بوشهر آغاز کرد اما در نخستین بازی خانگی اش با یک گل مغلوب گل گهر سیرجان شد. این تیم پس از برتری در بازی خارج از خانه برابر آلومینیوم اراک، هفته چهارم در دربی مازندران خونه به خونه بابل را با یک گل از سد راه برداشت تا هوادارانش بیش از پیش از به محقق شدن آرزوی قدیمی امیدوار بمانند.

تساوی برابر شهرداری ماهشهر و پیروزی مقابل ملوان انزلی، نساجی را به رتبه های بالایی جدول لیگ یک رساند اما شکست برابر اکسین البرز این روند صعودی را متوقف کرد. روند پر فراز و نشیب نساجی تا پایان نیم فصل با برتری مقابل تیم هایی چون شهرداری تبریز، مس کرمان، مس رفسنجان، صبا، راه آهن، تساوی برابر برق جدید و فجر سپاسی شیراز و شکست از بادران، ماشین سازی تبریز و نفت مسجد سلیمان تداوم یافت تا شاگردان مهدی پاشازاده با آمار 17 بازی، 9 برد،3 مساوی، 5 باخت، 19 گل، 12 گل خورده، تفاضل گل مثبت هفت، 30 امتیاز و هشت امتیاز اختلاف با نفت مسجد سلیمان صدرنشین در جایگاه سوم لیگ یک قرار گیرد. با این وجود اختلاف سرمربی و مالک نساجی سبب شد صنیعی فر حکم اخراج پاشازاده را صادر کند.

به دنبال جدایی پاشازاده از نساجی، مسئولان این باشگاه داود مهابادی، سرمربی برق جدید شیراز در نیم فصل نخست را به عنوان سرمربی انتخاب کردند. هرچند تیم مهابادی به جز بازی با اکسین که با تساوی ۲ بر ۲ پایان یافت، تمام بازی های خود در ورزشگاه وطنی قائمشهر برابر ایران جوان بوشهر، آلومینیوم اراک و شهرداری ماهشهر را با پیروزی پشت سر گذاشت اما سه شکست متوالی خارج از خانه برابر گل گهر سیرجان، خونه به خونه بابل، ملوان انزلی و توقف مقابل شهرداری تبریز سبب شد این تیم تا حد زیادی از ریل مدعیان صعود به لیگ برتر خارج شود.

البته در این میان اتفاقی شیرین همچنان امید مردم قائمشهر را به شکستن طلسم ۲۴ ساله زنده نگه داشته بود. محمد عباس زاده، آقای گل فصل پیش لیگ یک که امسال بهترین گلزن سایپا در لیگ برتر محسوب می شد ابتدای نیم فصل دوم رقابت ها از علی دایی درخواست کرد مجوز بازگشت او به تیم محبوبش را صادر کند و شهریار هم پس از جذب آرمان رمضانی با جدایی عباس زاده موافقت کرد تا هواداران نساجی به شکل های مختلف از این اقدام شهریار فوتبال ایران تشکر کنند. با این وجود گلزنی های متوالی کاپیتان نساجی هم نمی توانست به آن صورت گره بازگشت این تیم به جمع اصلی ترین مدعیان لیگ یک را باز کند تا اینکه فرهاد صنیعی فر و علی امیری تصمیم گرفتند با برکناری مهابادی هدایت تیم خود را به مربی سابق تیم همسایه یعنی جواد نکونام بسپارند.

گویا امید مازنی ها به جز بابل برای تحقق رویای لیگ برتری شدن به فرشته نجاتی چون جواد نکونام و محمد عباس زاده نیاز داشت.

رکورددار بازی های ملی در فوتبال ایران ابتدای فصل روی نیمکت خونه به خونه، رقیب اصلی نساجی نشست اما اختلاف های زیادی بین او و مالک خونه به خونه وجود داشت و سرانجام این اختلاف منجر به برکناری نکو از سوی قاسم حسن زاده شد.

جواد نکونام از زمان ورود به نساجی تنها ۲ هدف بزرگ را دنبال کرد. او می خواست با صعود به لیگ برتر ضمن تحقق آرزوهای مردم شهر خسته، از مالک جنجالی خونه به خونه انتقام بگیرد و این کار را هم به بهترین شکل انجام داد.

مس کرمان، برق جدید شیراز، بادران تهران، صبا قم، ماشین سازی تبریز و فجر سپاسی شیراز، ۶ تیمی بودند که شاگردان نکونام برای دست یابی به هدف بزرگشان از سد آنها عبور کردند و در این میان تنها مس رفسنجان و نفت مسجد سلیمان خوش اقبال بودند که از طوفان قائمشهری ها زنده بیرون آمدند.

آخرین روز لیگ یک فصل جاری را می توان یکی از حساس تربن هفته های تاریخ برگزاری این رقابت ها دانست. در این هفته پنج تیم نفت مسجد سلیمان، خونه به خونه بابل، نساجی مازندران، بادران تهران و فجرسپاسی شیراز با درصد کم و زیاد برای صعود به لیگ برتر شانس داشتند اما در نهایت شاگردان محمود فکری و جواد نکونام به ترتیب با تساوی ۲ بر ۲ مقابل مس رفسنجان و شش بر صفر برابر راه آهن به عنوان قهرمان و نایب قهرمان لیگ یک بالاتر از سه تیم دیگر جواز لیگ برتر را کسب کردند تا مازندران پس از ۱۲ سال در بالاترین سطح فوتبال ایران صاحب تیم شود.

نساجی در نیم فصل دوم لیگ با ۱۷ بازی، ۱۰ برد، ۴ مساوی، ۳ باخت، ۳۰ گل زده، ۱۴ گل خورده، تفاضل گل مثبت ۱۶ و ۳۴ امتیاز در رتبه دوم قرار گرفت تا در مجموع با ثبت آمار ۳۴ بازی، ۱۹ برد، ۷ مساوی، ۸ باخت، ۴۹ گل زده، ۲۶ گل خورده، تفاضل گل مثبت ۲۳ و ۶۴ امتیاز راهی لیگ برتر شود.

حلاوت این اتفاق تاریخی برای نساجی به حدی بود که در روز برگزاری جشن قهرمانی این تیم حتی بانوان قائمشهری به هر قیمتی مانند بالارفتن از تیر چراغ برق می خواستند در جشن باشکوه نساجی شرکت کنند.

حضور نساجی و هواداران پرشورش در لیگ برتر جذابیت این رقابت ها را به شکل قابل توجهی افزایش می دهد و این کمترین پاداش مردمی است که نزدیک به ربع قرن به پای تیم محبوبشان ماندند و هیچ وقت پشت آن را خالی نکردند.

قائمشهر این روزها به شهری شاداب تبدیل شده است که در آن زن و مرد، پیر و جوان تنها یک نام را صدا می زنند و آن هم نامی با قدمت و عظمت نساجی است.

نساجی اکنون در اختیار بخش خصوصی است و فرهاد صنیعی فر با فعالیت به عنوان نماینده یکی از شرکت های بزرگ محصولات خانگی و تولید تلفن های همراه در ایران مالکیت آن را برعهده دارد.

بازی های خانگی این تیم هم در ورزشگاه خاطره انگیز وطنی برگزار می شود. در سال های میانی دهه ۲۰ زمینی که بعدها در آن ورزشگاه وطنی بنا شد پادگانی بود که در اختیار روس ها قرار داشت. نساجی که در سال ۱۳۳۸ تاسیس شده است بازی هایش را در این ورزشگاه ۱۵ هزار نفری برگزار می کند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی جهان نیوز، تاریخ انتشار: 20اردیبهشت 1397 ، کدخبر:  610764،www.jahannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
0
0
ایشالله نساجی تو لیگ برتر میترکونه و شگفتی ساز میشه ن۰ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین