پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۷۷۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰
بیماری ژنتیکی در ایران قابل تشخیص است گفت: با ارائه خدمات مشاوره ژنتیک می‌توان ۵۰ درصد بیماری‌های ژنتیکی را شناسایی و از بروز آن پیشگیری کرد.
شعارسال: محمود تولایی در حاشیه سومین کنگره بین‌المللی و پانزدهمین کنگره ملی ژنتیک ایران، اظهار داشت: تا 10 سال آینده پزشکی مولکولی جای پزشکی متداول در جهان را خواهد گرفت و از طریق آن می‌توانیم قبل از ظهور و بیماری،‌استعداد فرد را در مبتلا شدن شناسایی و اصلاح اشکالات جهت پیشگیری را انجام دهیم.

وی افزود: ژنتیک با آگاهی ما از ژنوم انسانی زمینه‌ساز توسعه روش‌های تشخیصی در حوزه سلامت است و امروزه 400 بیماری ژنتیکی قابل تشخیص بوده و می‌توان اقدامات پیشگیرانه لازم را انجام داد.

رئیس انجمن ژنتیک ایران ادامه داد: بخشی از این تحلیل‌ها جهت تشخیص بیماری در ایران انجام می‌گیرد و در برخی از افراد از طریق ارسال نمونه به خارج از کشور پاسخ را دریافت می‌کنیم.

تولایی بیان داشت: گام اساسی ما در حوزه ژنتیک ارائه خدمات ی بوده که در حوزه ژنتیک در کشورهای توسعه یافته هم ارائه می‌شود ولی این مساله نیاز به عزم جدی و توجه مسئولین جهت تجهیز مراکز پیشرو در حوزه ژنتیک دارد.

رئیس انجمن ژنتیک ایران با بیان اینکه استفاده از برخی کیت‌های آزمایشگاهی به دلیل تحریم‌ها دچار مشکل شده که مهندسین جوان کشورمان در حال تولید آن بوده و ما نسبت به این مساله بسیار خوش‌بین هستیم و امیدواریم با ظرفیت‌های کشورمان بتوانیم موانعی که دست و پای پژوهش را بسته است از سر راه برداریم.

وی عنوان کرد: در حال حاضر در تهران و استان‌های بزرگ ایران مراکز پیشرفته تشخیصی داریم و در حوزه گیاهی هم ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد و درواقع معادل کل اروپا ذخایر ژنتیکی در حوزه گیاهی داریم که سرمایه عظیمی برای کشور ما به شمار می‌رود.

رئیس انجمن ژنتیک ایران گفت: کویر لوت یک دهم مساحت کشور را تشکیل داده و سه استان هرمزگان، بوشهر و سیستان بلوچستان منابع عظیم درمانی در دریای عمان و خلیج فارس را دارا هستند.

وی گفت: به دلیل خشکی زمین و شوری آب این منطقه با مشکلات کشاورزی مواجه بوده که با مهندسی ژنتیک و انتقال ژن مقاومت به شوری در گیاهان می‌توان این مشکلات را رفع کرد.

تولایی گفت: ژن درمانی ماحصل 15 سال فعالیت جدی در جهان بوده که نیازمند طی کردن مسیرهای مختلف جهت محقق شدن است و 8 ماه پیش اولین مورد ژن‌درمانی در دنیا مجوز گرفت که امیدواریم شاهد شکوفایی این علم در ایران باشیم که خوشبختانه ظرفیت‌های علمی آن در ایران فراهم است.

وی از راه‌اندازی سامانه ژنتیکی افراد مفقودالاثر خبر داد و گفت: با استفاده از راهکارهای ژنتیکی این افراد قطعات آنها شناسایی شده و پس از تطابق با ژن خانواده‌هایشان به آنها اعلام می‌شود.

رئیس انجمن ژنتیک ایران درمورد ژنتیک قانونی، گفت: بعد از پایان جنگ به دلیل بر جای ماندن مفقودین و موضوع شهدای گمنام این حوزه بسیار کمک بوده و در سطح منطقه نیز خدماتی در این زمینه ارائه می‌دهیم.

تولایی گفت: با استفاده از مساله ژنتیک می‌توان امروزه از تولد فرزندان دچار نقص ژنتیکی پیشگیری کرد که وزارت بهداشت و بهزیستی در این زمینه اهتمام جدی داشتند.

وی خاطرنشان کرد: 40 درصد بیماری‌های ژنتیکی در ایران توارثی بوده و از پدر و مادر منتقل می‌شود که با افزایش خدمات مشاوره ژنتیک به جوانان در آستانه ازدواج و فرزنددار شدن می‌توان بروز 50 درصد بیماری‌های ژنتیکی را متوقف کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: 23 اردیبهشت 1397 ، کدخبر: 13970223000205 ، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Norway
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
0
0
چقدر خوبه که تونستیم در زمینه پزشکی در این 40 سال پیشرفت داشته باشیم
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین