پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۸۱۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
مدیرکل منابع طبیعی هرمزگان از تحول معیشت اهالی 70 روستای بشاگرد با اجرای سازه‌های مشارکتی آبخیزداری خبرداد.
شعار سال: مدیرکل منابع طبیعی هرمزگان از تحول معیشت اهالی 70 روستای بشاگرد با اجرای سازه‌های مشارکتی آبخیزداری خبرداد.

امید ذاکری امروز اظهار داشت: شهرستان بشاگرد از نظر دارا بودن اراضی دشتی مساعد برای توسعه عملیات کشاورزی و باغداری دارای محدودیت است.

وی افزود: برای برون رفت از این وضعیت آبا و اجداد کوشا و ساعی ساکنین بشاگرد با استفاده از دانش بومی دو نوع سازه آبخیزداری سنگی خشکه چین بومی با نام‌های دربند، برای اجرا در آبراهه‌ها و کشبند، بعنوان دیواره حفاظتی با ترسیب خاک‌هایی که توسط سیلاب‌ها فرسایش و از منطقه در حال خروج بوده‌اند توانسته‌اند مقادیر قابل توجهی زمین مناسب و با کیفیت ایجاد و در آن‌ها به کشت و کار بپردازند.

مدیرکل  منابع طبیعی هرمزگان گفت: با احداث هر دربند(سدهای کوتاه آبخیزداری سنگی) پس از وقوع تعداد اندکی سیلاب تقریبا ۵۰۰ مترمربع زمین مسطح با خاک حاصلخیز ایجاد می‌شود که با توجه به ذخیره آب در خلل و فرج رسوبات پشت این سازه به راحتی می‌توان در آن مبادرت به احداث نخلستان و در رسوبات و زمین ایجاد شده در کشبندها(دیواره حفاظتی) مزارع سیر انحصاری و ارگانیک بشاگرد اقدام نمود که مردم این منطقه سالیان سال با این روش امرار معاش و کسب درآمد می‌نمودند.
ذاکری افزود: پس از ورود و بررسی کارشناسان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در اوایل دهه ۷۰ به این منطقه این سازه‌های بومی را بازمهندسی نموده و با استفاده از دانش نوین آبخیزداری نسبت به طراحی سرریز، اجرا بصورت سنگی ملاتی بجای خشکه چین و انجام مطالعات پایداری سازه با افزایش طول عمر مفید این سازه‌ها اثرات اقتصادی و اثربخشی آن‌ها را گسترش دادند.
وی گفت: افزایش آبدهی چشمه و حتی ایجاد چشمه‌های جدید، کنترل فرسایش و حفاظت خاک از دیگر کارکردهای این سازه‌ها می‌باشند.
این مقام مسؤول تاکید کرد: از دیگر حسن‌های این طرح هزینه اندک احداث این سازه‌ها می‌باشد چرا که تنها با تامین سیمان و بعضا سنگ مورد نیاز با توجه به علاقه مندی و دانش بومی موجود در منطقه، مردم خودشان دربندها و کشبندها را اجرا خواهند نمود.
ذاکری افزود: با توجه به مطالعات اخیر انجام شده توسط این اداره کل امکان اجرای 3 هزار و 900 رشته از این نوع سازه‌های مشارکتی آبخیزداری در ۷۰ روستای بشاگرد با اعتباری معادل ۱۲۰ میلیارد ریال میسر است که پس از اجرا می‌تواند اقتصاد مردم این منطقه را متحول نماید.
وی در پایان گفت: این طرح به استحضار استاندار هرمزگان رسانده شده و ایشان با استقبال از این پیشنهاد دستور اکید برای پیگیری و تامین اعتبار آن صادر نموده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 25 اردیبهشت 1397، کدخبر: 13970224001347 ، www.farsnews.com
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۸
0
0
واقعا سرمایه گذاری ها در روستا ها خیلی میتونه در کل به کشور کمک کنه
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین