پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۳۱۰۵
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۸
امید ذاکری امسال با توجه دو دهه خشکسالی در کشور و استان و بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری یکی از اولویت‌های کشور آبخیزداری بود و مجوز داده شد که برای اولین بار اعتباری از صندوق توسعه ملی برای عملیات آبخیزداری اختصاص یابد و در استان هرمزگان هم این اتفاق افتاد و در یک سال بیش از ۵۰۰ سازه آبخیزداری احداث‌شده است.

شعارسال: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: ۵۰۰سازه آبخیزداری تا پایان سال در هرمزگان به بهره برداری می رسد.

امید ذاکری امسال با توجه دو دهه خشکسالی در کشور و استان و بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری یکی از اولویت‌های کشور آبخیزداری بود و مجوز داده شد که برای اولین بار اعتباری از صندوق توسعه ملی برای عملیات آبخیزداری اختصاص یابد و در استان هرمزگان هم این اتفاق افتاد و در یک سال بیش از ۵۰۰ سازه آبخیزداری احداث‌شده است.

ذاکری اظهارداشت: هدف ما از برگزاری برنامه‌های این هفته این است که فرهنگ منابع طبیعی ترویج شود، زمانی حفاظت از منابع طبیعی به فرهنگ تبدیل می‌شود که مردم جلوتر از ما دغدغه داشته باشند.

وی افزود: برای حفاظت از منابع طبیعی یک همفکری و تعامل جهانی نیاز است که خوشبختانه در سال‌های اخیر در استان و در کشور این دغدغه‌ها را در مردم و سمن‌ها دیده‌ایم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان تصریح کرد: باعث افتخار ماست که مردم جلوتر از ما دغدغه منابع طبیعی را داشته باشند، به خود می‌بالیم که در هرمزگان حساسیت به حفاظت از منابع طبیعی بالا است.

ذاکری عنوان کرد: منابع طبیعی بزرگ‌ترین سرمایه ملی است و اولویت اول ما حفاظت و سیانت از منابع طبیعی و حفاظت از یک‌میلیون هکتار جنگل‌هایمان و احیا و توسعه آن‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: اگر سازه‌های آبخیزداری را توسعه می‌دهیم برای تقویت و احیای پوشش گیاهی است، یگان حفاظت ما ۳۶۵ روز سال فعال‌اند و تعطیلی ندارند، فرمانده جدید یگان ما با نیروی عملیاتی خود توانسته در راستای پیشگیری در این عرصه حضور مؤثری داشته باشد و اقدامات خوبی در این زمینه انجام‌شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان ادامه داد: امسال با توجه دو دهه خشکسالی در کشور و استان و بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری یکی از اولویت‌های کشور آبخیزداری بود و مجوز داده شد که برای اولین بار اعتباری از صندوق توسعه ملی برای عملیات آبخیزداری اختصاص یابد و در استان هرمزگان هم این اتفاق افتاد و در یک سال بیش از ۵۰۰ سازه آبخیزداری احداث‌شده است.

ذاکری افزود: بیش از ۳۵۳ سازه مشارکتی در بشاگرد اجرا شد که مردم هم بسیار راغب شده‌اند برای توسعه این کار، سیمان و طراحی نقشه را به مردم دادیم و باقی کارها را خود مردم انجام دادند، در بشاگرد اراضی مسطح و آب پایدار نداریم و از قدیم مردم به این دانش بومی رسیده بودند با سازه‌های خشکه چین چیزی شبیه سازه‌های آبخیزداری می‌ساختند که از این موضوع الگو گیری شده و طراحی جدیدی شد و اتفاقات خوبی افتاد و اثرات خوبی گذاشت.

وی بیان کرد: ساخت هر سازه آبخیزداری با مشارکت مردم یک شغل پایدار را در پی خواهد داشت، رسوبات پشت سد جگین را کنترل می‌کند، زمین کشاورزی ایجاد می‌شود، در دل رسوبات آب ذخیره می‌شود، به همین سبب علاوه بر ۲۳ میلیارد تومان اعتبارات استان دو میلیارد تومان دیگر علاوه بر اعتبار قبلی برای این کار اختصاص داده شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان ابراز کرد: همچنین امسال ورود خیرین و ساخت ۲۳ سازه خیرساز را داشتیم و ۱۰ میلیارد تومان در بستک، بندرلنگه و حاجی‌آباد با ما مشارکت داشته‌اند.

ذاکری افزود: به‌صورت کلی ۵۶ سازه از محل صندوق توسعه ملی امسال، ۷۸ سازه در اعتبارات استانی، ۹ سازه با مشارکت خیرین و ۴ سازه با مشارکت بسیج و ۳۵۳ سازه مشارکت مردمی در امسال داشتیم، با احداث این سازه‌ها از هدر رفت نزدیک ۷۳ میلیون مترمکعب روان آب‌ها جلوگیری می‌شود.

وی اضافه کرد: برای سازمان جنگل‌ها هم تفاهم‌نامه‌ای منعقدشده تا چنین اعتباری اختصاص یابد، در بحث حفاظت در ۱۱ ماهه امسال ۹۷۵ هکتار از تصرفات را پیشگیری کرده‌ایم، ۸۴۸ هکتار به کمک دستگاه قضا و نیروی انتظامی خلعیت از تصرفات سنواتی داشته باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان اظهار کرد: تاکنون ۳۰ هزار همیار طبیعت اکنون با این سازمان همکاری می‌کنند و مشارکت‌های خوبی با مردم شکل‌گرفته است.

ذاکری افزود: یکی دیگر از کارهای ما اجرای طرح کاداس بوده و ۸۰۰ هزار هکتار سند تک برگ گرفته‌شده و برنامه این است بتوانیم در پروسه دو یا سه‌ساله کل استان را پوشش دهیم، تاکنون ۵۴۰ درصد بیش از مصوب خود این عملیات در استان انجام‌شده است و هدفمان این است تا قبل از پایان امسال این مقدار را به دو میلیون هکتار برسانیم.

وی تصریح کرد: اتفاق دیگری که در صندوق توسعه ملی افتاد جامع‌نگری در حوزه جنگل‌داری بود، هزار و ۸۰۰ هکتار پروژه‌های بیومکانیک در این زمینه اجرا شد، تشدید گشت مراقبت در این حوزه‌ها را داشتیم، قبل شروع پروژه‌ها کلیه دست‌اندرکاران و ذی‌نفعان اثرات مثبت پروژه‌ها و اثرات منفی احتمالی را بخصوص در زمینه‌های اجتماعی را تبیین کردیم که مشارکت خوب مردم را در پی داشت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان عنوان کرد: کار دیگری که صورت گرفت سعی کردیم پروژه‌ها را به‌گونه‌ای اجرا کنیم که در همه موارد بهره‌بردار داشته باشیم، و رویکرد بسیار خوبی بود، همچنین امسال صد هزار نهال توسط جوامع محلی کاشته شد.

ذاکری خاطرنشان کرد: در بحث بیابان‌زدایی که از دغدغه‌های مردم است قول‌های خوبی از سازمان گرفته‌ایم، امسال حجم عملیات ما به حدود ۶۰۰ هکتار رسید و در شرق جاسک و سیریک حداقل تا دو سال آینده به پایان خواهد رسید، با توجه به اینکه کانون‌های بحران زیادی داریم باز هم نیاز به مشارکت مردم‌داریم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان در تشریح برنامه‌های هفته منابع طبیعی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان در سال ۹۷ اضافه کرد: روز چهارشنبه ۱۵ اسفند روز درختکاری بوده که درختکاری درختکاری در منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس، اهدای نهال به متولدین این روز با همکاری ثبت‌احوال، جشن خانواده را خواهیم داشت، ۱۶ اسفند روز منابع طبیعی مردم، احیا و توسعه جنگل‌ها و مراتع بوده و اهدای نهال رایگان در بهشت‌زهرای باغو، حراکاری در ساحل بندرعباس را خواهیم داشت، ۱۷ اسفند روز منابع طبیعی، مردم، ائمه جمعه و جماعات که شرکت در نماز جمعه و توزیع نهال رایگان به نمازگزاران را خواهیم داشت.

ذاکری ادامه داد: ۱۸ اسفند روز منابع طبیعی، مردم، حفاظت و حمایت است و جلسه با ثبت‌اسناد و املاک و رئیس قوه قضائیه را خواهیم داشت، ۱۹ اسفند روز منابع طبیعی، مردم، آبخیزداری و مقابله باسیل و خشکسالی است که بازدید و کار خشکه چین پروژه آبخیزداری رضوان بخش فین را داریم، ۲۰ اسفند روز منابع طبیعی مردم، بسیج و همیاران طبیعت است که کاشت نهال در پادگان امام سجاد و گردهمایی با معاونین آموزش‌وپرورش را خواهیم داشت، ۲۱ اسفند روز منابع طبیعی مردم و مجامع علمی و دانشگاه بوده که جلسه‌ای در دانشگاه هرمزگان و کاشت نهال، افتتاح نمایشگاه در این دانشگاه را خواهیم داشت.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار: 13اسفند 1397، کدخبر:4558737 ،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین