پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۸۵۸۴
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۶
همه درد و دل های مردم مهم است و نمی‌شود یک تیتر خاص انتخاب کرد، بیش از 70 درصد مردم معتقد هستند که مشکلات جامعه اقتصادی است و توضیحات مهم و قابل ملاحظه‌ای می‌دهند.

شعارسال: مطالبات و اعتراضات معیشتی و اقتصادی مردم و نارضایتی‌ها درباره مفاسد اقتصادی آرام آرام از تاکسی و اتوبوس و مترو به کف خیابان کشیده شد و سر و صداهایش ابتدا از مشهد به گوش رسید.

سر و صداهایی که خیلی وقت است در اعتراض به عملکرد مالی بانک ها و برخی افراد و دانه درشت های دولت بلند شده است.

گران شدن اقلام مصرفی مردم هم در این نارضایتی ها بی تأثیر نبوده است.

هرچند سیر این گرانی‌های گاه و بیگاه چند وقتی هست در زندگی روزمره و خرید کالاهای مصرفی مردم لمس میشود.

یکبار برای اقلام پروتئینی مثل انواع و اقسام گوشت ها، یکبار هم سرک می‌کشد به یخچال های محصولات لبنی، یکبار از انبار غله و در انتها از نانوایی‌ها سر در می‌آورد.

اما هر چه هست این ها دیگر کاسه صبر مردم را لبریز کرده و صدای اعتراضشان به این روند بلند شد.

صحنه اعتراضات مردمی با کمی دخالت از سوی برخی افراد سودجو به یک میدان ناهنجاری و اغتشاش تبدیل شد و آسیب های زیادی به کسب و کار خیلی ها وارد کرد.

رهبر انقلاب بارها تذکر داده‌اند

هر چند قبل از این اتفاقات بارها و بارها از سوی برخی مسئولین تذکراتی بابت رعایت اوضاع و احوال مردم به دولتی ها داده شد .

رهبر معظم انقلاب بارها تذکراتی در این خصوص داده اند، و دغدغه های ایشان نسبت به مسائل معیشتی مردم بر هیچ کسی پوشیده نیست اما علی رغم تذکرات ، برخی از مسئولان خود را به ندانستن می زنند .

رهبر انقلاب خرداد 92 در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئله معیشت مردم را اولویت صحبت های خود قرار دادند و بر این مسئله تأکید کردند.

ایشان همچنین در دیدار با اعضای مجلس خبرگان در اسفند 95 ، بخشی از بیانات خود را به لزوم اهتمام بیشتر مسئولان به اقتصاد مقاومتی و مسایل معیشتی اختصاص دادند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در آخرین روز فروردین 96، طی دیدار با فرماندهان و کارکنان ارتش اولویت درجه یک کشور را مسائل اقتصادی دانستند و گفتند: اصلی‌ترین وظیفه‌ی مسئولان، پیگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به‌ویژه در بخش اشتغال و تولید و تلاش جدی برای حل مشکلات معیشتی مردم و همچنین ایستادگی در مقابل ابرقدرت‌ها و نترسیدن از تشر آن‌ها است.

این تذکرات و نگرانی ها سالهاست که وجود دارد و تقریبا پای ثابت رهنمودهای ایشان به مسئولین است.

ایشان همچنین در آخرین صحبت های خود در دیدار با مردم قم در تاریخ 19 دی ماه 96، باز مسئله معیشت مردم را در اولویت قرار دادند و فرمودند:" اعتراض ها یا درخواست های مردمی همواره بوده و اکنون نیز هست؛ در همین یکسال اخیر، برخی از مردم در بعضی شهرها یا در مقابل مجلس به دلیل مشکلات صندوق ها یا برخی موسسات مالی، اجتماعاتی داشتند که هیچ‌کس هم با آنها معارضه و مخالفتی ندارد و باید این حرفها گوش داده و رسیدگی شوند و در حد وسع و توان پاسخ داده شود. "

حال با توجه به وجود این نگرانی ها از رأس حکومت جمهوری اسلامی تا لایه های پایین تر ، بر آن شدیم تا به خیابان ها رفته و از دل مردم کوچه و بازار سوال کنیم که اهم مشکلات مردم جامعه چیست و دلیل اصلی آن را چه می‌دانند، یا اصلا از شرایط موجود جامعه خود رضایت دارند یا نه؟

آنچه در ادامه میبیند قسمت اول گزارش میدانی از نظرات و حرف های 50 نفر از مردمی است که هر کدام به فراخور وضعیت و شرایط خود ، از مشکلات و دغدغه های خودشان گفته اند:

1. حسینی ، 50ساله، عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی: رضایت مندی از شرایط جامعه نسبی است و بستگی به شرایط خود افراد هم دارد، مثلا من از نظر اقتصادی در تنگنا نیستم ، از این نظر شخصا احساس نارضایتی اقتصادی نمیکنم، اما به طور کلی دو حوزه اشتغال و فرهنگ بیشتر آسیب ها را به جامعه میرساند، جامعه ما در نتیجه ناهنجاری های فرهنگی باعث شده سطح انتظارات تغییر کند و همین به مسائل اقتصادی فشار وارد می‌کند، خیلی از مشکلات اقتصادی ناشی از بی نظمی فرهنگی است که زیر مجموعه آن خوی اشرافیت و بالا بودن سطح توقعات در سطح جامعه است، اگر فرهنگ درست شود خود به خود معضل اشتغال هم درست می‌شود.

وقتی مردم بی انضباطی مالی را در کشور و بین مدیران کشوری می‌بینند، فکر می‌کنند صحبت های مسئولین در حد رفع تکلیف و خودنمایی است، وقتی مسئولی می‌گوید باید این مشکل حل شود به گونه ای نباشد که وظیفه حل مشکل بر گردن مردم باشد، وقتی میگوید باید، یعنی خودش باید راه حل و راه و روش داشته باشد، این پارادوکس را مردم بین حرف و عمل مسئولین می‌بینند و همین باعث می‌شود به شرایط کنونی جامعه و طبع شرایط خودشان معترض شوند.

مسئولان وظایف خود را به گردن مردم نیاندازند

.2 بتول، 58 ساله، دیپلمه ، کارمند وزارت بهداشت: من از شرایط موجود کشور راضی نیستم ، رفاه نیست ، حقوق کمه، با سه تا فرزند و رفت و آمد هم خرج کافی نیست، و الان مهمترین دغدغه و مشکل ما اقتصادی است، درآمدها پایین و گرانی است، دولت باید به این وضعیت رسیدگی کند، و اگر جلوی خیلی از وام‌ها و دزدی ها گرفته شود خیلی از مسائل حل میشود.

3. آقاخانی ، 52 ساله، نامه رسان: به طور کلی از دولت رضایت دارم، اما باید جلوی خیلی اتفاقات را بگیرند، دزدی از کوچیک و بزرگ زیاد است، و صدای مردم برای همین موضوعات در آمده است.

4. رضا ، 58 ساله، استاد دانشگاه: اقتصاد ما کاستی و بحران دارد، مدیران ما بی دلیل مانند خاوری از سرمایه جامعه استفاده می‌کند و مدیران حال حاضر ما برنامه ای برای اقصاد جامعه ندارند.

5. احمد، 29 ساله، دانشجوی دکتری: نبود اشتغال و عدم گردش سرمایه در جامعه نمود زیادی دارد، جوان ایرانی طالب کار و آموزش است اما متأسفانه بستر خوب و مناسبی برای اشتغال وجود ندارد، رانت و پارتی‌بازی در کشور ضررهای زیادی را وارد کرده ، شرایط بد اقتصادی و محصور بودن اقتصاد در دست چند نفر باعث شده در کشور تولید به حداقل برسد.

6. رضا 28 ساله بازاری: شرایط اقتصادی ما رضایت بخش نیست، همه چیز در حال تغییر است، قیمت ها بالا و پایین زیادی دارد، هیچ چیزی سر جای خودش نیست، کسی که مسئول است باید فکری کند .

جوان ایرانی طالب کار و آموزش است اما متأسفانه بستر مناسب نیست

7. جعفر 40 ساله، بازاری: متأسفانه دخل و خرج ما با هم تناسب ندارد، رکود بازار برای همه دردسر ساز شده، فساد های اقتصادی موثر است، همه‌ی پول های داخل بانک ها و مؤسسه ها دست چند نفر خاص است که فقط به فکر منافع خودشان هستند.

8. خسرو 64 ساله ، استاد بازنشسته دانشگاه: مسئولین باید عدالت را در همه زمینه ها به خصوص اقتصادی بین مردم به درستی تقسیم کنند، سرمایه ها درست تقسیم شود ، و برنامه ای مدون برای تأمین معیشت مردم داشته باشد.

9. سید مجتبی 24 ساله دانشجوی کارشناسی ارشد شهرسازی: مدیران جامعه به فکر حل مشکلات جامعه نیستند و برنامه های خود را فقط بر اساس چهارچوب از سالها قبل تعیین شده انجام میدهند. خلاقیتی برای متمرکز شدن بر روی مشکلات وجود ندارد، حوزه اقتصاد پر ضعف ترین حوزه است و مدیران نمی‌توانند مشکلات این حوزه را رصد کنند و برای آن برنامه داشته باشند.

جامعه ما اسلامی است اما قوانین اسلامی در آن اجرا نمی‌شود

10. علی 35 ساله، دیپلمه، پیک موتوری: کار ما مشکل دارد، در کشور برنامه ای برای تأمین شغل مناسب وجود دارد، منابع در کشور زیاد است ولی برنامه برای اقتصاد نیست ، و همه مشکلات ما از طرف آقایانی است که در رأس کار هستند.

11.مریم 24 ساله ،‌دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر: شرایط ما رضایت بخش نیست، جامعه ما اسلامی است اما قوانین اسلامی در آن اجرا نمی‌شود، در جامعه از طرف برخی مدیران دزدی می‌شود اما رسیدگی نمی‌شود، متأسفانه این وسط قشر متوسط جامعه بیشتر منضرر می‌شوند، حوزه اقتصاد متأسفانه پر از مشکل است.

12. حسینی، 60ساله، کارگر: من اصلا از شرایط الان جامعه راضی نیستم، از نظر اقتصادی تحت فشار هستیم، الان نزدیک 3 ساله با این سن و سال بیکارم ، قیمت ها هم ماشاالله هر روز بالاتر می‌رود و جیب مردم تنگ تر، سران کشور باید این مشکل رو حل کنند، آن هایی که کاندید شدند و انتخاب شدند باید مشکلات را حل کنند، قبل از انتخابات همه شعار دادند که مشکلات اقتصادی مردم را حل می‌کنیم اما بعدأ فراموش کردند.

13. صادق عبادی، 65 ساله ، دیپلمه، بازاری: از شرایط اجتماعی کشور ناراضی هستم و از شرایط اقتصادی کلا ناراضی هستم، بیشترین آسیب که وجود دارد معضل بیکاری و نبود درآمد است، اگثر مردم از وضعیت اقتصادی ناراضی هستن، اگر پول های کلانی که جابجا می شود جلویش گرفته شود و از سهم و جیب مردم دزدی نشود هم مشکل اقتصادی بهتر میشود و هم مشکل بیکاری تا حدودی حل می‌شود.

به خاطر نبودن کار و درآمد ناچارا دست فروشی میکنم

14. اصغر، 65 ساله، دست فروش: معضل اقتصادی کلا برای ما مشکل درست کرده و همه اینها تقصیر بی کفایتی دولت است، وقتی از درون دولت میلیاردها پول میبرند و میخورند اما ما برای خرید یک جهیزیه ساده باید دردسر بانک و ضامن و سود بالا داشته باشیم، اینها هیچ رضایتی برای مردم نمیگذارد، مگر می‌شود دولت دزدی مسئولین را نفهمد و جلوی آن را نگیرد؟ الان به خاطر نبودن درآمد ناچارأ دست فروشی میکنم .

15. کاظم، 50 ساله، دیپلمه، شغل آزاد: اصلا از شرایط موجود کشور و زندگی اصلا رضایت ندارم، کار و کاسبی خراب است، خرج و دخل با هم برابر نیست، وقتی شغل مناسب نباشد و درآمد کافی نباشد علاوه بر آسیب های اقتصادی خانواده ، آسیب های روانی هم پیدا می شود، کار کردن باید آرامش داشته باشد اما در حال حاضر این آرامش وجود ندارد. مردم ما همه الان مشکل اقتصادی دارند و از آن ناراضی هستند. حالا مشکلات سیاسی و دروغگویی مسئولین بماند. دلیل اصلی این اتفاقات و نارضایتی ها هم عدم مدیریت درست مسئولین است.

16. جواد 36 ساله، لیسانس، ویزیتور یک شرکت خصوصی: مشکل کشور ما کم نیست، از موضوع آب و هوا و سیاست گرفته تا مسائل اقتصادی ، متأسفانه به شرایط بد اقتصادی عادت کردیم ، تورم و بیکاری از پیامدهای شرایط بد اقتصادی است و نبودن سرمایه گذاری و دلیل اصلی آن به افراد رده بالای نظام بر می‌گردد.

عدم مدیریت مسئولین دلیل اصلی این نابسامانی اقتصادی است

17. علیرضا، 60 ساله، تولید پوشاک: من از نظر اقتصادی 50 درصد رضایتمندی دارم، اقتصاد کشور خراب است و کسی پیدا نمی‌شود که تقریبأ صد درد صد از وضعیت اقتصادی خود رضایت داشته باشد، کسب و کار مردم پیش نمی‌رود، دلیل آن را قطعا آنهایی که در رآس کار هستند باید بدانند و برای ان راه حل پیدا کنند.

18. هادی، 44 ساله، لیسانس اقتصاد، شغل آزاد : متآسفانه شرایط اصلا مناسب نیست ، وضعیت جامعه کاملا مشخص است خود مسئولین و سیاسیون هم به نامناسب بودن شرایط اذعان دارند، رضایت مندی از نمره 100 ، 20 است، واقعا از لحاظ اقتصاد و معیشت در حد و سطح پایین است،‌ نبود داد و ستد و نبود تجارت ، همه اینها بازتابش در جامعه نمود پیدا کرده، همین ساختمان پلاسکو که نابود شد خیلی ها را بیکار و ورشکسته کرد، کار زیادی هم برای این افراد از طرف دولت انجام نشد ، عدم مدیریت مسئولین دلیل اصلی این نابسامانی اقتصادی است، و آن شخصی که باید جای خودش باشد نیست. مانند وزیر کار .

19. عبدالرحمن،59 ساله، کارگر: ما راضی هستیم، مجبوریم بسازیم، هست یا نیست، کم است یا زیاد، بالاخره باید بسازیم.

20. علی، 33 ساله ، دیپلمه، مغازه دار: من فقط از نظر اقتصادی ناراضی هستم و مشکل دارم، این موضوع در همه ابعاد زندگی ما تأثیر گذاشته و زندگی را مشکل کرده، برای همه مردم کشور سخت است.

21. فرهاد، 32 ساله، دکه روزنامه فروشی: کاسبی ما خوابیده، گرانی است، مردم خرید نمی‌کنند و ما هم کاسبی نداریم، دلیل این مشکلات مگر یکی دوتاست؟ رسیدگی نمی‌کنند .

کسی که تحصیلات داشته باشد و بیکار باشد می‌تواند راضی باشد؟

22. فرید، 30 ساله ، ناظر ساختمان: من به شخصه از این شرایط راضی نیستم ، کسی که تحصیلات داشته باشد و بیکار باشد می‌تواند راضی باشد؟ این بی عدالتی ها درست نیست و با این شرایط جوان ها مشکل دارند و اذیت میشوند، در همه حوزه ها مشکل وجود دارد و نارضایتی هست، چه هنری، چه اجتماعی ،چه سیاست ... اما مهمتر از آن حوزه اقتصاد است که نارضایتی دارد.

23. محمد، 20 ساله، دانشجوی سینما، بیکار: ما جوان ها کلا از این شرایط راضی نیستیم، به عنوان مثال من که در رشته سینما تحصیل کردم در حوزه تحصیلی و کاری خودم رضایت ندارم، چون شغل مناسب ندارد، فضای آن کم رونق است و پر از رانت، حوزه اقتصادی و سیاسی برای بیشتر مردم نارضایتی داشته، وضع معیشتی مردم کاملا نشان میدهد که مردم چقدر از نظر اقتصادی در فشار و سختی هستند.

24. عظیمی، 32 ساله، حسابدار: وضعیت نابسامان جامعه چه از نظر اجتماعی و چه از نظر فرهنگی و اقتصادی و نا امنی شغلی، می‌بینیم که مردم رضایت ندارند، حوزه اقتصادی و حوزه فرهنگ بیشتر آسیب را در جامعه دیده و مردم با مشکل رو برو هستند، باید بستر سازی فرهنگی انجام شود تا بتوان سطح مطالبات را یکسان کرد تا بتوان به ریشه های مشکلات اقتصادی رسید، برای حل این موضوع از دست من و شما کاری بر نمیاید و باید از رده های بالا، لایه لایه این مشکلات مدیریتی در کشور حل شود و کاری صورت گیرد.

25. ولی، 67 ساله، بیکار: من راضی نیستم، میبیند که من فرش زیر پای خودم رو آوردم که بفروشم، من کلا از نظر اقتصادی مشکل دارم، پول ندارم که بخواهم خرج کنم، بیمه هم ندارم، حرف هم نمیتوانیم بزنیم.

26. هاله، 26 ساله، دانشجوی هنر: من اصلا راضی نیستم، چون دخل و خرج هیچکسی با هم تناسب ندارد، به جز مسائل اقتصادی که همه مردم با آن مشکل دارند، از نظر فرهنگی هم راضی نیستم.

هیچ چیز سر جای خودش نیست

27. مصطفی، 31 ساله، شاغل در حوزه خدمات: من از شرایط خودم راضی هستم، اما در کل خیلی از افراد جامعه یا قشر متوسط راضی نیستند، به قول معروف دخل و خرج با هم یکی نیست.

28. زهرا، 28 ساله ، دانشجوی دکتری: من به عنوان یک جوان از شرایط کل کشور رضایت ندارم، هیچ چیز سر جای خودش نیست، مردم برای کارهای معمولی اداری خودشان مشکل دارند چه برسد به مسائل بزرگتر و مهمتر، از نظر من مردم کشور بیشتر از نظر اقتصادی مشکل دارند و داد خیلی ها بلند شده است.

29.داوود ،60 ساله، لیسانس علوم سیاسی، مغازه دار: طبیعتا وقتی ما در کسب و کار خودمان با مشکل مواجهیم مشخص است که راضی نیستیم ، حوزه اقتصاد با مشکل روبروست، مردم اعتراض میکنند و به خیابان می ایند ، در همین شلوغی ها هم باز ما ضرر کردیم و اسیب دیدیم، هرچند اعراض مردم به حق است و مشکلات مردم باید دیده شود و برای آن راه حل پیدا کنند، اصل مشکل، حوزه اقتصادی نیست، حوزه سیاسی مشکل دارد که بعد از آن مشکل اقتصادی پیدا میشود، مردم را باید بفهمند.

30. علی، 21 ساله، مغازه دار: نه اصلا راضی نیستم، هیچ چیزی خوب نیست ، اقتصاد ضعیف است، شرایط این حوزه خوب نیست، ما انتظار زیادی داریم ولی هیچ چیزی اتفاق نمی‌افتد، من الان میخواهم ازدواج کنم، خانه ندارم، شغل به سختی پیدا میشود ولی حقوق ان خیلی پایین است، دخل و خرج با هم تناسب ندارد، همه جامعه این مشکلات را لمس میکنند و مختص یک قشر خاص نیست.

وقتی اقتصاد کشور معیوب باشد خیلی از حوزه های دیگر هم آسیب پذیر میشوند.

31. مهدی، 33 ساله، تکنسین: قطعا راضی نیستیم،‌ اوضاع نا مساعد است و کیفیت زندگی در جامعه ما به هر لحاظ پایین است، گرانی زیاد است ، و همین در مسائل فرهنگی تأثیر گذار است، آمار ازدواج پایین و آمار طلاق بالاست، فاصله طبقاتی خانواده ها زیاد است.

32. مریم، 23 ساله، دانشجو: حوزه ای که الان بیشترین نارضایتی را به دنبال دارد و مردم ناراحتند از نظر من حوزه اقتصادی است، تا حدودی همه حوزه های مدیریت کشور به یکدیگر وابستگی دارند ، و همه بر هم تأثیر منفی و مثبت دارند، وقتی اقتصاد کشور معیوب باشد خیلی از حوزه های دیگر هم آسیب پذیر میشوند.

33. جواد، 54 ساله، راننده تاکسی: همه از نظر اقتصادی کم و بیش ناراضی هستند، این اتفاقات اخیر هم در کار ما مشکل درست کرده ، درامد ما ضعیف شده، مثلا من روزی 70 هزار تومن درآمد دارم و به همان اندازه روز ی 50 تومن خرج دارم، معاملات خارجی انجام نمیشود.

34. شهرام، 28 ساله، ویزیتور: هیچکسی از شرایط اقتصادی راضی نیست ، من هم مثل همه، درآمد خوبه ولی خرج ها بالاس ، قیمت ها بالاست، من روزی 100 درآمد دارم و نزدیک روزی 80 هزار تومن خرج داریم، اجاره خانه و... مشکل اینجاست که نظارت وجود ندارد، کنترل بر قیمت ها وجود ندارد، مدیریت درست نیست.

35. عباس، 80 ساله، کفاش: من راضی هستم از شرایطم، البته گرانی هست ، قیمت ها هم بالاست، مشکلات در آمد هم هست، ولی ناچاریم ، باید زندگی کنیم، اعتراض هم بکنیم کسی کاری نمیکند، مجبوریم راضی باشیم. به سرمایه دار وام میدهند ولی به ما 2 میلیون وام نمیدهند.

همه جوان ها کلا امیدی برای آینده ندارند

36. محمد، 52 ساله، کارمند: همه این رضایت و نارضایتی ها بستگی به شرایط هر خانواده و سطح توقعات آنها دارد، یکی تعداد نفرات خانواده‌اش زیاد است و مخارجش کافی نیست ناراضی میشود ، دیگری خرجش کافی است و راضی است، اما در حالت کلی بیشترین افراد جامعه ناراضی هستند و بیشترین دلیل آن را رسیدگی نکردن به وضعیت مالی بانک ها و وام های کلانی که بدون وثیقه داده میشود میدانند، گرانی کالاها هم خودش یکی از عوامل اعتراض هاست، قطعا باید برای این مشکلات فکری شود.

37. فاطمه، 39 ساله، خانه دار: من راضی نیستم،‌همه چیز گران است، قدرت خرید کم است، شهریه بچه ها بالاست، به طور کلی زندگی خیلی سخت شده ، مشکل اصلی هم به مدیریت کشور برمیگردد.

38. حسام، 22 ساله، دانشجو: همه جوان ها کلا امیدی برای اینده ندارند، من هم همینطور، چه برسد به رضایت داشتن یا ناراضی بودن، من بعد از درسم، قطعا بیکارم، درامد که نباشد حتما ازدواج هم نیست ، گرانی ها هم خودش یک معضل جداست، نمیدانم دقیقا چه کسی باید رسیدگی کند، اما مسئول این اتفاقات مردم نیستند.

39. حسین، 59 ساله، بازنسته: من درآمد بازنشستگی ام خوب است ، مشکل خیلی زیادی ندارم، اما به هر حال همه مردم که درامد کافی ندارند، همه ناراضی هستند ما هم داخل همه مردم ، فرقی نمیکند، دوتا فرزند من با سن های بالای 30 سال تازه کار پیدا کرده اند اما خوب شرایط اقتصادی انها خیلی روبراه نیست، مسئولین باید برای مشکلات اقتصادی مردم یک فکر درست و حسابی بکنند .

40. محمدرضا، 35 ساله، کتابفروش: والا اگر منظور از اوضاع این گرانی هاست که بله ما همه ناراضی هستیم، این وضع بد اقتصادی برای این چند سال اخیر هم نیست ، همیشه همین بوده، هرکسی بر سر کار امده خودش و اطرافیانش مهم بوده اند، درامد های زیاد و وام های زیاد داشته اند و فقط دودش به چشم مردم رفته، بالاخره همه ما مجبوریم زندگی کنیم.

مشکل اقتصادی متأسفانه وضعیت روانی همه مردم را بهم ریخته

41. فاطمه السادات، 34 ساله، کارمند: ما همه در شرایطی هستیم که خودمان باید یاد بگیریم مدیریت کنیم، فضایی برای برنامه ریزی آینده و حتی سقف درآمدی ما وجود ندارد، از نظر من بزرگترین مشکل امروز کشور مشکل اقتصادی است و بعد مشکل فرهنگی، گاهی این نبودن برنامه ریزی درست برای یکی از این دو مسئله باعث می‌شود آن یکی هم آسیب ببیند .

42. فرزاد، 27 ساله، دانشجو دکتری: وضعیت دانشگاه ها و فضای اجتماعی دانشجویی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد ، وضعیت بد اقتصادی هم بر این افت فرهنگی تأثیر گذار است، مشکل اقتصادی متأسفانه وضعیت روانی همه مردم را بهم ریخته ، باید یک فکر اساسی برای این نابسامانی کرد.

43. معصومه، 46 ساله، نویسنده، یکی از بزرگترین نارضایتی مردم به بخش اقتصاد برمیگردد، قدرت پایین خرید برای قشر متوسط و حتی قشر پایین جامعه واقعأ یک معضل بزرگ است، شغل مناسب وجود ندارد ، و این تنزل در سطح اقتصادی خانواده ها خودش گاهی زمینه ساز ایجاد بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی می‌شود، و بعد حل کردن همان نواقص اجتماعی خودش یک بار اقتصادی مضاعف برای خانواده ها و حتی بدنه اجتماع و دولت است.

44. علی. 53 ساله، مکانیک: درآمد نیست، مردم توان خرج کردن ندارند، یعنی درآمدی نیست که مردم بخواهند خرج کنند، ما از صبح تا شب در مغازه هستیم شاید یک یا دوتا مشتری باشد، اقتصاد جامعه مریض است .

45. طاهره. 58 ساله، کارمند: اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم شرایط موجود جامعه بعد از انقلاب خیلی بهتر از قبل است، امنیت وجود دارد، در کنارش مشکل اقتصادی هم هست ، و فشار زیادی هم به روی مردم هست، ان شالله که این مشکلات هم حل میشود .

بیشترین نارضایتی مردم از روبراه نبودن وضعیت اقتصادی و خالی بودن جیب هایشان است

46. عرفان، 23 ساله، مهندس شهرسازی: شرایط اقتصادی خیلی مطلوب نیست، تقاضا برای تولید و ایجاد صنعت پایین است، همه این ها ناشی از سو مدیریت و نبود برنامه ریزی مناسب برای حل مشکلات مردم و آسان شدن راه برای تامین معیشت مردم است.

47. زهرا، 35 ساله، مدرس دانشگاه: در جامعه ضد و نقیض زیاد است ، چه در حوزه فرهنگ ، چه سیاست، چه اقتصاد. اگر معضلات یکی یکی و به درستی حل شود ، میتوان امیدوار بود که مشکلات مردم هم به تدریج رفع می‌شود . اما در حال حاضر بیشترین نارضایتی مردم از روبراه نبودن وضعیت اقتصادی و خالی بودن جیب هایشان است . مسئولان مربوطه قطعا باید برای این معضل راهکار داشته باشند .

48. امیر، 52 ساله، مهندس مکانیک:‌ خوشبختانه ما مشکل اقتصادی نداریم، و بیشترین نارضایتی من و خانواده برای نبودن فرهنگ مناسب شهر نشینی و مسائل مربوط به آن است، اما قطعا ناراحتی و مشکلات همه مردم را باید لمس کرد و نگران بود، مردم ما از اقتصاد جامعه ناراضی هستند.

49. حسین، 63 ساله، معاملات مسکن: ای بابا پول نیست ، کار نیست، خرید و فروش خانه راکد است، مردم برای تأمین اجاره بهای خود مشکل دارند، اصلا وضعیت راضی کننده نیست، اگر مسئولین فکری نکنند کم کم باید مثل مردم کشورهای فقیر زندگی کنیم.

50. مصطفی،36 ساله، فعال فرهنگی: قطعا و یقینأ جامعه ما با همه مدل مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند، فرهنگ در همه زمینه ها ضعیف است، برنامه ای برای جوانان و مشغول کردن آنها در همه سطوح کشور ضعیف است، شرایط اقتصادی قشر متوسط جامعه ضعیف است. کلا وضعیت مطلوبی را در جامعه مخصوصأ تهران شاهد نیستیم. بایدبرای حل این معظلات از نخبگان استفاده شود و برای آنها برنامه تدوین شود.

نتیجه کار چه شد؟

از نشستن پای دردل مردم کوچه و خیابان ، از هر صنف و شغل ، به این برآورد رسیدیم که بشترین تعداد از جامعه آماری 50 نفره از شرایط حال حاضر جامعه رضایت ندارد و گله مندند.

از این میان ، 72 درصد اعلام کرده‌اند مهمترین نارضایتی آنها موضوع اقتصادی است، و باقی مسائل با وجود دارا بودن مشکل، در رده های بعدی قرار دارند .

14 درصد از این تعداد هم اولویت و دغدغه آنها مشکلات فرهنگی است، آنها اعتقاد داشتند که اگر بحث فرهنگ مشکلاتش مرتفع شود ، مشکلات اقتصادی هم حل می‌شود .

10 درصد این افراد هم اولویت نارضایتی‌هایشان ، حوزه اجتماعی جامعه بود و این موضوع را اولویت کاری مسئولان می‌دانند .

در این میان تنها 4 درصد اعتقاد داشتند که مشکلی ندارند و نظر خاصی هم در مورد این مسائل ندارند.

قشر فرهیخته جامعه در این نظر سنجی معتقد بودند اولویت کار مسئولین باید حل مشکلات اقتصاد باشد و برای آن تدبیر داشته باشند. هرچند میان این تعداد افرادی هم بودند که به فراخور نگرانی از بریده نشدن درآمد بخور و نمیر خود احساس رضایت کردند و معتقد بودند باید بسازیم.

افراد شاغل در بازار هم از نوسان قیمت ها و نبود کار و کسب مناسب گلایه کردند و گفتند بازار خراب است و دولت باید فکری کند.

برخی هم از وضعیت آب و هوا و شلوغی خیابان ها گلایه کردند و از عدم مدیریت شهری انتقاد کردند .

جامعه دانشگاهی شرکت کننده در این نظر سنجی هم نبود میدان کاری و عدم بستر سازی مناسب برای تولید و اشتغال را از مهم ترین آسیب های جامعه امروز عنوان کردند و معتقد بودند تداوم این اتفاق خودش به حوزه اقتصاد کشور لطمه بزرگی وارد می‌کنند .

در این نظر سنجی برآن شدیم تا تریبونی باشیم برای مردم تا صدای آنها را از این طریق به گوش مسئولین برسانیم، از آنها خواستیم ساده و صمیمی بگویند از شرایط اجتماعی و اقتصادی‌شان راضی هستند یا خیر و اجازه دهیم سر درد دلشان باز شود و انتقاد کنند به شرایطی که باید مطلوب همگان باشد و نیست.

حالا سوأل اینجاست، چرا با تمام حرف ها و دلیل‌های دولتی ها برای رشد اقتصادی، مردم باز هم گله‌مندند؟ آمار و ارقام اشتباه است یا حس مردم؟

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت قطره، تاریخ انتشار: 2بهمن1396 ، کدخبر: 41089720: www.ghatreh.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین