پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۹۰۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲
در حالی که بسیاری از رهبران جهان عرب و اسلام، موضع منفعلانه ای را در قبال فلسطین در پیش گرفته اند و مردمان این جوامع نیز تمایل چندانی برای حمایت از مردم فلسطین نشان نمی دهند، این رجب طیب اردوغان و اسلام گرایان هوادر او در ترکیه هستند که پرچم دفاع از فلسطین را بلند کرده اند و با آن دور افتخار می زند.

شعارسال:در حالی که بسیاری از رهبران جهان عرب و اسلام، موضع منفعلانه ای را در قبال فلسطین در پیش گرفته اند و مردمان این جوامع نیز تمایل چندانی برای حمایت از مردم فلسطین نشان نمی دهند، این رجب طیب اردوغان و اسلام گرایان هوادر او در ترکیه هستند که پرچم دفاع از فلسطین را بلند کرده اند و با آن دور افتخار می زند.

در حالی که بسیاری از رهبران جهان عرب و اسلام، موضع منفعلانه ای را در قبال فلسطین در پیش گرفته اند و مردمان این جوامع نیز تمایل چندانی برای حمایت از مردم فلسطین نشان نمی دهند، این رجب طیب اردوغان و اسلام گرایان هوادر او در ترکیه هستند که پرچم دفاع از فلسطین را بلند کرده اند و با آن دور افتخار می زند.

روز گذشته، رجب طیب اردوغانف رئیس جمهور ترکیه در همایش بزرگ حمایت از قدس در استانبول با نام «تلعین ظلم و حمایت از قدس»، که با حضور رهبران کشورهای خارجی برگزار شد و بیش از 500 هزار تن در آن شرکت کردند، سخنرانی کرد و گفت: در آزمون بیت المقدس، نه تنها جهان اسلام بلکه همه بشریت مردود شده اند.

رئیس جمهور ترکیه در این سخنرانی، از مردم مظلوم فلسطین که حفظ حیثیت بشریت و مسلمانان را بر عهده گرفته اند، قدردانی کرد.

وی گفت: قدس تنها یک شهر نیست؛ یک سمبل، آزمون و قبله است.

اردوغان اظهار داشت: «اگر نتوانیم از قبله نخست خود حفاظت کنیم، نمی توانیم به آینده قبله کنونی خود مطمئن باشیم. اگر واضح بر زبان آورم، باید بگویم که جهان ترک در آزمون بیت المقدس مردود شده است. نه تنها جهان اسلام، بلکه همه عالم بشریت مردود شده اند».

رئیس جمهور ترکیه با تأکید بر اینکه سازمان ملل متحد که در مقابل اشغال قدس در سال 1967 سکوت کرد و صرفا نظاره گر تمامی اقدامات ناحق، بی قانون، به دور از وجدان و به دور از اخلاق اسرائیل بود، به طور ضمنی شریک این ظلم شده است، ابراز داشت: «آیا متوجه می شوید، وقتی من می گویم جهان بزرگتر از 5 است، چه منظوری‌ دارم؟ و گرنه در جهانی که محکوم به سخنان آمریکا شده است، نمی توان چیزی جز ظلم دید».

اردوغان با اشاره به اینکه اسرائیل از 1947 هر کاری که می خواهد می کند و امروز نیز به همان شکل و بی محابا به راه خود ادامه می دهد، اعلام داشت که نمی توانیم این واقعیت ها را نادیده بگیریم.

اردوغان؛ انترناسیونالیسم اسلامی در شعار، ناسیونالیسم عثمانی در عمل

رئیس جمهور ترکیه، ضمن اظهار اینکه بار دیگر آمریکا با تصمیم اخیر خود برای تغییر محل سفارتش از تل آویو به بیت المقدس، به محرمیت قدس دست ‌درازی کرده است، گفت: «مسجدالاقصی رفته رفته به شکلی مداومتر، با چکمه های صهیونیست های افراطی آلوده می شود. مسجد الخلیل هنوز تحت اشغال است و ما مسلمانان غیر از محکوم کردن کاری انجام نمیدهیم و نمی توانیم انجام دهیم».

اردوغان اعلام داشت: ترکیه کشوری است که هم با به کار گرفتن کانال های دیپلماتیک و هم با گام های ملموس، موضع خود در رابطه با بیت المقدس و فلسطین را نشان می دهد.

به نظر می رسد، اردوغان به خوبی دریافته که جهان عرب مرده و مسأله فلسطین در نزد رهبران عربی موضوعیت ندارد و به همین جهت به دنبال نشان دادن خود به عنوان یک ناجی در جهان اسلام است.

بسیار واضح است که اردوغان بیش از آنکه یک انترناسیونالیست اسلام گرا باشد، ناسیونالیستی است که ایده نوعثمانی گری و بازگشت به گذشته را دنبال می کند.

به همین جهت، اکنون در شرایطی که جهان عرب منفعل است و جمال عبدالناصرها و حافظ اسدها و... را نمی توان در جهان عرب یافت، او می خواهد برای تحقق اهداف ناسیونالیستی اش، پرچم انترناسیونالیسم اسلامی را بلند کند.

اردوغان به خوبی از هر وسیله ای برای رسیدن به اهدافش استفاده می کند. او به دنبال تبدیل کردن خود به رهبری کاریزماتیک در جهان اسلام و پیشبرد اهداف سیاست خارجی ترکیه در منطقه است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تابناک، تاریخ انتشار 29 اردبیهشت 97، کد خبر: 800493 ، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
0
0
همه ترکیه به شدت به دنبال احیای امپراطوری عثمانی هستن
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین