پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۰۱۹۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳
درست از زمانی که موج استفاده از فیلترشکن در ایران افزایش پیدا کرد، وضعیت دسترسی به اینترنت لحظه به لحظه بدتر شد.

شعار سال: اوایل اردیبهشت امسال بود که زمزمه‌های فیلترینگ تلگرام به واقعیت پیوست و دسترسی آزاد به این پیام‌رسان موبایلی در ایران مسدود شد.

هرچند که دلایل این تصمیم خطرات تلگرام عنوان شد، اما شواهدی از جمله صدور بخشنامه برای ممنوعیت استفاده از تلگرام و لزوم استفاده کارکنان دولت از پیام‌رسان‌های بومی نشان داد مهم‌ترین دلیل این تصمیم حمایت از پیام‌رسان‌های بومی بوده است. برخلاف انتظارها فیلتر شدن تلگرام نه تنها خطرات فرضی را از بین نبرد و موج کاربران را به سوی پیام‌رسان‌های بومی روانه نکرد، بلکه باعث افزایش گرایش مردم به فیلترشکن‌های موبایلی شد. فیلترشکن‌هایی که به طور قطع خطرات بیشتری برای کاربران به همراه می‌آورد و استفاده از آن خطرناک‌تر از استفاده از تلگرام است.

فیلتر شکن که تا دیروز فقط توسط عده‌ای محدود استفاده می‌شد، امروز به نخستین اپلیکیشن کاربردی میلیون‌ها ایرانی تبدیل شده است. به قول جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده مجلس، «با فیلتر تلگرام، قبح استفاده از فیلترشکن‌ها ریخت.»

وزیر ارتباطات نیز در حساب کاربری اینستاگرام خود با نشان دادن نموداری که حاکی از افزایش و بازگشت به حالت اولیه استفاده از تلگرام بعد از فیلتر بود، به طور مستقیم افزایش استفاده از فیلترشکن‌ها را تایید کرد.

با این حال در روزهایی که استفاده از فیلترشکن فراگیرتر از همیشه شد، تمام کاربران با تجربه مشترک «اختلال اینترنتی و کاهش سرعت» مواجه شدند. در همین اوضاع و احوال، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با بیان اینکه «بسیاری از فیلترشکن‌ها کاربرد ضدامنیتی دارند و نوعی باج افزار به شمار می‌روند»، گفت: فراگیر شدن فیلترشکن‌ها تبعات زیادی دارد و به همین دلیل کار بستن آنها را شروع کرده‌ایم. این موضوع باعث شد تا همه اختلال‌های پیش آمده را عمدی و راهی برای عدم دسترسی مردم به فیلترشکن تعبیر کنند. این موضوع خشم کاربران در فضای مجازی را به همراه داشت و باعث شد بیشتر از پیش بر استفاده از فیلترشکن و حتی بدتر از آن نسخه‌های غیر رسمی و خطرناک تلگرام پافشاری کنند. موج استفاده از فیلترشکن باعث شده تا مردم فارغ از این مسئله که تبادل فیلترشکن جرم است، برای یکدیگر فیلترشکن نصب کنند و نه فقط به تلگرام، بلکه به هرآنچه تاکنون در ایران فیلتر شده بود دست یابند.

تلگرام هنوز در ایران فیلتر است و هنوز هم سرعت دسترسی به اینترنت چندان مطلوب نیست. با این حال وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته به اپراتورهای اینترنتی ۲۴ ساعت مهلت داد تا اختلالات پیش آمده را برطرف سازند. حالا باید منتظر ماند و دید با پایان مهلت ۲۴ ساعته وضعیت اینترنت به وضع دو ماه گذشته بازمی‌گردد یا نه.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری گسترش، تاریخ انتشار 2 خرداد 97 ، کد مطلب: 32902، www.gostaresh.news


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
0
0
اخه به چه قیمتی میخوان تلگرام رو فیلتر کنین؟
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
0
0
این فیلترینگ انقدر به مردم ضرر میزنه و هزینه روی دوش دولت میذاره که اصلا به صرفه نیست واقعا
س.د76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین