پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۹۴۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۰
وزیر ارتباطات با انتشار نموداری در صفحه اینستاگرام خود مطرح کرد که پروژه فیلترینگ تلگرام شکست خورده و حضور مردم در تلگرام با نصب فیلتر شکن روبه افزایش است. معاون دادستان کشور اما نموداری در صفحه سروش خود منتشر کرد که ریزش بازدید تلگرام را نشان می‌داد!
شعارسال: یک روز از صحبت‌های وزیر جوان ارتباطات مبنی بر بازگشت کاربران به تلگرام و تغییر به حالت اولیه این پیام‌رسان نگذشته بود که خرم‌آبادی معاون دادستان کشور در مطلبی در سروش منتشر کرد که پاسخی تلویحی به آذری جهرمی بود: «فیلتر و مسدودسازی قسمتی از تلگرام در ایران باعث سقوط فاحش رتبه تلگرام در ایران و جهان شده است و مسدود سازی تلگرام به طور موفقیت آمیز طبق برنامه پیش می‌رود.» اما آمار کدام‌یک درست است؟

الف) فیلترینگ تلگرام در ایران موفق بوده است؟

عبدالصمدخرم‌آبادی در سخنانی اعلام کرد: «فیلتر و مسدود سازی­ قسمتی از تلگرام در ایران باعث سقوط فاحش رتبه این پیام‌رسان در ایران و جهان شده است. ظرف چند روز رتبه telegram.me یکصد پله در ایران و ده‌ها پله در جهان سقوط کرده است»

احتمالا نتیجه‌گیری ریزش چندصد نفری آمار مخاطبان تلگرام به دلیل رتبه تلگرام در دو دامنه me و org بوده است که اولی در رده 137 و دومی در رده 22 است و با این تفاوت رتبه، نتیجه‌گیری شده است که تلگرام در ایران از 22 به رده 137 سایت‌های پربازدید ایرانی تنزل پیدا کرده است!

سایت اصلی تلگرام با پسوند org در دسترس کاربران است و بر اساس رتبه‌بندی (Alexa) سایت تلگرام telegaram.org در ایران رتبه 22 و در جهان رتبه 275 را دارا است.

نموداری که خرم آبادی در مورد سقوط رتبه تلگرام در ایران جهان منتشر کردآیا واقعا گرایش مردم به تلگرام کم شده است؟

نمودار سایت الکسا که جایگاه تلگرام (با پسوند me) را در ایران و جهان را نشان می‌دهد

نمودار رتبه تلگرام (org) در ایران و جهان

نکته قابل تامل آنکه رتبه سایت تلگرام با دامنه (me) که مورد بحث معاون دادستان بوده، هنوز از بسیاری از سایت‌ها و خبرگزاری‌های داخلی همچون خبرگزاری قوه قضاییه (میزان) بهتر است. سایت‌های‌ خبری همچون عصر ایران، تابناک و خبرگزاری‌مهر و حتی سایت‌های پربازدید دانلود نرم افزار و فیلم مانند پی‌سی دانلود و سافت98 در رده‌های بعد از تلگرام قرار دارند.

بازگشت دوباره کاربران به تلگرام

بر اساس بررسی‌های یک مرکز تحقیقاتی وابسته به دانشگاه تهران، همزمان با فیلترینگ تلگرام، تعداد بازدیدهای روزانه با کاهش قابل توجه‌ای به رقم ۸۵۰ میلیون رسید، که تا پیش از فیلترینگ میزان بازدید روزانه از کانال‌های فارسی بیش از دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون بوده است.

از سوی دیگر پس از گذشت یک‌هفته از فیلترینگ، بار دیگر کاربران توانستند با هر روش ممکن به تلگرام برگردند و آمار بازدید روزانه را به یک میلیارد و 600 میلیون بازدید برسانند.

سامانه هوشمند جمع‌آوری اخبار کانال‌های فارسی، این افزایش قابل توجه را به «استفاده گسترده از فیلترشکن‌ها و نسخه‌های‌فارسی تلگرام» مرتبط دانسته است.

«فیلترشکن تلگرام» در صدر جستجوی ایرانی‌ها در گوگل!

پس از مسدودسازی تلگرام، سرچ کلمه فیلترشکن و دانلود آن، بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است. 44میلیون کاربر ایرانی که همچنان در تلگرام حضور دارند و خواستار این هستند تا همانند سابق اخبار و اطلاعات را از طریق این پیام رسان دریافت کنند، سعی کرده‌اند تا با دانلود و نصب فیلترشکن‌های متفاوت، کماکان در این پیام‍‌رسانِ خارجی حضور داشته باشند و از این طریق اعتراض خود را به مقامات مسئول اعلام کنند. 


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازسایت خبری رویداد 24 ، تاریخ انتشار: 31ارديبهشت 1397 ، کدخبر: 125738 ،www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
0
0
وزیر ارتبازطات در زمینه حق هم دچار سیاسی باززی شده
انشاالله به فکر مردم باشن کمی
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین