پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۰۶۵۴
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵
قرار است چهارشنبه 9خرداد‌ماه جاری انتخابات هیأت‌رئیسه بهارستان برگزار شود. هرچند در ابتدا گمان می‌رفت چون 2 سال گذشته این انتخابات با تفاهم و تعامل میان فراکسیون‌های سیاسی پیش برود اما شواهد از تغییر استرات‍ژی فراکسیون‌ها در اجلاسیه سوم مجلس دهم خبر می‌دهند.
شعار سال: قرار است چهارشنبه 9خرداد‌ماه جاری انتخابات هیأت‌رئیسه بهارستان برگزار شود. هرچند در ابتدا گمان می‌رفت چون 2 سال گذشته این انتخابات با تفاهم و تعامل میان فراکسیون‌های سیاسی پیش برود اما شواهد از تغییر استرات‍ژی فراکسیون‌ها در اجلاسیه سوم مجلس دهم خبر می‌دهند.
از جمله این شواهد اصرار هیأت‌رئیسه‌های فراکسیون‌های ولایی و امید بر ورود مستقل به انتخابات هیأت‌رئیسه است، تأکید آنها برای ورود مستقل به این کارزار در کنار سرگردانی فراکسیون کمتر از 80نفره مستقلین - فراکسیون نزدیک به علی لاریجانی - سبب شده خروجی اجلاسیه سوم به معمایی بدل شود، آنچنان که نمایندگان هم در پیش‌بینی نتایج انتخابات هیأت‌رئیسه سوم ناکام مانده‌اند.

* عزم ولایی‌ها برای استقلال‌طلبی

ناکامی نمایندگان در پیش‌بینی روند برگزاری و نتیجه انتخابات اجلاسیه سوم مجلس دهم معلول 3عامل است: عامل اول نارضایتی اصولگرایان ولایی از سبک مدیریتی بهارستان و انگشت گذاشتن آنها بر مبهم بودن نظام مالی‌- اداری مجلس است، آنچنان که برخی چهره‌های سرشناس این فراکسیون چون محمد‌جواد ابطحی، محسن کوهکن و مجتبی ذالنوری مکرر خواستار به جریان افتادن طرح تحقیق و تفحص از مجلس هستند و علت اینکه طرح به‌رغم طی مراحل قانونی‌اش در دستور کار مجلس قرار نمی‌گیرد را مخالفت هیأت‌رئیسه می‌دانند.

نارضایتی از مدیریت بهارستان سبب شده است تا فراکسیون ولایی‌ها هفته گذشته در نشستی که با قریب به 70نفر از 122اعضای فراکسیون برگزار شد رأی به ورود مستقل فراکسیون و عدم‌تعامل با 2 فراکسیون مستقلین و امید بدهند. حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس فراکسیون ولایی بهارستان می‌گوید: قصد نداریم امسال با فراکسیون امید و مستقلین ائتلاف کنیم. به‌همین‌خاطر برای هر 12کرسی جایگاه هیأت‌رئیسه، نامزد مستقل معرفی می‌کنند.

او بر این باور است درصورت شکست فراکسیون‌اش در این رقابت سیاسی آنچه آشکار می‌شود وزن ولایی‌ها در تصمیم‌گیری‌های پارلمان است و آنها بااستناد به همان وزن می‌توانند در حوزه‌های انتخابیه‌شان پاسخگو باشند.

* فشار از بیرون برای تغییر لاریجانی

عامل دوم اما لابی‌هایی است که در خارج از مجلس و از سوی جریان اصولگرایان سنتی برای انداختن علی لاریجانی از ریاست مجلس قدرت گرفته است و این لابی نه از سوی دولتمردان محافظه‌کار کابینه روحانی، بلکه گفته می‌شود از جانب برخی چهره‌های اصولگرا کلید خورده است؛ چهره‌هایی که در خرداد95 حمایتشان برگه برنده لاریجانی بود اما حالا نظرشان تغییر کرده و برای انداختن او از مسند قوه مقننه تلاش می‌کنند.

چنان که در انتخابات اجلاسیه اول مجلس دهم (خرداد95) رأی لاریجانی قریب به 60نفر پیش‌بینی می‌شد به همین دلیل حامیانش در مجلس و خارج از بهارستان برای ریاست او دست به رایزنی زدند تا علاوه بر جذب آرای اصولگرایان آرای نمایندگان مستقل و برخی از امیدها را به سبد لاریجانی بریزند. در جریان این رایزنی‌ها بود که زمزمه ترغیب نمایندگان به رأی دادن به لاریجانی از سوی دولت و برخی از نهادهای امنیتی در خبرها منعکس شد. در همان ایام بود که محمد رضا عارف، رأی اول تهران که رقیب اصلی لاریجانی محسوب می‌شد - می‌شود - به صراحت اعلام کرد: «برخی از نهادها نباید هیچ دخالتی در انتخاب هیأت‌رئیسه بکنند؛ ازجمله این نهادها، به‌طور مشخص، دولت و نهادهای امنیتی هستند. بگذارند مجلس در رأس امور بماند.»

* امیدی‌ها و مدیریت موقعیت

عامل سوم اما به مدیریت موقعیت ایجادشده از سوی فراکسیون امید برمی‌گردد، فشار اصولگرایان خارج از بهارستان برای تغییر لاریجانی و عزم ولایی‌ها برای ورود مستقل به انتخابات هیأت‌رئیسه این فرصت را در اختیار امیدی‌ها می‌گذارد که با استفاده از انشقاق ایجاد شده میان 2فراکسیون اصولگرای مجلس - ولایی و مستقلین - به میدان بیاید و تأثیر گذارتر از 2‌انتخابات قبلی ظاهر شود و شانس این را داشته باشند که کرسی‌های بیشتر و تأثیر‌گذار‌تر را به نام خود بزنند.
چنانچه به‌رغم اجلاسیه اول و دوم که عارف به صراحت کاندیداتوری‌اش را تکذیب می‌کرد، کاندیداتوری‌اش را به اجماع در فراکسیون حواله می‌دهد. در کنار سکوت عارف، جلال میرزایی، رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس اما رسما از احتمال کاندیداتوری محمدرضا عارف برای ریاست مجلس در انتخابات هیأت‌رئیسه اجلاسیه سوم خبر می‌دهد و به مهر می‌گوید: هر روز درخواست‌ها از عارف برای حضور در عرصه رقابت بیشتر و بیشتر می‌شود.

فاطمه سعیدی، دیگرعضو فراکسیون امید هم در این‌باره به ایلنا می‌گوید: نظر فراکسیون امید، تغییر در ترکیب هیأت‌رئیسه مجلس است. در مورد لیست فراکسیون امید، هفته آینده تصمیم گرفته می‌شود. سعیدی درخصوص احتمال ائتلاف فراکسیون امید و مستقلین گفت: در مورد ائتلاف هنوز تصمیم گرفته نشده اما بازخوردها از مردم گرفته شده و طبق معمول سعی می‌کنیم صدای مردم را بشنویم؛ به این نتیجه رسیده‌ایم که خواست مردم تغییر در هیأت‌رئیسه مجلس است.
عارف در رأی‌گیری استمزاجی مجلس که در خرداد‌ماه95 برگزار شد برای ریاست مجلس 103رأی داشت.

انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس که مجالی جدید برای وزن‌کشی جناح‌های سیاسی حاضر در ساختار سیاسی قدرت محسوب می‌شود، به همین دلیل تصاحب کرسی‌های بیشتر ازاین جایگاه به سود جناح‌های سیاسی حاضر در بهارستان است و روشن می‌کند تا چه میزان می‌توانند در خروجی مجلس مؤثر باشند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار: 5 خرداد 1397، کدخبر: 17654 ، www.newspaper.hamshahri.org
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین