پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۰۷۶۹
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱
گرچه در سال های اخیر به دلیل شرایط اقلیمی و کم بارش، کشت و تولید هندوانه مورد انتقاد بوده ولی وزارت جهاد کشاورزی با اتخاذ راهبرد "به کاشت" به جای شعار "نه کاشت" ؛ مجموعه ای از سیاست ها و برنامه های ناظر بر سازگاری با کم آبی و افزایش بهره وری مصرف آب در تولید محصولات کشاورزی را در دست اجرا دارد.
شعارسال: دکتر شاهرخ رمضان نژاد ،رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی با انتشار پستی در اینستاگرام درباره "کشت هندوانه" در کشور نوشت:
هندوانه محصولی گوارا و دلچسب که همراه با نان و پنیر وعده غذایی لذیذ و پرخاصیتی را به ویژه در افطار ماه مبارک رمضان برای هموطنان گرامی ما فراهم می کند.

گرچه در سال های اخیر به دلیل شرایط اقلیمی و کم بارش، کشت و تولید آن مورد انتقاد بوده ولی وزارت جهاد کشاورزی با اتخاذ راهبرد "به کاشت" به جای شعار "نه کاشت" ؛ مجموعه ای از سیاست ها و برنامه های ناظر بر سازگاری با کم آبی و افزایش بهره وری مصرف آب در تولید محصولات کشاورزی را در دست اجرا دارد.

در خصوص هندوانه ، در پرتو این سیاست ها و برنامه ها ، آب مورد نیاز برای تولید یک کیلوگرم هندوانه را از 455 لیتر در سال ۹۰ به 286 لیتر در سال ۹۶ کاهش داده و همزمان متوسط عملکرد این محصول را از 29 تن در هکتار به 33 تن در هکتار رسانده است. بدین ترتیب با احتساب این کاهش و تولید ۳۵۵۰ هزارتنی هندوانه کشور ، بیش از نیم میلیارد مترمکعب صرفه جویی شده است.

البته بعضا با انتقاداتی مواجه می شویم مبنی بر این که بهتر است ظرفیت تولید هندوانه به تولید ذرت که تامین آن متکی به واردات است، اختصاص داده شود. فارغ از این که مصرف هندوانه بخشی ناگسستنی از عادت و فرهنگ غذایی مردم ایران شده است و باید تولید را به میزان نیاز و مصرف داخلی کاهش داد، در پاسخ به منتقدین مشفق که نظرات آن ها را همیشه ارج نهاده ایم، کافی است به نیاز آبی ذرت که 5 برابر هندوانه است، و قیمت ذرت و هندوانه در بازارهای بین المللی توجه نماییم.

قیمت یک تن ذرت 312 دلار و یک تن هندوانه 288 دلار است. با احتساب 7 تن متوسط عملکرد ذرت و 33 تن عملکرد هندوانه، از یک هکتار ذرت 2184 دلار و از یک هکتار هندوانه 9504 دلار عایدمان خواهد شد ضمن آن که برای تولید ذرت 5 برابر بیشتر آب باید مصرف کرد. اعداد و ارقام با فاصله معنا داری بر اقتصادی و مقرون به صرفه بودن تولید هندوانه در قیاس با ذرت دانه دلالت دارند به ویژه آن که با استمرار برنامه های سیاست "به کاشت" در تولید هندوانه ،صرفه جویی آبی این محصول در سال های آتی به مراتب بیشتر نیز خواهد شد.

شعارسال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کانال تلگرامی sayeroshankeshavarzi ، تاریخ انتشار 6 خرداد 97
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین