پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۰۸۵۱
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵
جام‌جهانی، یکی از مهم‌ترین فرصت‌های آژانس‌ها برای فروش تورهای خروجی است؛ اما چند مساله این فرصت را تحت‌الشعاع خود قرار داده که مسائل ارزی ازجمله مهم‌ترین مشکلاتی محسوب می‌شود که این روزها آژانس‌های گردشگری با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

شعار سال: جام‌جهانی، یکی از مهم‌ترین فرصت‌های آژانس‌ها برای فروش تورهای خروجی است؛ اما چند مساله این فرصت را تحت‌الشعاع خود قرار داده که مسائل ارزی ازجمله مهم‌ترین مشکلاتی محسوب می‌شود که این روزها آژانس‌های گردشگری با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. بزرگ‌ترین علامت سوال برای فعالان این حوزه به‌دلیل آنکه جزو ۳۳ اولویت بانک مرکزی نبودند، این است که نمی‌دانند با چه نرخی، تورهایشان را قیمت‌گذاری کنند. اما چندی پیش رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران اعلام کرد که به تازگی و پس از کش و قوس‌های فراوان، بالاخره گردشگری نیز جزو فهرست اولویت‌های بانک مرکزی قرار گرفت و آن ها نیز می‌توانند با ارسال مدارک خود با واسطه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به بانک مرکزی، ارز با نرخ مبادله‌ای داشته‌باشند. با این حال به گفته رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی تهران هنوز آژانس‌های گردشگری به ارز با نرخ مبادله‌ای دسترسی پیدا نکرده‌اند. در حالی این اتفاق هنوز رخ نداده که کمتر از یک ماه تا آغاز جام‌جهانی باقی‌مانده و دست آژانس‌ها همچنان بسته است. همین موضوع به خودی خود موجب می‌شود نرخ تورهایی که به مقصد روسیه هستند، گران‌تر شود.

البته نمی‌توان منکر این موضوع شد که در کل، سفر به روسیه در تاریخ جام‌جهانی قیمتی بالاتر از زمان‌های عادی دارد؛ اما قطعا مشکلات ارزی حال‌حاضر نیز بر گرانی تور روسیه بی‌تاثیر نخواهدبود. مقایسه قیمت تور روسیه قبل از جام‌جهانی و بعد از آن نشان می‌دهد رقم‌ها به‌طور چشمگیری روبه‌افزایش است به‌طوری که ممکن است شما در حال‌حاضر بتوانید با کمتر از ۷میلیون تومان به روسیه سفر کنید؛ اما کافی است تاریخ سفرتان به زمانی بخورد که مسابقات در حال برگزاری است. این رقم به‌علاوه سه بلیت بازی در ۱۲شب بین ۲۰ تا ۲۵ و حتی ۳۰میلیون تومان می‌شود.

نوسانات ارزی غیرعادی

رقیه حاتمی‌پور، عضو جامعه تورگردانان با اشاره به اینکه چون نوسانات ارزی وجود دارد و نمی‌توان به درستی تورهای به مقصد روسیه را قیمت‌گذاری کرد، تبلیغی هم از سوی آژانس‌های مسافرتی صورت نمی‌گیرد، به خبرنگار ما می‌گوید: «آژانس‌های مسافرتی به‌دلیل مشکلات ارزی که وجود دارد و هنوز نرخ مبادله‌ای به آنها تعلق نگرفته، در این زمینه تبلیغ نمی‌کنند و تنها به کسانی که به شکل حضوری مراجعه دارند توضیحاتی داده می‌شود.» به‌گفته حاتمی‌پور، افزایش نرخ تور روسیه در زمان جام‌جهانی امری طبیعی است؛ اما مشکلات ارزی آن را غیرعادی کرده‌است: «توان مردم برای تهیه هزینه‌های سفر به روسیه پایین است چون رفتن به روسیه تنها تهیه بلیت و هتل نیست. هزینه‌های رفت و آمد و خورد و خوراک هم بالاست و مسافران باید این موضوعات را هم بدانند.» در نهایت این فعال گردشگری می‌گوید تاکنون استقبال از تور جام‌جهانی آنطور که باید از سوی مردم صورت نگرفته و برای همین بیشتر کسانی که تبلیغ می‌کنند سعی دارند با ارائه تخفیف مخاطب‌ها را به سمت خود بکشانند: «متاسفانه هم‌مرز بودن و بودن تیم ملی ایران در جام‌جهانی تاثیری روی استقبال مردم برای رفتن به روسیه نداشته‌است.»

مشکلات تهیه بلیت‌های مسابقه

یکی از بزرگ‌ترین معضلات حال‌حاضر رفتن به روسیه، علاوه‌بر مشکلات ارزی همکاری نکردن فدراسیون فوتبال با سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است. این در حالی است که به گفته حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، در رویداد جام‌جهانی فوتبال، تعدادی بلیت به هرکشوری که در مسابقه‌ای حضور دارد از سوی مسوولان برگزاری جام‌جهانی اختصاص داده می‌شود و هر کشور در بازی‌های خود به‌لحاظ تماشاچی سهمیه‌ای دارد. سرنوشت این بلیت‌های تخصیص‌یافته به ایران هنوز مشخص نیست و آنچه معلوم است هیچ بلیتی از مسابقه‌های ایران در اختیار سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قرار نگرفته تا در اختیار دفاتر مسافرتی گذاشته‌شود.

رضا اباذری، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی تهران نیز در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» به این موضوع تاکید دارد و معتقد است تا زمانی که فدراسیون با سازمان همکاری نداشته باشد، آژانس‌های مسافرتی با مشکلات فراوانی در این زمینه روبه‌رو خواهند بود. او می‌گوید: «وظیفه آژانس‌ها ارائه خدمات است. در حال‌حاضر وضعیت آژانس‌های مسافرتی مانند کسی است که تور اسکی می‌فروشد؛ اما بلیت ورود به پیست را ندارد.» رفیعی نیز به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید که درباره قیمت‌گذاری‌ها نگران است چون امکان تهیه بلیت مسابقات برای هیچ‌کدام از آژانس‌ها قطعی نیست و دفاتر مسافرتی تنها بر وعده‌هایی که مسوولان داده‌اند حساب باز کرده‌اند و بسته‌های سفر خود را قیمت‌گذاری می‌کنند: «بااین‌همه تعدادی از آژانس‌ها از برخی مبادی فرعی توانسته‌اند بلیت‌های مسابقات تیم ملی ایران در جام‌جهانی را تهیه کنند که البته این بلیت‌ها را چند برابر قیمت خریده‌اند و به تبع آن قیمت تمام‌شده تور آنان نیز گران‌تر از حالت معمول شده است.»

تمام این اتفاقات دست به دست هم می‌دهد و باعث نوسانات قیمت‌گذاری در نرخ تورهای روسیه می‌شود. اتفاقی که اباذری نیز بابت آن اظهار نگرانی می‌کند و می‌گوید: «به نفع مجری تور است که خدمات ارائه دهنده‌اش را با قیمت پایین عرضه کند. اگر افزایش قیمت وجود دارد به‌دلیل تخلف آژانس نیست. بیشتر به این دلیل برمی‌گردد که هنوز نرخ مبادله‌ای به آژانس‌ها تزریق نشده و دفاتر از فروردین‌ماه بدهی قبلی دارند و هنوز هم نمی‌توانند پولی حواله کنند و... تمام این موارد دست‌به‌دست هم می‌دهد تا قیمت‌ها بالا برود. دود این افزایش قیمت نیز اول از همه به چشم خود دفاتر می‌رود و سپس گریبانگیر مردم می‌شود.» حالا کارشناسان این حوزه معتقدند در روزهای جام‌جهانی با سیل اعتراض مسافران جام‌جهانی روبه‌رو خواهیم‌شد؛ چون یا افراد بلیت ندارند که به مسابقه بروند یا چون فاصله بین شهرهای برگزاری مسابقات ایران در روسیه و حجم مسافرت در آن محدوده زمانی زیاد است، احتمالا پروازها دچار تاخیر می‌شود و مسافران به مسابقات نمی‌رسند و آن ها معترضانه به ایران برمی‌گردند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 6 خرداد 97، کد مطلب: 3393208، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین