پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۳۱۵۳۰
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴
فرحناز مينايي‌پور، مديرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش‌وپرورش، روز گذشته در گفت‌وگويي از آموزش حقوق به دختران در مدارس خبر داده است. او همچنين از جزئيات اجراي طرحي با عنوان «بشري» و توزيع بسته‌هاي بهداشت فردي در ميان دانش‌آموزان مناطق محروم گفته است.

شعار سال: مديرکل امور زنان وزارت آموزش‌وپرورش با تشريح جزئيات طرح‌هاي در دست انجام در وزارت آموزش‌وپرورش گفت: طرح «بشري» پيش‌از‌اين نيز در حوزه بهداشت دختران اجرا مي‌شد. اين طرح در سال‌هاي گذشته با همکاري معاونت امور زنان و خانواده رياست‌جمهوري اجرا مي‌شد؛ اما از سال گذشته وزارت آموزش‌وپرورش به‌تنهايي اجراي آن را برعهده گرفته و ادامه مي‌دهد. مينايي‌پور با اشاره به اينکه اين طرح ويژه مناطق محروم است، افزود: طرح بشري طرحي براي آموزش دوران بلوغ به دختران و توزيع بسته‌هاي بهداشتي در ميان آنهاست. ميزان رضايت استان‌ها از اين طرح بالاست و هرساله اعلام نياز مي‌کنند. حوله، مسواک، خمير‌دندان و نوار بهداشتي از‌جمله محتويات اين بسته‌ها هستند. تلاش مي‌کنيم مدارس شبانه‌روزي را به صورت ويژه ببينيم و حتما بسته‌ها را در ميان مدارس شبانه‌روزي دخترانه توزيع کنيم. در اين زمينه حتما به مشاوران استان‌ها تأکيداتي خواهيم داشت. ما در مناطق محروم مي‌بينيم که وضعيت‌ بهداشتي مدارس، به‌ویژه مدارس شبانه‌روزي خوب نيست و دانش‌آموزان دختر از اين نظر محروميت زيادي دارند و ما در بسته‌هاي آموزشي وسايل بهداشتي شخصي و به‌اضافه آن حوله و نوار بهداشتي نيز در اختيار دانش‌آموزان قرار مي‌دهيم.
مينايي‌پور درباره بودجه لازم براي اجراي اين طرح گفت: هنوز بودجه ما براي اين برنامه مصوب نشده است؛ البته مشاوران امور استان‌ها به بودجه کشوري بسنده نمي‌کنند و از خود ادارات کل استان‌ها بودجه مي‌گيرند؛ ضمن آنکه از حمايت خيران و جلب کمک سازمان‌هاي ديگر نيز بهره مي‌گيرند، طرح آموزش بهداشت را پيش مي‌برند و در‌اين‌ميان از کمک وزارت بهداشت هم استفاده مي‌کنند. البته معاونت تربيت بدني وزارتخانه هم به کمک آمده و بودجه‌اي به اين امر اختصاص داده است.
مديرکل امور زنان وزارت آموزش‌وپرورش همچنين درباره آموزش مسائل حقوقي به دختران تأکيد کرد: اين آموزش‌ها سه، چهار سال است که در مدارس انجام مي‌شود و از اول مهر نيز دوره جديد اين آموزش شروع مي‌شود. منبع آموزشي به دختران هم يک کتاب حقوقي است که براي همين هدف تهيه شده و معاونت امور زنان و خانواده رياست‌جمهوري در زمان حضور شهيندخت مولاوردي آن را تهيه و تنظيم کرده بود و در همه کشور به صورت پايلوتي به يک‌سري از دختران آموزش مسائل حقوقي داده مي‌شود. مينايي‌پور با تأکيد بر اينکه اين آموزش‌ها فوق‌برنامه است و جزء واحد درسي محسوب نمي‌شود، تأکيد کرد: اين کلاس‌ها فوق‌برنامه است و از سوی مشاوران زنان استان‌ها در هفته آموزش داده مي‌شود. در اين کتاب‌ها حقوق اساسي و حقوق شهروندي و حقوق مربوط به يک فرد به آنها آموزش داده مي‌شود؛ اما از طرفي چون اين کلاس‌ها فوق‌برنامه هستند، شايد سنجش و محکي وجود نداشته باشد که دانش‌آموزان در مسير آموزش حقوق دقيقا به چه نقطه‌اي رسيده‌اند. اين يک آموزش فوق‌برنامه است. بعضي‌ از افراد ممکن است اصلا استفاده نکنند، ما کتاب را در اختيار بچه‌ها مي‌گذاريم و چون امتحاني گرفته نمي‌شود، نمي‌دانيم چقدر ياد مي‌گيرند.
به گفته مينايي‌پور بسته‌هاي جديد‌ آموزشي به همين چند طرح ختم نمي‌شود. او با اشاره به طرح آموزش مهارت‌هاي زندگي نيز تأکيد کرد: علاوه بر حقوق و بسته‌هاي بهداشتي، طرح‌هايي براي آموزش و ازدواج دختران در سال يازدهم و دوازدهم خواهيم داشت که حتما از اول مهر در برنامه‌هاي آنها گنجانده خواهد شد. در اين طرح هدف اين است که راه‌هاي انتخاب همسر آموزش داده شود. شيوه‌هاي برخورد با همسر و اتفاقات مراسم خواستگاري، اينکه در زندگي زناشويي چگونه با طرف مقابل سازش داشته باشند تا بتوانند مسير زندگي آينده خود را درست تشخيص بدهند. براي ما بسيار مهم است که دختران و پسران با کمترين خطا در انتخاب مسير زندگي مشترک خود وارد شوند و به‌همين‌دليل سعي کرده‌ايم نکات کليدي را براي ازدواج به آنها گوشزد کنيم و البته در برنامه‌مان هست که پسران هم آموزش ببينند.
او افزود: اين طرح به خاطر اين است که بچه‌هاي طلاق در مدارس بيشتر شده‌اند و روز به روز تعداد زن سرپرست خانوار در حال افزايش است. براي همين يک برنامه آموزشي طرح‌ريزي می‌کنيم تا آموزش‌هايي را که دختران دانش‌آموز در متوسطه دوم به آن نياز دارند، ببينند و وقتي وارد زندگي مي‌شوند، مهارت زندگي پايدارتري را داشته باشند. طرح يادشده آماده است و بسته آموزشي لازم را پيش‌بيني کرده‌ايم که اجراي آن بستگي به تأمين اعتبار دارد.
برنامه ديگري که مديرکل امور زنان و خانواده درباره آن خبر داد، طرح خواهرخواندگي بود. مينايي‌پور در‌اين‌باره نيز گفت: طرح ديگر ما براي دختران مناطق محروم، مدارس خواهرخوانده است. در اين طرح مدارس دخترانه مناطق محروم با يکي از مدارس برخوردار مناطق ديگر خواهر‌خوانده می‌شوند و از لحاظ آموزشي و فرهنگي و ارتقای سطح آموزش دختران در مناطق محروم کمک می‌کنند.

اعتراض به يک رفتار نابخردانه
همچنين بنا بر خبري ديگر روز گذشته وزارت آموزش‌وپرورش به برخورد ناشيانه با گروه سرود دانش‌آموزان ناشنوا در نمايشگاه قرآن كريم نيز واکنش نشان داده است. رئيس مرکز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرد: با تمام وجود، هنرمندي دانش‌آموزان عزيز استثنائي را مي‌ستاييم و وظيفه داريم زمينه را براي بروز و رشد توانمندي‌هاي آنان در تمام مجامع داخلي آماده كنيم.
مرتضي نظري، رئيس مرکز روابط عمومي و اطلاع‌رساني آموزش‌وپرورش، ضمن ابراز تأسف از برخورد ناشيانه با گروه سرود دانش‌آموزان با نيازهاي ويژه (استثنائي) در نمايشگاه قرآن كريم اظهار كرد: وزارت آموزش‌وپرورش در بيست‌وششمين نمايشگاه قرآن كريم با 19 غرفه در بخش‌هاي مختلف ميزبان بازديدكنندگان است كه در يكي از غرفه‌ها، گروه سرود دانش‌آموزي «آواي دستان» از مجتمع استثنائي متوسطه الهام (ناحيه دو شهر ري) چندشب به اجراي سرودي با مضامين بلند اخلاقي و فرهنگي پرداختند و از آنجا كه دانش‌آموزان با «نيازهاي ويژه» به دليل ناتواني در تكلم از زبان اشاره (پراميد) و حركات دست استفاده مي‌كنند، شب گذشته در حين اجراي سرود، مسئول يكي از غرفه‌هاي سازماني در نهايت كج‌سليقگي و ناآگاهي و فقدان دانش از زبان اشاره و اجراي آن، با رفتاري ناشايست به بهانه اينكه اين كار، مصداق حركات موزون است، از اجراي سرود دانش‌آموزي ممانعت به عمل ‌آورد و اجراي سرود دانش‌آموزان را متوقف كرد. نظري در ادامه با اشاره به حمايت آموزش‌وپرورش از هنرمندي دانش‌آموزان عزيز با نيازهاي ويژه تأكيد كرد: ضمن نادرست‌خواندن رفتارنابخردانه مسئول غرفه مذكور، با تمام توان از هنرمندي دانش‌آموزان عزيز حمايت مي‌كنيم و زمينه را براي بروز و رشد توانمندي‌هاي آنان در تمام مجامع داخلي و ملي آماده مي‌كنيم و بار ديگر به‌اين‌وسيله اعلام مي‌کنیم اشخاص، نهادها و دستگاه‌هايي كه شناخت و صلاحيتي در مسائل پيچيده آموزش‌وپرورش را ندارند، نبايد به خود اجازه دهند وارد اين عرصه شوند. او در پايان افزود: كساني كه تنگ‌نظرانه راه را بر ورود هنر و موسيقي براي انتقال مفاهيم فرهنگي و اخلاقي مي‌بندند، نه‌تنها خدمتي به رشد جامعه نمي‌كنند بلكه عامل توقف و عقب‌ماندگي آن هستند و نسل جديد را دچار دلزدگي مي‌كنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 8 خرداد 97، شماره: 3160


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین