پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۲۱۶۰۲۶
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۸
میزان استقبال دانشجویان از کلاس های تفسیر قرآن معمولا بالا نیست. این درس، معمولا با علاقه انتخاب نمی شود و دانشجویان هدفی جز پر کردن واحدهای درسی برای برداشتن این درس ندارند.
شعار سال:میزان استقبال دانشجویان از کلاس های تفسیر قرآن معمولا بالا نیست. این درس، معمولا با علاقه انتخاب نمی شود و دانشجویان هدفی جز پر کردن واحدهای درسی برای برداشتن این درس ندارند.
آیا دانشجویان با علاقه در کلاس‌های تفسیر قرآن حاضر می‌شوند؟
 میزان استقبال دانشجویان از کلاس های تفسیر قرآن معمولا بالا نیست. این درس، معمولا با علاقه انتخاب نمی شود و دانشجویان هدفی جز پر کردن واحدهای درسی برای برداشتن این درس ندارند. اینکه چرا دانشجویان ارتباط خوبی با درس تفسیر قرآن ندارند و این درس در میان دروس محبوب دانشجویان نیست، مساله مهمی است که واکاوی آن می تواند به سیاستگداران آموزشی کشور، خاصه تصمیم‌گیران برای دروس عمومی کمک کند. به همین بهانه و در حاشیه نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم که در ماه مبارک رمضان برگزار شد، به سراغ جمعی از فعالین قرآنی دانشگاه های کشور رفتیم و درباره «چالش استقبال از کلاس های تفسیر قرآن» صحبت کردیم.
 
روش‌های مناسبی برای اثبات اعجاز قرآن انتخاب نکرده‌ایم
دکتر سمانه عزیزی مدرس دانشگاه علامه طباطبایی در مورد نگرش دانشجویان نسبت به قرآن کریم گفت: متاسفانه دانشجویان نگرش خوبی ندارند و معمولا رضایتی برای ورود به کلاس تفاسیر قرآنی دانشگاه ندارند. نسبت به قرآن پیش زمینه‌های بدی دارند و معمولا اعجاز قرآن را قبول ندارند. ایمان به قرآن در بین آن‌ها خیلی کم شده، ایمان به اینکه قرآن از طرف خداوند آمده و معجزه پیامبر است. او افزود: دلیل این امر آن است که ما اساتید هنوز نتوانسته‌ایم آن طوری که باید اعجاز قرآن را برای دانشجو اثبات کنیم و همچنین روش‌هایی که کتاب‌های دوران مدرسه وجود داشته روش‌ها و دلایل خوبی برای اثبات اعجاز قرآن نیستند. اما راهکاری که می‌توانیم داشته باشیم این است که با تغییر و ترویج دروس جدید می‌توانیم اعجاز قرآن را اثبات کرد.

در ادامه گفت: آن چیزی که ما الان به آن رسیدیم اعجاز قرآن نه با امی بودن پیامبر اثبات می‌شود نه با اعجاز علمی قرآن؛ بلکه فراتر از همه این موارد است. یعنی دانشجو به طور خود جوش وارد این جریان شود و با لمس کردن خنکای قرآن به اعجاز قرآن پی ببرد که ناگفته نماند دانشجو برای این کار هم نیاز به کمک اساتید خود دارد. بعضی افراد در زمینه آیات و قرائت قرآن خیلی قوی هستند، اما در سبک زندگی‌شان مشکلات عدیده‌ای دارند.
 آیا دانشجویان با علاقه در کلاس‌های تفسیر قرآن حاضر می‌شوند؟
نمی‌توانیم بر اساس ظاهر دانشجویان قضاوت کنیم

در این باره سلما آرام، کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث و معلم قرآن کریم در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور گفت: ما قرآن را در دو وجه ظاهر و باطن باید نگاه کنیم در وجه باطنی مربوط به مفاهیم و بحث تدبر و تفهم آیات قرآن است که دانشجوی امروزی در هر مسئله‌ای بخواهد باور خودش را تقویت کند به عملکرد روئسا و متولیان فرهنگی و کسانی که داعیه¬دار این فرهنگ هستند نگاه می‌کنند.

وی افزود: البته کسانی هستند که سابقه طولانی در عرصه‌های قرآنی دارند زندگی بسیار زیبایی دارند و رویکرد جوانان نسبت به آن‌ها خوب است. نکته‌ای که در فرمایش‌های مقام معظم رهبری این سال‌ها در بحث تدبر و تفکر آیات قرآن داریم این است که کسانی هستند که شاید در زمینه آیات و قرائت قرآن خیلی قوی باشند، اما در بحث مفهوم آیات لنگ می‌زنند و در سبک زندگی‌شان مشکلات عدیده‌ای دارند.

این معلم قرآن درادامه گفت: ما باید بتوانیم برای دانشجوی فرهیخته و صاحب فکر در کشور بتوانیم آنچه که ذائقه جوان امروز است از آیات و روایات استخراج کنیم و آن را به مزاح و در قالب مفاهیم جدید امروزی که جوان و دانشجوی امروزی با آن سروکار دارد و دست و پنجه نرم می‌کند به آن ارائه کنیم.

کارشناس ارشد علوم قرآنی در ادامه گفت: نکته مهم دیگری که در بحث دانشجویی سازمان فعالیت‌های قرآنی هست با توجه به اینکه با دانشجویان سروکار داریم و خودشان به این نکته اشاره می‌کنند این است که ما نتوانستیم زنجیره‌ای که بین قرائت و عمل به قرآن هست را درست عمل کنیم لذا امروزه بحث مربوط به مدافعان حرم که مربوط به مفاهیم قرآنی است و فرهنگ جهاد در قرآن را زیاد داریم. شاید یک جوان نتواند یک خط قرآن را قرائت کند، اما مدافع حرم است.
 
سلما آرام با اشاره به اینکه ما نمی‌توانیم به این مقوله از صفر تا صد نگاه کنیم که جوان امروزی با ظاهری که در جامعه می‌بینیم نسبت به قرآن و مفاهیم قرآنی بی‌تفاوت است گفت: زمانی که بطن زندگی و جامعه همین جوان را می‌بینیم اینگونه نیست و لذا برای سامان‌دهی و توازن بین تلاوت، قرائت و مفاهیم قرآنی باید متولیان و روئسای فرهنگی و قرآنی کشور در بحث توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی بتوانند نکات کلیدی و در قالب زیبا و جذاب برای دانشجو از طرف اساتید ارائه و به حد مطلوب و توازون و آن چیزی که جزء منویات مقام معظم رهبری هست دست پیدا بکنند.
 
جوانان نسبت به امور دینی واکنش منفی ندارند
محمدمهدی بحرالعلوم رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در این باره گفت: با توجه به تحقیقاتی که در چند سال گذشته در مکان‌های فرهنگی صورت گرفته است اعتقادات نسل جوان نسبت به گذشته دقیق‌تر و عمیق‌تر شده، اما تظاهرات دینی یعنی همان ظواهر دینی مانند حجاب در جوامع ما نسبت به نسل جدید کمتر شده است که نیازمند مهارت آموزی است و باید به دنبال روش‌هایی باشیم که جوان و نوجوان ما به ظواهر دینی هم گرایش پیدا کنند تا نرخ تلاوت قرآن، حجاب، نماز جماعت در مساجد که ظواهر دینی هستند بیشتر شوند. البته برای این موارد باید از سنین پایین‌تر روش‌هایی برای آموزش داشته باشیم. او می‌افزاید: در نسل گذشته یکسری اعتقادات سنتی وجود داشته، اما این اعتقادات تبدیل به تفکر و تعقل شده و اگر کسی دین‌دار است به انتخاب خودش بوده و نسبت به گذشته انتخاب بهتری است.
 آیا دانشجویان با علاقه در کلاس‌های تفسیر قرآن حاضر می‌شوند؟
رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در ادامه گفت: اکثر جوانان نسبت به موضوعات دین واکنش منفی ندارند ممکن است واکنش مثبت داشته باشند، اما واکنش منفی ندارند. اگر موضوع قرآن را در نمایشگاه قرآن در قالب‌های جوان پسند و بروز ارائه کنیم بدون شک با استقبال کودکان و نوجوان روبرو می‌شویم.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو،تاریخ انتشار:2تیر 1398،کدخبر:773051،snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین