پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۲۲۲۵۴۵
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۶
مدیر امور پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در سیستم پژوهشی نظام‌یافته، اساتید نمی‌توانند مستقل از دانشگاه وارد قرارداد‌های ارتباط با صنعت شوند متاسفانه این سیستم در کشور ما وجود ندارد.

شعار سال: علی خورسندی، مدیر امور پژوهشی و عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی درباره قرارداد‌های ارتباط با صنعت این دانشگاه گفت: دانشگاه علامه از سال ۹۷ به بعد قصد داشت با برنامه ریزی‌های انجام شده رشد فعالیت‌های پژوهشی خود را به ۵۰ درصد برساند. اما متاسفانه به دلیل اتفاقاتی در سطح دیپلماسی و مسئله تحریم‌ها این امر محقق نشد.

خورسندی ادامه داد: مشکلات موجود در این حوزه موجب شده تا صنعت کشور رو به سوی رکود حرکت کند. طی این روند همچنین بودجه امور پژوهشی به ویژه بخش توسعه و تحقیقات کاهش یافت.
مدیر امور پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: با وجود تمام مشکلات در این حوزه، دانشگاه علامه با ایجاد قرارداد‌های ارتباط با صنعت و دیگر فعالیت‌های خود همواره تلاش خود را برای عدم کاهش بودجه داشته است. به طوری که نسبت به سال گذشته تغییری درسطح بودجه خود نداشته است. این خود نوعی هنر محسوب می‌شود، زیرا این بودجه در بسیاری از دانشگاه‌ها کاهش یافته است.
وی عنوان کرد: در گذشته پروژه‌هایی را که صنعت با دانشگاه منعقد کرده است پروژه‌های ارتباط با صنعت می‌خواندند، اما اکنون با تحول در این حوزه این پروژه‌ها را ارتباط با جامعه و صنعت می‌خوانند.

خورسندی با بیان اینکه دانشگاه علامه به عنوان دانشگاهی مسئولیت پذیر و اجتماعی شناخته شده است؛ تاکید کرد: از پنج خوشه مشورتی ریاست جمهوری دو خوشه آن در دانشگاه علامه مستقر است. ما هر ماه گزارش سیاست‌ها را در حوزه‌های مختلف به دولت ارائه می‌دهیم. این دو بخش با عنوان‌های ستاد پولی و بانکی کشور و ستاد ارتباط با رسانه در دانشگاه علامه مستقر هستند؛ بنابراین دانشگاه علامه برخلاف سایر دانشگاه‌ها علاوه بر مسئولیت‌های خود یکسری مسئولیت‌های دیگر در جهت هماهنگی جامعه و سیاست‌های کشور را دارد.
مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه علامه اظهار کرد: فعالیت‌های این دانشگاه به قرارداد‌های ارتباط با صنعت مختص نمی‌شود؛ بلکه این دانشگاه خدماتی مانند مشاوره، سیاست گذاری و ... را به مراکز و سازمان‌های دیگر ارائه می‌دهد. این دانشگاه در حال حاضر ارتباطات گسترده‌ای با سازمان‌هایی همچون مجمع تشخیص مصلحت، وزارت اقتصاد، کمیته امداد و سایر ارگان‌ها دارد.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علامه به عنوان دانشگاه سطح یک کشور جایگاه ویژه‌ای درسیاست گذاری و حکمرانی کشور دارد، بیان کرد: در حال حاضر ۴۰ نفر از مدیران کشور در حوزه‌های حکمرانی و مدیریتی عضو هیئت علمی این دانشگاه هستند. دانشگاه علامه دانشگاه تخصصی علوم انسانی است که با وجود اساتید تاپ کشوری به یک دانشگاه برند تبدیل شده است.
خورسندی با بیان اینکه دانشگاه علامه طباطبایی به لحاظ قراردادی دو نوع ارتباط با جامعه و صنعت دارد، گفت: در نوع اول دانشگاه مستقیم با صنعت ارتباط برقرار می‌کند به طوری که پروژه‌ها را در درون دانشگاه با همکاری اساتید اجرا می‌کند. در نوع دوم اساتید به صورت مستقیم با ارگان‌های مختلف به مذاکره می‌پردازند. این نوع ارتباط خود به دو شاخه مجزا تقسیم می‌شود؛ شاخه اول اساتیدی هستند که خود برای مذاکره پروژه‌ها وارد عمل می‌شوند را، اما قرارداد اصلی را با دانشگاه به امضاء می‌رسانند. شاخه دوم گروهی هستند که با دانشگاه کاری ندارند؛ به طوری که به صورت مستقل عمل می‌کنند یعنی خودشان وارد قرارداد‌های ارتباط با صنعت می‌شوند و آن‌ها را عملی می‌کنند. به طوری که دانشگاه در هیچ مرحله آن دخالت نمی‌کند.

مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه علامه با بیان اینکه مبلغ قرارداد‌هایی که اساتید به صورت مستقل با جامعه به دست می‌آورند بیشتر از مبلغ قرارداد‌هایی است که دانشگاه در آن شرکت می‌کند؛ عنوان کرد: دلیل وضع موجود این است که سیستم پژوهشی نظام یافته در ایران وجود ندارد. در کشور‌های دیگر هر قراردادی از کانال دانشگاه انجام می‌شود؛ به طوری که اساتید به تنهایی نمی‌توانند قراردادی را به امضاء برسانند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ 1 مرداد 98، کد مطلب: 779669: www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین