پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۲۵۰۹۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: با توجه به اختصاص یک درصد بودجه پژوهشی دستگاه‌ها به امر پژوهش ما تاکنون ۷۵۰۰ قرارداد منعقد کرده‌ایم.

شعار سال: مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در هشتمین نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور که امروز ۲۷ آذر ماه ۹۸ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی برگزار شد، گفت: یکی از برنامه‌های اولویت دار وزارت علوم ایجاد زیرساخت نوآوری و تجاری سازی، توسعه علمی است. ما در این مسیر کیفیت را بر کمیت برتری داده ایم.

برومند ادامه داد: چالش‌های زیادی در کشور وجود دارد ما نمی‌توانیم چشممان را بر چالش‌هایی همچون آلودگی هوا ببندیم در این مسیر سوالی مطرح می‌شود که آیا ما می‌توانیم با روشی که تاکنون پیش گرفته ایم تا پنج سال دیگر نیز از همین روش استفاده کنیم؟ پاسخ بنده منفی است، زیرا ما نباید در سازمان‌های خود منتظر باشیم تا کارفرمایان به سراغ ما بیایند چرا که هیچ گاه این امر رخ نمی‌دهد.

 

اختصاص یک درصد بودجه‌های پژوهشی دستگاه‌ها به امر پژوهش

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به اختصاص یک درصد بودجه‌های پژوهشی دستگاه‌ها به امر پژوهش تصریح کرد: تاکنون ۷۵۰۰ قرارداد منعقد شده است برخی از این پروژه‌ها با تاخیر انجام شده و برخی از آن‌ها همچنان مسکوت مانده اند.

وی ادامه داد: از تعداد ۷۵۰۰ قرارداد منعقد شده ۵۰۰۰ پروژه به اتمام رسیده اند. برخی از این پروژه‌ها نیز راکت مانده اند و یا مسئولان آن از انجام پروژه انصراف داده اند؛ این در حالی است که باید در تعریف پروژه دقت کنیم؛ چرا که راکت ماندن و توقف پروژه به معنای هدررفت اعتبارات است.

برومند با اشاره به اینکه تدوین روش‌های جدید برای انجام طرح‌ها ضروری است، اظهار کرد: دانشگاهیان و محققان اگر الگوی جدیدی را دارند می‌توانند به ما ابلاغ کنند؛ چرا که با یک الگوی واحد نمی‌توان برای همه استان‌ها برنامه ریزی کرد. همچنین این پروژه‌ها باید اثربخشی لازم را داشته باشند.

 

سند علم و فناوری برای ۱۰ استان به صورت پایلوت تدوین شده

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه سند علم و فناوری برای ۱۰ استان به صورت پایلوت تدوین شده است، گفت: در اجرای این طرح استان‌ها همکاری کرده اند و نحوه اجرای این طرح به گونه‌ای نبوده است که ما در تهران برای سایر استان‌ها سند علم و فناوری تدوین کنیم.

وی با بیان اینکه برای اشتغال روستایی اعتبارات زیادی در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: اجرای طرح‌های اشتغال روستایی نیاز به یک برنامه دارد در حقیقت همه مشکلات با راه اندازی استارتاپ رفع نمی‌شوند؛ بلکه نیاز به طرحی مبتنی بر مطالعات جامع دارد.

برومند با اشاره به برگزاری نمایشگاه تستا در نمایشگاه بین المللی تهران بیان کرد: نیاز‌های اعلام شده در این نمایشگاه متنوع بوده اند برخی از سست بودن کانال‌های فاضلاب گفتند؛ به طوری که اگر نیروی انسانی در آن وارد شود آن کانال فرو می‌ریزد چالش انتشار بوی نامطبوع نیز از صحبت‌های دیگر در این نمایشگاه بود سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که چرا ما به جای طراحی و ساخت ربات فوتبالی به سمت ساخت ربات‌هایی که فعالیت پایش لوله‌های فاضلاب را انجام می‌دهند، نمی‌رویم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: در تلاش هستیم تا رساله‌ها به سمت نیاز‌های کشور حرکت کنند طبق قانون رونق تولید دانشگاه‌ها اگر رساله تحصیلات تکمیلی را در جهت حل مشکلات کشور تدوین شوند براساس آئین نامه‌ها به اعضای هیئت علمی امتیازات بیشتری اعطا خواهیم کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این مسیر بزرگترین چالش ما تاکید نیاز‌ها است؛ از این رو از دستگاه‌ها درخواست می‌شود که نیاز‌ها و اولویت‌های خود را به صورت دقیق و شفاف اعلام کنند. بودجه‌های پژوهشی نیز باید در بخش‌هایی تزریق شوند که نیاز‌ها به صورت دقیق اعلام شده باشند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ 27 آذر 98، کد مطلب: 813364: www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Poland
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
0
0
یک درصد خیلی کمه برای پژوهش ولی در عمل همون هم متاسفانه اتفاق نمیفته
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین