پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 07
کد خبر: ۹۸۳۴
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸
معاون فناوری وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در مجموع 80 درصد مرگ‌ومیرها ناشی از بیماری‌های غیرواگیردار است، گفت: 50 درصد مرگ و میرها از بیماری‌های قلبی است.

شعارسال : رضا ملک‌زاده  در مراسم افتتاح بخش پژوهشی مرکز رشد فناوری فرآورده‌های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز توسعه فناوری‌های علوم پزشکی را از اهداف کلان وزارت بهداشت دانست.

معاون فناوری وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه توسعه علمی و پژوهشی در سال‌های اخیر موجب موفقیت‌های زیادی در عرصه علمی شده است، گفت: کاهش نابرابری در مرگ و میر زیر 5 سال میان استان‌های را از سال 1360 تا 1390 شاهد بوده‌ایم و میزان مرگ و میر کاهش یافته است.

وی افزود: 50 درصد مرگ و میرها بیماری‌های قلبی بوده و 20 درصد مرگ و بیماری‌ها ناشی از سرطان، به طور مجموع 80 درصد مرگ‌و میرها ناشی از بیماری‌های غیرواگیردار است که مدلی شبیه کشورهای پیشرفته است چراکه در کشورهای عقب مانده از نظر پزشکی مرگ و میر از نظر بیماری‌های واگیردار بیشتر است.

ملک‌زاده اظهار داشت: با توجه به روند شیوع بیماری‌های غیرواگیر در کشور و مسن شدن جمعیت نیازمند رویکردهای درمانی بوده و چالش‌های مهمی را در آینده پیش رو داریم و برای این امر باید پژوهش‌های جدید انجام شود و تلاش داریم تا دانشگاه‌های علوم پزشکی از نظر پژوهشی بسیار قوی باشند.

وی افزود: با وجود اینکه 11 درصد اعضای هیئت علمی در کشور مربوط به علوم پزشکی در کشور است، اما 33 درصد پژوهش‌های علمی مربوط به دانشگاه‌های علوم پزشکی بوده و تنها 12 درصد بودجه‌های پژوهشی را داریم.

* وجود 240 دانشمند بزرگ پزشکی در کشور

معاون فناوری وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: بیش از 240 دانشمند بزرگ پزشکی در کشور داریم و با توجه به جایگاه علمی در ایران و ظرفیت‌های موجود باید به مسائلی فراتر از منطقه توجه کنیم و نگاهی جهانی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه ارتقای پژوهشی نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر دولتی هستیم و بودجه پژوهشی علوم پزشکی در کشور به نسبت کشورهای پیشرفته کمتر است.

ملک‌زاده گفت: یک درصد بودجه دولت برای امر تحقیق و پژوهش مقرر شده و بر همین اساس امیدواریم جهش قابل ملاحظه‌ای را در امر پژوهش داشته باشیم.

* تحصیل 57 هزار نفر در پی.اچ.دی در کشور

معاون فناوری وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ایران با وجود کم بودن بودجه‌های پژوهشی در زمینه پژوهش‌های انجام شده در خاورمیانه ممتاز است، گفت: تعداد پژوهشگران در کشور ما بالا بوده و نیروهای پژوهشگر خوبی داریم و 57 هزار نفر در حال تحصیل در پی.اچ.دی هستند و باید از این نیروهای پژوهشگر استفاده بهینه و توأم با احترام داشته باشند.

وی افزود: نیروی انسانی متخصص و ماهر اصلی‌ترین سرمایه کشور است که با کشورهای خاورمیانه فاصله بسیار زیادی دارد و می‌توانیم از این نیروها برای اقتصادی کردن سلامت و به دست گرفتن بازار پزشکی جهانی و خاورمیانه بهره برد.

معاون فناوری وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان را خواستار شد و گفت: توسعه علوم سودمند با فراهم کردن بسترهای لازم امکان‌پذیر خواهد بود و امروز با وجود مشکلات تولید علم در کشور افزایش یافته است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پايگاه خبري نصر نیوز ، تاریخ انتشار پنجشنبه 08 بهمن 1394 ، کد مطلب : 45240 : www. nasrnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین