پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۲۸۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۱
رئیس کمیته هسته ای مجلس گفت:اگر بخواهیم ۱۹۰هزار سو انرژی هسته ای داشته باشیم نیازمند غنی سازی حجم بالای اورانیوم هستیم تابتوانیم مجتمع سوخت ایجاد کنیم و نیروگاه های هسته ای را سوخت دهی کنیم.
شعارسال: حجت الاسلام مجتبی ذوالنور در خصوص دستور مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم فراهم کردن مقدمات ۱۹۰ هزار سو غنی سازی اورانیوم اظهار داشت: مقام معظم رهبری در این دستور قیدی به فرمایش خود زدند و فرمودند فعلا در چارچوب برجام؛ به عبارت دیگر هنوز جمهوری اسلامی برای خروج از برجام و نقض برجام تصمیمی نگرفته است.

وی تأکید کرد: در حقیقت ما یک مقدماتی را که خلاف برجام نیست انجام می دهیم تا عندالزوم اگر خواستیم محدودیت های برجامی را کنار بگذاریم، آمادگی های لازم را داشته باشیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: برجام محدودیت هایی را برای فعالیت های هسته ای ما ایجاد کرد. طبق این محدودیت ها، ایران نمی تواند بیش از ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم به صورت همزمان انباشت کند. اگر بیش از ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم انباشت نمی کنیم، تولید هگزافلوراید اورانیوم برای چه انجام می شود؟

ذوالنور ادامه داد: ما باید هگزافلوراید اورانیوم را تبدیل به اورانیوم غنی شده کنیم. زیرا خوراک سایت های غنی سازی هگزافلوراید است. تولید هگزافلوراید براساس برجام محدود بوده و انجام نمی شده زیرا به اندازه کافی برای انباشت ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم، هگزا در اختیار داشته ایم.

تولید هگزافلوراید؛ مقدمه ای برای افزایش غنی سازی اورانیوم

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی افزود: با دستور مقام معظم رهبری، تولید هگزافلوراید در سطح انبوه آغاز خواهد شد و اگر تصمیم برای خروج از برجام اتخاذ شد و دیگر محدودیت ۳۰۰ کیلوگرم وجود نداشته باشد در هر سطحی که نیاز داشتیم می توانیم غنی سازی اورانیوم را انجام دهیم.

برای تولید ۱۹۰ هزار سو انرژی هسته ای، نیازمند غنی سازی حجم بالای اورانیوم هستیم

ذوالنور ادامه داد: اگر بخواهیم ۱۹۰هزار سو غنی سازی داشته باشیم نیازمند غنی سازی حجم بالای اورانیوم هستیم تا بتوانیم میله سوخت و مجتمع سوخت ایجاد کنیم و نیروگاه های هسته ای را بارگذاری و سوخت دهی کنیم.

رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای اجرای چنین سیاستی نیازمند مقدماتی هستیم، گفت: برای اجرای چنین تصمیمی باید از قبل هگزافلوراید اورانیوم تولید کنیم و آمادگی اجرای آبشارها و سایت های غنی سازی را با تولید سانترفیوژهای جدید داشته باشیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: برای تولید سانترفیوژهای جدید مهمترین مرحله، تولید موتورهای جدید برای سانترفیوژهاست.

وی تأکید کرد: در راستای ایجاد این آمادگی جمهوری اسلامی دو قدم مهم برداشت و به سازمان بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ساخت روتورها و تولید هگزافلوراید آغاز خواهد شد بنابراین این دو اقدام، اقدامی اساسی است که در پی آن اقدامات دیگری آغاز خواهد شد و اگر بنا باشد محدودیت های برجام را در نظر نگیریم، تست صنعتی غنی سازی اورانیوم با سانترفیوژهای پیشرفته IR۸ آغاز خواهد شد.

نماینده مردم قم درمجلس تصریح کرد: تا به امروز فعالیت های هسته ای ایران با سانترفیوژهای IR۱ انجام می شد که سطح تولید اورانیوم کم بود و استهلاک آن بالا بود. به عبارت دیگر در حین غنی سازی سانترفیوژها قفل می کنند و مثل ماشینی که یاتاقان می زند و قفل می کند از بین می رود. این نوع سانترفیوژ، سطح کرَش بالایی دارد. حدود ۳۰ درصد در این سانترفیوژها، کرش وجود دارد.

وی ادامه داد: با تولید سانترفیوژهای IR۸ چنین مشکلی وجود نخواهد داشت. در حال حاضر ظرفیت هر سانترفیوژ IR۱ما حدود یک کیلو و ۲۰۰ گرم اورانیوم غنی در سال است در حالی که سانترفیوژهای IR۸بیست برابر این حجم برای ما اورانیوم غنی سازی تولید می کنند.

گام بعدی ایران تولید سانترفیوژهای پیشرفته و تست صنعتی تولید اورانیوم است

ذوالنور خاطرنشان کرد: در حقیقت، قدم های بعدی ایران علاوه بر روتورها، تولید سانترفیوژهای پیشرفته و تست صنعتی تولید اورانیوم است.

رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی گفت: با دستور مقام معظم رهبری به غنی سازی در سطح گذشته و حتی بیشتر از آن نزدیک می شویم.

ذوالنور افزود: پیام این دستور به اروپایی ها این است که وقتی اروپایی ها از برجام خارج شدند، دیگر برجامی باقی نمانده است و اگر در گذشته روح برجام نقض می شد امروز روح و جسم برجام نقض شده و از آن چیزی باقی نمانده است.

وی تصریح کرد: اگر مقام معظم رهبری فرمودند که فعلاً در قالب برجام، بدین معناست که صبر ما طولانی نیست و ایران در دراز مدت به برجام در شرایط فعلی پایبند نخواهد بود.

ادامه برجام موقت است/ صبر ایران طولانی نخواهد بود

رئیس کمیته هسته ای مجلس اظهار داشت: شرایطی که ایران به محدودیت ها پایبند باشد، تعهدات برجامی و بازرسی ها را بپذیرد و امریکا و اروپایی ها به تعهدات خود پایبند نباشند، طولانی نخواهد بود.

ذوالنور خاطرنشان کرد: ادامه برجام موقت است و تا زمانی اجرای تعهدات ایران ادامه خواهد داشت که ببینیم اروپا خروج امریکا از برجام را جبران می کند و تضمین های لازم برای استفاده کامل از همه مزایای برجام را به ایران می دهد یا خیر.

عضو کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: اگر اروپایی ها دیر بجنبند و مذاکرات فرسایشی را ادامه دهند، جمهوری اسلامی این روند را تحمل نخواهد کرد و تمام محدودیت های برجامی را سریعاً کنار خواهد زد.

ذوالنور ادامه داد: امیدواریم تحولی در مذاکرات هسته ای ایجاد شود اما معتقدیم اروپایی ها، صداقت و عزم لازم را ندارند. در حقیقت اقدامات اروپا تقسیم کاری با آمریکا است. اروپا این اختیار و قدرت و توانمندی را ندارد که خارج از خواست آمریکا کاری را انجام دهد.

رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی افزود: اهداف، اغراض و منافع اروپایی ها با آمریکایی ها گره خورده است لذا پا روی منافع خود نخواهند گذاشت.

مجلس بر تولید ۱۹۰ هزار سو نظارت می‌کند

وی با بیان اینکه اروپایی ها در حال بازی با ایران هستند، گفت: اگر اروپایی ها نیز بخواهند برجام را اجرا کنند این برای آنها هزینه ایجاد می کند و بعید می دانیم حاضر باشند چنین هزینه هایی را پرداخت کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی یادآور شد: مجلس شورای اسلامی بر روند ۱۹۰ هزار سو غنی سازی و بر نحوه پیشرفت کار نظارت می کند.

با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار: 16 خرداد 1397 ، کدخبر: 4314008 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۷
0
0
ایران توانایی این را دارد که برجام را کاملا بهم یزند به تلافی این اقدام آمریکا
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین