پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۳۶۰۳
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۵
سازمان جهانی بهداشت، قرن ۲۱ را قرن مبارزه جدی با قلیان می‌داند؛ زیرا امروز قلیان به‌صورت یک اپیدمی جدی، جوانان و نوجوانان را تهدید می‌کند و مسئولان و سازمان‌های مردم‌نهاد در کنار مشارکت‌های مردمی و خانواده‌ها، می‌توانند هدف مبارزه با این کالای دخانی را محقق کنند.

شعار سال: سازمان جهانی بهداشت، قرن ۲۱ را قرن مبارزه جدی با قلیان می‌داند؛ زیرا امروز قلیان به‌صورت یک اپیدمی جدی، جوانان و نوجوانان را تهدید می‌کند و مسئولان و سازمان‌های مردم‌نهاد در کنار مشارکت‌های مردمی و خانواده‌ها، می‌توانند هدف مبارزه با این کالای دخانی را محقق کنند.
قلیان امروزه به یکی از موضوعات مهم حوزه سلامت تبدیل شده و حواشی زیادی به دنبال دارد. حتی مصرف‌کنندگان و مشتاقات قلیان هم دیگر امروزه بر ضررهای فراوان آن سرپوش نمی‌گذارند و دست‌کم با آگاهی مصرف می‌کنند، اما سودجویان همیشه و همه جا وقتی پای سودهای کلان و بی دردسر در میان باشد، پای در میدان می‌گذارند و صحت و سلامت افراد مانعی برای سودجویی و منفعت‌طلبی‌های آن‌ها نیست که قلیان و دخانیات هم از قاعده مستثنی نشده است.
مباحث زیادی در این حوزه چند وقتی است که مطرح شده، از پدیده فست دود گرفته تا قلیان‌های جیبی، خودکاری و که مصرف این ماده دخانی یا بهتر است از این به بعد بگوییم مخدر را راحت‌تر می‌کند. از عنوان مخدر استفاده کردیم؛ زیرا درصد بسیار چشمگیری از تنباکوها و قلیان‌ها آغشته به انواع مواد مخدر صنعتی است که مت‌آمفتامین‌ها یکی از رایج‌ترین آن مواد هستند.
از طرفی هم استفاده از این ماده خطرناک دخانی بسیار راحت‌تر شده است و تنها با یک تماس تلفنی، سریع‌تر از پیتزا یک قلیان روشن آمادۀ مصرف را پیک موتوری به در منزل می‌آورد و شخص سفارش‌دهنده هم به خیال واهی خود گویا که همان قلیان سنتی را مصرف می‌کند و از ترکیبات مخدر و روان‌گردان آن بی اطلاع است.
اما این موضوعی است که سال‌ها مسئولان مختلف اعم از حوزه بهداشت و درمان را درگیر خود کرده و راه به جایی نبرده است. شاید یکی از موضوعاتی که می‌تواند این موضوع را کنترل کند، مالیات بر دخانیات است
که در مجلس با افت و خیزهای شدیدی همراه بود و به عقیده برخی، میزان فعلی مالیات بر دخانیات قانع‌کننده نیست و دست‌هایی پشت پرده هستند.
سخنگوی سازمان غذا و دارو معتقد است با اینکه دخانیات از کالاهای زیان‌آور برای سلامت است؛ ولی باید همان هم با استانداردهای مربوط به خودش وارد بازار داخلی شود.
دکتر کیانوش جهانپور گفت: بهتر است در زمینه‌هایی که با سلامت مردم سر و کار دارد، سراغ تولیت سلامت، که همان وزارت بهداشت است برویم تا از خطرات جدی برای جامعه جلوگیری شود یا دست‌کم از شدت آن کاسته شود.
وی خاطرنشان کرد: امروزه ما در سازمان غذا و دارو برای رهگیری و پیگیری و اصالت کالا امکانات خوبی تهیه کرده‌ایم و این می‌تواند در حوزه دخانیات هم به کار گرفته شود؛ زیرا می‌بینیم این کار به سازمان غذا و دارو سپرده نمی‌شود، ولی از طرفی این وزارت بهداشت است که باید هزینه‌های هنگفت عوارض دخانیات را بدهد.
به عقیده وی، محدودیت دسترسی در این مورد بسیار با اهمیت است و افزایش مالیات می‌تواند گام مؤثری در این راه باشد.
موضوع بسیار مهم در این زمینه این است که سبک زندگی مردم و مسائل رفتاری و نوع برخورد و حمایت مسئولان باعث شده است، زیرساخت‌های مناسب برای برخورد قوی با مسئله دخانیات وجود نداشته باشد و شاهد شیوع مصرف دخانیات در کشور از ۱۳ سال باشیم که اصلا وضعیت خوبی نیست.
افزایش مالیات، فراهم کردن سرگرمی‌های مطلوب و در دسترس و افزایش شادی در بین جوانان، آموزش مهارت‌های زندگی و مقابله با استرس، کاهش فشارهای اجتماعی، حمایت مسئولان از اجرای کامل قوانین و مقررات و وضع قوانین سخت و پیشگیرانه از استعمال قلیان در مراکز عمومی ازجمله راهکارهایی برای کاهش مصرف دخانیات در کشور است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان در این باره گفت: در کشور ما تا سال گذشته مالیات بر خرده‌فروشی سیگار صفر بود و یک نخ سیگار به سادگی و با کمترین هزینه در دسترس افراد قرار می‌گرفت و همین موضوع باعث عرضه بیشتر و به تبع آن مصرف بیشتر شد. از سال گذشته مجلس رقمی برای مالیات در نظر گرفت که البته کافی نیست، احتمالا برخی نگران بودند که به مصرف‌کننده فشاری وارد نشود.
دکتر کمال حیدری ادامه داد: در شورای استان زمانی که موضوع بستن چایخانه‌ها مطرح می‌شود بحث اشتغال به میان آورده می‌شود، درحالی‌که طی مصوب استان این افراد با مجوز خود می‌توانند هر شغلی را خارج از ضوابط صنف راه بیندازند، پس بحث اشتغال‌زایی مطرح نیست، بحث سود ۳۰۰ درصدی تضمین شده بدون زحمت در میان است.
رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان همچنین خاطرنشان کرد: سه بار چایخانه‌های عرضه‌کننده قلیان را تعطیل کردیم، ولی با حمایت‌های خاصی که از این صنف شده، امروز دوباره شروع به عرضه قلیان کرده‌اند و در این میان طرح بحث استفساریه اماکن عمومی و خصوصی درباره عرضه قلیان در قهوه‌خانه‌ها جای تعجب دارد؛ زیرا قهوه‌خانه را از شمول اماکن عمومی خارج می‌کند و قهوه‌خانه اماکن عمومی به شمار نمی‌رود.
وی تصریح کرد: پرسش اینجاست که آیا مکانی خصوصی محسوب می‌شود؟ در صورتی که قهوه‌خانه جزو اماکن خصوصی باشد کارشناسان بهداشت حق ورود به این اماکن را ندارند و این یکی از اشکالاتی است که نیاز به اصلاح دارد و این اتفاق به علت آن است که استعمال دخانیات در اماکن عمومی ممنوع است؛ اما با این اقدام صورت مسئله پاک شده تا بگویند مصرف قلیان ممنوع نیست.
حال باید دید که وقتی نهادهای مسئول در زمینه بهداشت و درمان از افزایش نرخ مالیات بر دخانیات و مبارزه با چایخانه‌ها صحبت به میان می‌آورند، پس چرا این اتفاق در رأس کار نمی‌افتد و دست‌های پشت پرده چه کسانی هستند که چشم روی سلامت مردم بسته و به سودهای ۳۰۰ درصدی بدون دردسر خود دل بسته‌اند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری ربیع، تاریخ 19 خرداد 97، کد مطلب: 319747: www.raby.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین