پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۳۶۹۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۱
نباید به سادگی ازاظهار نظر مرتضی لطفی،مدیر عامل شستا در مورد ادغام دو غول پتروشیمی، هلدینگ خلیج فارس و هلدینگ نفت و گاز تامین اجتماعی و اینکه دو وزارتخانه نفت و رفاه موافق این ادغام هستند بگذریم.

شعارسال: اظهار نظر مرتضی لطفی،مدیر عامل شستا در مورد ادغام دو غول پتروشیمی، هلدینگ خلیج فارس و هلدینگ نفت و گاز تامین اجتماعی( تاپیکو) و اینکه دو وزارتخانه نفت و رفاه موافق این ادغام هستند را نباید به سادگی خواند و از کنار آن گذشت.

بسیاری از کارشناسان معتقدند اینکه اعلام میشود هدف از ادغام دو هلدینگ بزرگ پتروشیمی کشور افزایش توان رقابت با غول بزرگی مثل سابیک عربستان است را فقط باید به عنوان حربه ای برای فرار از هدف پشت پرده این ادغام تعبیر کرد.

برهمین اساس متخصصان این حوزه تاکید دارند قطعا این ادغام پشت پرده ای جدی دارد که مدیران غیرمتخصص حوزه پتروشیمی را برآن داشته تا دو هلدینگ بزرگ صنعت پتروشیمی را با یکدیگر ادغام کنند در حالیکه این صنعت متولی چون شرکت ملی صنایع پتروشیمی را دارد.

درعین حال بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند از مدیرعامل تازه نفس شستا که یک سال از عمر مدیریتش بر مسند هلدینگ شستا می گذرد اظهارنظرهای جدی و تخصصی در خصوص دلایل این ادغام امری بعید به نظر می‌رسد.

این درحالی است که اظهارنظرهای غیر تخصصی از سوی مدیران رده بالای نفت تنها به صنعت پتروشیمی ختم نمیشود چراکه متاسفانه این روزها برخی از مدیران مستقر شده در پست های ارشد صنعت نفت بر خلاف مدیران باسابقه و عمدتا بازنشست یا برکنار شده از سوی وزیر نفت مهم ترین ویژگی شان تبحر در اظهار نظرهای غیرتخصصی و توخالی است.

ازسویی دیگر این سوال برای کارشناسان پیش آمده است که اگر واقعابه دنبال افزایش توان رقابت پتروشیمی ایران با عربستان هستیم چرا شرکت ملی صنایع پتروشیمی را به ساختار قبل از خصوصی کردن آن بر نمی گردانیم؟ به اذعان این کارشناسان، اگر اینقدر دلسوزی برای این صنعت وجود دارد که بتوان دو وزارتخانه نفت و رفاه را موافق ادغام دو هلدینگ کرد قطعا این امکان وجود دارد که آنها را موافق بازگرداندن پتروشیمی به ساختار سابق کرده و بسیار موثرتر از آنچه برایش تدارک دیده اند عمل شود.

با اینحال کارشناسان در خصوص سرنوشت شرکت ملی صنایع پتروشیمی ابراز نگرانی می‌کنند و تاکید دارند اگر واقعا به دنبال تشکیل شرکت پتروشیمی ایران هستند اول می بایست نقش شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این میان مشخص شود. آیا این شرکت قرار است در قالب شرکتی حاکمیتی و دکور مانند دیده شود و یا قرار است این شرکت از میان چهار شرکت اصلی وزارت نفت حذف شده و در حد یکی از معاونت های ستادی وزارت نفت تنزل پیدا کند؟

در حالی مدیرعامل شستا از استراتژی رقابت با عربستان دراین صنعت سخن به میان می آورد که اولین قدم وی پس از حضور در مدیریت شستا برکناری پیوندی مرد برنامه ریزی صنعت پتروشیمی به عنوان مدیرعامل تاپیکو بود.

براین اساس کارشناسان معتقدند: در اولین قدم می بایست ازمدیرعامل شرکت شستا پرسید اگر شما واقعا به دنبال برنامه مهم استراتژیک رقابت با یکی از بزرگترین غول های پتروشیمی جهان یعنی سابیک بوده اید چرا در اولین اقدام پس از حضور در شستا مرد اول برنامه ریزی پتروشیمی کشور مهندس پیوندی که برنامه کلان 1400 پتروشیمی با هدف رسیدن به مقام نخست خاورمیانه برای شرکت ملی صنایع پتروشیمی برنامه ریزی کرده بود را از کار برکنار کردید؟

سوال مهم از مدیرعامل شستا و هلدینگ خلیج فارس این است که شما با کدام پشتوانه علمی، تجربه، نیروی انسانی و ... می خواهید با یکدیگر ادغام شده و قدرت پتروشیمی ایران را از این ادغام دو یا چند برابر کنید؟

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری نفتی ها، تاریخ انتشار:19خرداد1397 ، کدخبر: 2483: www.naftiha.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
0
0
اگه میخوای یک کشور رو نابود کنی کارهای مهم رو دست افراد غیر مفید بده
س.د76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین