پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۳۸۳۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۵
مدیرکل امور حقوقی و املاک سازمان میراث فرهنگی از صدور حکم تثبیت ثبت ملی خانه دولو از سوی دیوان عدالت اداری خبر داد، خانه‌ای تاریخی که میزبان "شهرزاد" و "کیف انگلیسی" بود.
شعارسال: بعد از چندین بار هشدار نسبت به وضعیت عمارت تاریخی دولو و احتمال خروج از ثبت این خانه و سپس تخریب‌اش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده «با پیگیری‌های سازمان میراث فرهنگی، خوشبختانه حکم تثبیت ثبت ملی خانه دولو از سوی دیوان عدالت اداری صادر شده است

ابراهیم شقاقی مدیر کل امور حقوقی و املاک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توضیح داد: وارثان مالک این خانه تاریخی از مدتی پیش به دنبال گرفتن حکم خروج از ثبت این خانه بودند که با دفاع مؤثر و پیگیری‌های حقوقی، حکم تثبیت ثبت ملی خانه دولو از سوی شعبه ٤٥ دیوان عدالت اداری صادر شد.

اما تهران علاوه بر خانه‌ی «دولو» خانه‌های تاریخی زیادتری هم دارد که نیاز به صدور چنین حکمی از سوی دیوان عدالت اداری هستند تا برای همیشه وضعیت آن‌ها مشخص شود، خانه‌ی "زندنوابی" متعلق به دوره‌ی پهلوی در میدان فلسطین که هر از گاهی آجری از روی دیوارش کم می‌شود تا بنا را به پی برساند و امروز آن را به عنوان یک خانه‌ی مخروبه می‌شناسند، اولین "کلانتری" تهران در بازار تهران، خانه "نیما" یا خانه پیچیده "علیزاده" و حتی خانه "حسام لشکر" هم در لیست خانه‌های تاریخی تهران قرارگرفته‌اند که دست‌کم یک بار پای‌شان به ساختمان دیوان عدالت اداری رسیده است.

هر چند در طول سال‌های گذشته مدیر کل میراث فرهنگی تهران و حتی معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی در صحبت‌هایشان هرازگاهی از پیگیری‌ها برای ایجاد شعب مستقل میراث فرهنگی در دادگاه‌ها خبر داده‌اند آن هم با حضور قضاتی آشنا با قوانین میراث فرهنگی و دلسوز این حوزه.

اما در این مدت هیچ خبری از وجود آن شعبه‌های مخصوص میراثی و قضات‌شان نشده است!

ابراهیم شقاقی، مدیر کل امور حقوقی و املاک سازمان میراث فرهنگی ، اما می‌گوید: پیگیر بوده‌ایم که این شعب را ایجاد کنیم، اما هنوز با توجه به امکانات موجود این اتفاق نیفتاده است.

وی ادامه می‌دهد: تا کنون چندین بار جلساتی با مدیر کل دیوان عدالت اداری برگزار کرده‌ایم  و صحبت‌هایی با قضات نیز در این زمینه داشته‌ایم، با این وجود برا اساس قانون دیوان عدالت اداری مکلف است تا دادخواست‌ها را بپذیرد و به آن‌ها رسیدگی کند، اما در رسیدگی‌ها باید به حفاظت از آثار تاریخی توجه کند.

او حتی به روند بررسی پرونده‌ها برای درخواست‌های خروج از ثبت نیز اشاره می‌کند که بر آن اساس؛ «دیوان عدالت اداری براساس دادخواست موظف به رسیدگی است و براساس مدارک موجود ان دادخواست رد یا تثبیت می‌شود و در صورت تثبیت حکم بنا دیگر از فهرست آثار ملی خارج نمی‌شود، اگر خارج هم شود موارد زیادی داشته‌ایم که  در حکم اولیه بنا با حکم دیوان خارج شده و در دادگاه تجدید نظر موفق به بازگرداندن آن به ثبت شده‌ایم.

شقاقی حتی به اعمال ماده ۷۹ برای برخی بناهای تاریخی اشاره می‌کند که بر آن اساس توانسته‌اند بنایی را در فهرست آثار ملی باقی نگه دارند و می‌گوید: ویلای نمازی براساس ماده ۷۹ اعمال قانون شد و  دیوان پذیرفت تا آن بنا در فهرست آثار ملی بماند.

خانه‌ی تاریخی "دولو" دوم بهمن ۸۲ در  فهرست آثار ملی به شماره ثبت ۱۰۸۶۶ به ثبت رسید. این خانه‌ی باقی مانده از دوره‌ی پهلوی با لوکیشن‌های مجموعه تلویزیونی "کیف انگلیسی" و "مجموعه شهرزاد" شناخته می‌شود.

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری  ایسنا، تاریخ انتشار: 21خرداد 1397 ، کدخبر:  97032109405،www.isna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
0
0
در زمینه های میراثفرهنگی واقعا یه کشور عقب مانده به حساب میایم
ا.ف75
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
0
0
میراث فرهنگی امیدواریم دیگه از امسال عزم جدی ای رو برای حفظ بناهای تاریخی داشته باشه
ا.ح75
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
0
0
خوب خدارو شکر کسی این خونه های ارزشمنتد رو در اخر صاحب نشد
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین