پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۴۱۹۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۲۵
رئیس سازمان محیط زیست کشور با اشاره به برداشت ۱۱۰ درصدی ایران از منابع آب تجدیدپذیر گفت: این نوع رفتار معنای واقعی خودکشی است، کشورها تنها باید ۴۰ درصد این منابع را مصرف کنند.

شعارسال: عیسی کلانتری در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با اشاره به چالش‌های آبی در کشوراظهارکرد: ۸۰ درصد جمعیت جهان در کنار سواحل مستقر هستند اما در ایران کمترین جمعیت در کنار دریا و سواحل استقرار دارند.

وی با اشاره به اینکه صنایع آب‌بر باید در کنار سواحل ایجاد شود، اما در ایران این صنایع در وسط سرزمین مستقر شده‌اند، گفت: این روند حاصل نبود آمایش و برنامه بوده است و امروز شرایط آبی کشور را به چالش کشیده و به تهدید بدل شده است.

کلانتری افزود: پنج استان جنوبی کشور نسبت به سال گذشته با کاهش ۷۰ درصدی بارش‌ها مواجه هستند و به نظر می‌رسد که این روند کاهشی ادامه دارد و متاسفانه کشور برای این شرایط خود را آماده نکرده است.

وی بخشی از مشکلات را ناشی از نافرمانی‌ها دانست و با اشاره به اینکه امروز اصفهان آب شرب ندارد اما برنج‌کاری را ۱۲۰۰ هکتار توسعه داده است، تصریح کرد: این شرایط مصداق نافرمانی است از طرفی در خوزستان مشکلات کم‌آبی خاصی نداریم اما تولیدات غیر اقتصادی است و باید به برنامه‌ها و اصول توجه داشت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه همزمان با آبیاری بارانی سطح زیر کشت افزایش داده شده است، گفت: از نظر علمی هیچ کشوری در جهان حق برداشت بیش از ۴۰ درصد از آب‌های تجدیدپذیر خود را ندارد در صورتی که امروز ایران برداشت ۱۱۰ درصدی از این منابع دارد. این به معنای واقعی خودکشی است و حتی اگر بهره‌وری از این منابع نیز صد درصد باشد نمی‌توان این حجم برداشت را داشت.

وی مجموع ورودی منابع آبی تجدیدپذیر کشور را ۱۹.۵ میلیارد مترمکعب ذکر و اظهارکرد: برداشت از این منابع ۵۱ میلیارد مترمکعب است و این نوع برداشت تمامی منافذ خاک را می‌بندد و در واقع کشور را از حیض‌انتفاع خارج می‌کند و کشور را به کشوری یکبار مصرف تبدیل می‌کند. در صورتی که حتی عربستان چنین کاری را با کشور خود نکرده است.

کلانتری با بیان اینکه افزایش جمعیت کشور منابع آبی را با خطر جدی مواجه کرده است و حتی از خطوط قرمز عبور کرده‌ایم، اظهارکرد: دولت تدبیر و امید در چهار سال نخست فعالیت خود تمام تلاش خود را بر تثبیت بیلان منفی منابع آبی کشور متمرکز کرد. درهشت سال دولت مهندس موسوی ۲۵۰ میلیون مترمکعب، درهشت سال دولت مرحوم هاشمی یک میلیارد مترمکعب، در ۸ سال دولت خاتمی ۴ میلیارد مترمکعب و در ۸ سال دولت احمدی نژاد نیز ۹.۵ میلیارد مترمکعب اضافه برداشت آب در کشور انجام شده است و دولت تدبیر و امید تنها برای جلوگیری از اضافه برداشت تلاش کرده است تا این رقم ۹.۵ میلیارد مترمکعبی افزایش بیشتری نداشته باشد.

وی افزود: ۵۰۰ میلیارد مترمکعب میزان آب‌های فسیلی کشور است که از این میزان ۳۰۰ میلیارد مترمکعب آب شیرین است و از این میزان ۱۷۰ میلیارد مترمکعب تاکنون مصرف شده است که امکان جایگزینی آن دیگر وجود ندارد.

کلانتری با تاکید بر اینکه مصرف آب در کشور همراه با صرفه جویی نیست و ۹۰ درصد آن در بخش کشاورزی مصرف می شود، اظهارکرد: امروز هر مترمکعب آب در پشت سدها ۱۲۰۰ تومان ارزش دارد، اما متاسفانه به علت فشارهای سیاسی و جمعیتی تاراج منابع آبی رقم خورده است در حالی که مصرف آب حد و حدود دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به کاهش بارش‌ها گفت: قطعا این کاهش در میزان منابع آبی موثر بوده است اما برداشت‌های ما از منابع آبی نیز ۳۰۰ درصد افزایش یافته است در حالی که باید از ۳۵ میلیارد مترمکعب اب دائم کشور استفاده شود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار:21خرداد1397 ، کدخبر: 97032109773: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
0
0
ایران باید از الان فکری به حال این مشکل بکنه تا در آینده با مشکلات جدی تری در این حوزه روبرو نشه
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین