پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۴۴۰۳
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۰
میشل گوده از چهره‌های سرشناس آینده‌پژوهی اروپا است و بسیاری از پژوهش‌ها و پروژه‌های بزرگ در این منطقه، متأثر از اندیشه‌ها و روش او هستند. وی متولد 1948 میلادی و عضو فرهنگستان فناوری و دانشکده هنرها و کسب و کار فرانسه است.

شعارسال: گوده پس از اخذ دکترای ریاضیات و آمار از دانشگاه سوربن در سال 1974 میلادی و سال‌ها فعالیت و کسب تجربه در حوزه‌های صنعتی و اقتصادسنجی، در دهه 1980 میلادی به عنوان مشاور آموزشی و تحقیقاتی به همکاری با کمیسیون اروپایی پرداخت و در این زمان، به اهمیت و ضرورت برنامه‌ریزی‌های کلان و راهبردی و جایگاه آینده‌پژوهی آگاه شد. این فعالیت‌ها به تدوین کتاب بسیار معروف «راهنمای دورنگری و آینده‌نگری» در سال 1985 میلادی انجامید که به بسیاری از زبان‌های مهم دنیا ترجمه شده است. کتاب موفق دیگر او «از پیش بینی تا عمل: مقدمه‌ای بر آینده‌نگری راهبردی» چاپ یونسکو (1994 میلادی) است.

در دهه 1990 گوده تلاش خود را معطوف به ترکیب سه نگره عمده ذیل آینده‌نگاری کرد: دگراندیشی، تعامل و کارگروهی و کاربست روش‌شناسی علمی. مهمترین دستاورد روش‌شناسی گوده و همکارانش «روش تحلیل ساختاری» است که اغلب با نرم‌افزارهایMICMAC و MACTOR شناخته می‌شود.

در سال های اخیر، گوده و همکارانش بیش از هر چیز به بسط سناریونگاری بر اساس دیدگاه‌های مکتب پراسپکتیو و تحلیل موضوعات ملی و منطقه‌ای پرداخته‌اند. گوده در مقدمه کتاب اخیر خود «آینده‌نگری راهبردی» می‌نویسد: «باید به سراغ فلسفه‌ای بنیادی از آینده‌نگری برویم که در سراسر دنیا شناخته شده باشد.»

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت موسسه افق آینده پژوهی، تاریخ انتشار:17خرداد1395 ، کدخبر: -: www.iran-futures.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین